Τέλος εισόδου στον δακτύλιο, το ύψος του οποίου θα κυμαίνεται, αναλόγως της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, από 20 έως 70 ευρώ ετησίως, προτείνει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Ο λόγος; Είναι πάνω από ένας. Η όχι και πολύ μεγάλη αποτελεσματικότητα του «πράσινου δακτυλίου», όπως εφαρμόζεται από το 2012, η ανάγκη επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί από την κοινοτική οδηγία 2016/2284 για τη μείωση των ρύπων στο ήμισυ έως το 2030, αλλά και το γεγονός ότι ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στην Ελλάδα ξεπερνάει τα 13,5 χρόνια και συγκρίνεται μόνο με αυτόν στις πρώην ανατολικές χώρες. Το κυριότερο; Οι θάνατοι στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης που προκαλούνται ετησίως από την ατμοσφαιρική ρύπανση εκτιμάται ότι ανέρχονται σε 400.000.
Κατάργηση
Ειδικότερα, η πρόταση του ΣΕΑΑ προβλέπει την κατάργηση του συστήματος των «μονών – ζυγών» και την είσοδο στον δακτύλιο μόνο για τους κατόχους του ειδικού sticker (αυτοκόλλητο για το τέλος εισόδου). Το sticker θα εκδίδεται σε ετήσια βάση με μειωμένες τιμές για τους μόνιμους κατοίκους και με δυνατότητα ημερήσιας εισόδου για τους επισκέπτες. Το ελάχιστο ετήσιο κόστος για τα επιβατικά αυτοκίνητα προτείνεται να είναι 20 ευρώ και το μέγιστο, για τα πολύ παλαιά αυτοκίνητα, 70 ευρώ. Η θέσπιση του τέλους εισόδου δεν σημαίνει κατάργηση των περιορισμών που ισχύουν για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Υπενθυμίζεται ότι στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και στη Θεσσαλονίκη απαγορεύεται να κυκλοφορούν πετρελαιοκίνητα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά μεικτού βάρους έως 4 τόνους τεχνολογίας Euro 4 και προγενέστερα. Σημειώνεται ότι αυτήν τη στιγμή η λιγότερο αντιρρυπαντική τεχνολογία είναι η Euro 6.
Sticker
Ο ΣΕΑΑ προτείνει η είσοδος στα αστικά κέντρα, όταν εφαρμοστεί το sticker, να ελέγχεται μέσω εξελιγμένων συστημάτων με κάμερες υψηλής ανάλυσης και τεχνολογίας που μπορούν να ανιχνεύουν τα οχήματα. Επίσης, προτείνει τα έσοδα από το τέλος εισόδου να εισπράττονται από τους οικείους δήμους και να διατίθενται, για παράδειγμα, για την επιδότηση οχημάτων εξαιρετικά χαμηλών ρύπων, για την ανανέωση επαγγελματικών στόλων, όπως των ταξί, καθώς και για την ανάπτυξη των αστικών μέσων μεταφοράς.
Για να αντιληφθούμε καλύτερα το πρόβλημα στην Ελλάδα, αλλά και τα έσοδα που πιθανώς θα προκύψουν, αρκεί ίσως να πούμε ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (όπως είχαν διαμορφωθεί στις 31/12/2015), ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών αυτοκινήτων ήταν 13,5 έτη, ενώ φέτος υπολογίζεται ότι έχει ξεπεράσει τα 14 έτη.
Ο αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων άνω των 10 ετών στην Ελλάδα ήταν στις 31/12/2015 3.537.525. Ο παραπάνω μέσος όρος ηλικίας είναι ο ένατος μεγαλύτερος στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ο μεγαλύτερος μεταξύ των παλαιών κρατών-μελών, ενώ απέχει σημαντικά από τον μέσον όρο στην Ε.Ε., που είναι 10,7 έτη.
Δοκιμασμένη συνταγή
Η ιδέα της επιβολής τέλους εισόδου στα αστικά κέντρα εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις. Πλέον πρόσφατο παράδειγμα είναι το Λονδίνο, όπου οι οδηγοί των βενζινοκίνητων Euro 3 και των πετρελαιοκίνητων Euro 5 και παλαιότερων αυτών που επιθυμούν να εισέλθουν στο κέντρο της βρετανικής πρωτεύουσας θα πρέπει να πληρώνουν σε καθημερινή βάση τέλος εισόδου 21,5 λιρών (περίπου 25 ευρώ).
Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες
Στο Μιλάνο, το τέλος εισόδου ανέρχεται σε 5 ευρώ ημερησίως και σε 2 ευρώ για τους μόνιμους κατοίκους του κέντρου. Στο Οσλο για οποιοδήποτε πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο προγενέστερης τεχνολογίας από Euro 6 ο οδηγός πρέπει να πληρώσει τέλος εισόδου, το οποίο κυμαίνεται από 1,5 έως 10 ευρώ ημερησίως, αναλόγως της ώρας εισόδου. Στο Παλέρμο, η είσοδος γίνεται με κάρτα εισόδου, ημερήσια, εβδομαδιαία ή ετήσια, με το κόστος να ανέρχεται ανάλογα με την τεχνολογία σε 80 ή 90 ευρώ ετησίως, ενώ στη Στοκχόλμη πληρώνουν όλοι από 1,10 έως 11 ευρώ ημερησίως.