ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κυνηγώντας το μέλλον της δημοσιογραφίας και τα ψηφιακά εργαλεία της

1--128

Η «Καθημερινή» αντιμετωπίζει τις προκλήσεις ενός νέου κόσμου: αυτού της δημοσιογραφίας των νέων μέσων, των νέων εργαλείων, των νέων τεχνολογιών. Αυτή ήταν η γενική ατμόσφαιρα που επικράτησε χθες, στον Πύργο των Βιβλίων του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπου ειδικοί των εργαλείων της Google και των νέων τεχνολογιών ενημέρωσαν τη δημοσιογραφική ομάδα της εφημερίδας γι’ αυτό το ολοκαίνουργιο σύμπαν, με τον γενικό τίτλο «Take tech in your hands».

kynigontas-to-mellon-tis-dimosiografias-kai-ta-psifiaka-ergaleia-tis0

Μισό λεπτό όμως! Ενα από τα αιφνιδιαστικά στοιχεία που ακούσαμε είναι ότι το κοινό έχει κουραστεί από τους τρόπους –συχνά διόλου έγκυρης ή απολύτως ψευδούς– ενημέρωσης από το Διαδίκτυο και έχει μία ισχυρή τάση επιστροφής στην παραδοσιακή δημοσιογραφία. Και κάτι ακόμη σημαντικότερο: «Το χαρτί δεν θα παραδοθεί εύκολα, είναι μια ολόκληρη τελετουργία», όπως μας δήλωσε ο Daniel Rzasa, εκπαιδευτής του News Lab της Google για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Εχει ιδιαίτερη σημασία όταν ακούς κάτι τέτοιο από ένα… nerd του Διαδικτύου.

Τι σημαίνουν, όμως, όλα αυτά; Ο σημερινός αναγνώστης έχει κορεστεί από το αμφίβολο, το αληθοφανές, το σοβαροφανές και το δίχως επιχειρήματα ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Οπως το ίδιο έχει κορεστεί, άλλωστε, και από τις… σκέτες λέξεις. Η νέα εποχή χρειάζεται εικόνα, οπτικοποίηση και οπτική τεκμηρίωση της είδησης που του προσφέρεις.

Μετά την «καλημέρα» του Χρήστου Μπάρλα, Digital Media Director της «Κ», και του αστείου βίντεο όπου ηλικιωμένοι απαντούσαν στην ερώτηση «τι είναι digital;», ο προσκεκλημένος Daniel Rzasa, ο νεαρός δημοσιογράφος της Google μας έδειξε, κυρίως, κάτι «μικρό» αλλά σημαντικό: ότι η τεχνολογία και τα νέα μέσα είναι εκεί, αρκεί να ξέρεις τι θες και πώς να το αναζητήσεις.

kynigontas-to-mellon-tis-dimosiografias-kai-ta-psifiaka-ergaleia-tis1
Ο Daniel Rzasa, εκπαιδευτής του News Lab της Google για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, μας σύστησε τα μυστικά δημοσιογραφικά εργαλεία της Google.

Από την άλλη, ο νέος συνάδελφος στην «Κ» Νίκος Ευσταθίου, παλαιός συνεργάτης του Daniel Rzasa στο News Lab της Google, μας έδειξε, σύντομα και περιεκτικά, τι είναι εντέλει αυτό το νέο κοινό και πώς καλείται η νέα δημοσιογραφία να το αντιμετωπίσει. Ο Νίκος Ευσταθίου μίλησε για το κοινό που νοσταλγεί την παραδοσιακή δημοσιογραφία αλλά που απαιτεί μοντέρνα αισθητική – και μας εξήγησε πώς να την κερδίσουμε.

kynigontas-to-mellon-tis-dimosiografias-kai-ta-psifiaka-ergaleia-tis2
Ο νέος συνάδελφος Νίκος Ευσταθίου μίλησε για τα νέα κοινά και τη νέα δημοσιογραφία.

Τέλος, ο Σταύρος Δαφνομήλης, Chief Technology Officer της «Κ», μας είπε για τις μετασχηματιστικές τεχνολογίες και πώς επηρεάζουν την ενημέρωση, επιμένοντας στα βασικά στοιχεία που ακόμη και το Ιντερνετ απαιτεί: πρωτογενές περιεχόμενο και ανανέωσή του και «σφραγίδα» εγκυρότητας μέσου, πηγής και συντάκτη.

kynigontas-to-mellon-tis-dimosiografias-kai-ta-psifiaka-ergaleia-tis3
Ο Σταύρος Δαφνομήλης μας είπε για τις νέες τεχνολογίες και πώς επηρεάζουν την ενημέρωση.

Η «Καθημερινή», πλησιάζοντας στα 100 της, παραμένει νέα. Απόδειξη; Η επιμόρφωση των δημοσιογράφων και του τεχνικο­ύ της προσωπικού.