Διασπορά γαλλικού καρκίνου στον Βόλο

Διασπορά γαλλικού καρκίνου στον Βόλο

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Απίθανα και όμως ελληνικά. Ακριβώς έξω από το εργοστάσιο της ΑΓΕΤ στον Βόλο φτάνει ο αγωγός φυσικού αερίου η συγκεκριμένη χάραξη μάλιστα υλοποιήθηκε κατά προτεραιότητα και χωρίς η εταιρεία να βάλει μία δραχμή.

Η ΑΓΕΤ όμως όχι μόνο δεν χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο -καύσιμο φτηνό και ίσως το λιγότερο βλαπτικό για το περιβάλλον από τα πλατιάς χρήσης- προτιμώντας μέχρι τώρα το ρυπογόνο κάρβουνο, αλλά ετοιμάζει την πανελλήνια τουλάχιστον πρωτοτυπία να χρησιμοποιήσει ως καύσιμο ελαστικά αυτοκινήτων! Η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας, που έκανε τη σχετική καταγγελία, υπογραμμίζει ότι η καύση ελαστικών όχι μόνο επιβαρρύνει το περιβάλλον, αλλά διασκορπά απευθείας καρκινογόνες ουσίες, όπως διοξίνες, φουράνια και πτητικά μέταλλα.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας τα λάστιχα θα φτάνουν στην ΑΓΕΤ, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της γαλλικής Λαφάρζ, κατ’ ευθείαν από τη Γαλλία. «Εάν η καύση τους δεν εγκυμονεί κινδύνους γιατί δεν αξιοποιούν τα λάστιχα στη Γαλλία;», αναρωτιέται ο Κώστας Βολιώτης, μέλος της Πρωτοβουλίας.

«Ανακύκλωση»

Η επιχείρηση χρησιμοποιεί το επιχείρημα της ανακύκλωσης, δηλαδή της αξιοποίησης για την καύση ελαστικών αυτοκινήτων που αλλιώς θα συσσωρεύονταν στα σκουπίδια. «Ανακύκλωση» ελαστικών από τη Γαλλία, με διασπορά καρκίνου στη Μαγνησία;

Αναπνευστικές παθήσεις

και αλλεργίες

Η ΑΓΕΤ βρίσκεται μεταξύ της πόλης του Βόλου και της κωμόπολης της Αγριάς, απέχοντας λιγότερο από χιλιόμετρο από την κάθε μία. Σε επιδημιολογική έρευνα του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, το διάστημα 1990-92, η πόλη του Βόλου εμφανίζεται να παρουσιάζει υψηλότατο ποσοστό αναπνευστικών παθήσεων, συγκρινόμενο μόνο με το αντίστοιχο του λεκανοπεδίου της Πτολεμαΐδας και της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που συνορεύει με τη βιομηχανική ζώνη.

Επίσης σε εμπειρική έρευνα, μέσα στη δεκαετία του ’90, αναδείχθηκε εντονότατο πρόβλημα ειδικά στα παιδιά, καθώς και επέκταση των αλλεργιών. Πού βρίσκονται οι αιτίες γι’ αυτήν την κατάσταση;

Στο συνδυασμό των μορφολογικών και κλιματολογικών δεδομένων της περιοχής, που συμβάλλουν στη συγκέντρωση των ρύπων και στην ειδική επιβάρυνση από τη λειτουργία της ΑΓΕΤ, σημειώνει η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία.

Σύμφωνα με μελέτες ο συνδυασμός των παλινδρομικών κινήσεων της θαλάσσιας αύρας με τη θέση της πόλης, συντηρεί το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τη μόλυνση πάνω από τον Βόλο, ενώ πολλές φορές παρατηρείται το φαινόμενο αυτό να «επιστρέφει» το απόγευμα, αφού έχει πια μετατραπεί σε φωτοχημικό νέφος, μέσω της ηλιακής ακτινοβολίας.

Διάσπαρτες εγκαταστάσεις

Οι ρυπογόνες αιτίες είναι πολλές. Το εργοστάσιο είναι μεγάλο και οι εγκαταστάσεις διάσπαρτες. Υπάρχουν πέντε περιστροφικές καμινάδες και οκτώ μύλοι τσιμέντου. Για την καθεμιά απ’ αυτές ισχύει ένα πολύ υψηλό όριο για τις ώρες που επιτρέπεται να ανοίγουν τα φίλτρα, κάτι όμως που στη συγκεκριμένη περίπτωση των τόσων μονάδων δρα πολλαπλασιαστικά και επικίνδυνα. Επίσης το επιτρεπτό όριο εξώθησης σκόνης είναι 100 mg/m3, σχεδόν διπλάσιο από άλλες εγκαταστάσεις, όπως καταγγέλλει η Πρωτοβουλία.

Για όλους αυτούς τους λόγους το ελάχιστο που θα απαιτούνταν θα ήταν η χρήση του φυσικού αερίου και η εγκατάσταση σύγχρονου δικτύου παρακολούθησης της ποιότητας της ατμόσφαιρας, έτσι ώστε να είναι δυνατή η λήψη επιπλέον μέτρων, όταν αυτό είναι αναγκαίο. Ταυτόχρονα υπάρχει το αίτημα να πραγματοποιηθεί μεγάλη επιδημιολογική έρευνα.

Οικονομικοί οι λόγοι

Αλλά η πρόθεση της διοίκησης της ΑΓΕΤ να χρησιμοποιήσει λάστιχα αυτοκινήτων σαν καύσιμο έχει ξεχειλίσει το ποτήρι. Τα δημοτικά συμβούλια Βόλου, Νέας Ιωνίας και Αγριάς έχουν πάρει καταδικαστική απόφαση, ο πρόεδρος του τοπικού Ιατρικού Συλλόγου έχει εκφραστεί αρνητικά, ενώ σε δέκα περίπου μέρες αναμένεται συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, όπου πιθανότερη είναι μια αρνητική απόφαση.

Η ΑΓΕΤ βέβαια ισχυρίζεται ότι έχει άδεια πειραματικής καύσης (πειράματα δίπλα σε κατοικημένη περιοχή;) από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

«Οι λόγοι που η ΑΓΕΤ θέλει να χρησιμοποιήσει ελαστικά δεν είναι άλλοι από οικονομικοί», υπογραμμίζει ο K. Βολιώτης, θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα προς την κυβέρνηση: «Αλήθεια, ποιο υπουργείο μπορεί να θυσιάσει στον βωμό του κέρδους την υγεία των κατοίκων του Βόλου; Ποιος αρμόδιος μπορεί να μετατρέψει χιλιάδες κατοίκους σε πειραματόζωα;»

Η Βασιλική Εταιρεία θεωρεί, πάντως, ότι δεν πρέπει να τεθούν εμπόδια στην έρευνα για θεραπευτικούς σκοπούς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή