Η ιστορία ενός φράγματος που έχει ολοκληρωθεί και εξήγγειλε ξανά ο Αλ. Τσίπρας

Η ιστορία ενός φράγματος που έχει ολοκληρωθεί και εξήγγειλε ξανά ο Αλ. Τσίπρας

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το γεφύρι της Αρτας, λέει ο λαϊκός μύθος, πως «ολημερίς το χτίζανε το βράδυ γκρεμιζόταν». Δεν ισχύει το ίδιο για το φράγμα στα Φιλιατρά Μεσσηνίας, το έργο που προφανώς εν τη ρύμη του λόγου, εξήγγειλε εκ νέου μέσα στην εβδομάδα ο Αλ. Τσίπρας κατά την ομιλία του στα πλαίσια του «10ου περιφερειακού συνεδρίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση της Πελοποννήσου» στην Τρίπολη. Συγκεκριμένα ο πρωθυπουργός συμπεριέλαβε το φράγμα στην περιοχή Χριστιανούπολη των Φιλιατρών Μεσσηνίας ως ένα από τα υπό χρηματοδότηση έργα. Η ακριβής αποστροφή του λόγου του είχε ως εξής: «{…} εχουν κατατεθεί προτάσεις για 22 έργα που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα ανάπτυξης 14/20. Στον κατάλογο αυτών των έργων μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται η κατασκευή του φράγματος φιλιατρινού Μεσσηνίας{…}».

Η πραγματικότητα είναι πως το εν λόγω έργο, ζωτικής σημασίας για την περιοχή, έχει μία διαδρομή που ξεκινάει 12 (!) χρόνια πίσω, από την εποχή της υπουργίας του τεθνεώτος Ευ. Μπασιάκου το 2006. Τότε το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης εκπόνησε την πρώτη αναγνωριστική μελέτη για το Φιλιατρινό φράγμα και έγινε προγραμματισμός για την ένταξή του στην Δ’ Προγραμματική Περίοδο. Την σκυτάλη πήρε το 2008 ο μετέπειτα υπουργός Αγ. Ανάπτυξης Αλ. Κοντός ο οποίος ουσιαστικά έδωσε σάρκα και οστά στο έργο. Κατόπιν σχετικού αιτήματος της τότε Νομαρχίας Μεσσηνίας, με νομάρχη τον κ. Δράκο, το έργο εντάχθηκε στο «Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης Αλέξανδρος Μπαλτατζής» 2007- 2013 το οποίο συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ και από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης. 

Τον Αύγουστο του 2008 σε σύσκεψη που πραγματοποιείται στο αρμόδιο υπουργείο αποφασίζεται η εκκίνηση και δύο μήνες μετά το έργο δημοπρατήθηκε με συνολικό προϋπολογισμό 35,3 εκατ. ευρώ. Το ύψους 45 μέτρων φράγμα θα τροφοδοτούσε με νερό συνολικά 34.000 στρέμματα μεσσηνιακής γης. Παρά τις εναλλαγές που ακολούθησαν σε υπουργούς και κυβερνήσεις και παρά τα εμπόδια της ελληνικής γραφειοκρατίας, το έργο προχωρούσε αργά αλλά σταθερά.

Η υπογραφή της σύμβασης κατασκευής έγινε  τον Μάιο του 2009 από τον τότε υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Σ. Χατζηγάκη. Το 2010 δύο ακόμη υπουργοί του ΠΑΣΟΚ, ο εκ Μεσσηνίας ορμώμενος υφυπουργός Οικονομικών Δ. Κουσελάς μαζί με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Κ. Σκανδαλίδη, έβαλαν την δική τους υπογραφή στην συνέχιση του έργου, καθώς υπέγραψαν την ΚΥΑ απαλλοτρίωσης για την κατασκευή του έργου. Τον Απρίλιο του 2015 όταν το επισκέφθηκε ο πρώην πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς , είχε ολοκληρωθεί σχεδόν κατά 90% με τον κ. Σαμαρά να το χαρακτηρίζει «έργο ζωής» για την περιοχή.

Στις αρχές του 2017 ολοκληρώνεται πλήρως έπειτα από σχεδόν μία δεκαετία. Πέραν του πρωθυπουργικού λάθους περί «κατασκευής του φράγματος», η υπόθεση πράγματι εκκρεμεί. Το έργο είναι «μισό» καθώς δεν έχει ακόμα δημοπρατηθεί η μελέτη για τα αρδρετικά δικτύα που θα τροφοδοτήσουν με νερό τα αγροτεμάχια, με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα καθώς σύμφωνα με οδηγία της ΕΕ ένα έργο πρέπει να ολοκληρώνεται εντός της προθεσμίας, που η συγκεκριμένη λήγει το 2020.

Προφανώς σε αυτή την πτυχή αναφερόταν ο πρωθυπουργός, με τους κατοίκους της περιοχής να ευελπιστούν πως το φράγμα σύντομα θα μπορέσει να «ποτίσει» το εύφορο αυτό κομμάτι της μεσσηνιακής γης. 

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή