Η Ελλάδα κέρδισε το… Eurogroup της γεύσης

Η Ελλάδα κέρδισε το… Eurogroup της γεύσης

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φορούν τη στολή εργασίας, απενεργοποιούν τα κινητά, κλείνουν τα μάτια και αρχίζουν τις εξετάσεις με… μαχαίρι και πιρούνι. Ο λόγος για τους 90 σεφ και 85 σομελιέ, μέλη από λέσχες αρχιμαγείρων και σομελιέ σε όλη την Ευρώπη, που για τρεις μέρες κάθε χρόνο συγκεντρώνονται στις Βρυξέλλες για να βαθμολογήσουν πλήθος τροφίμων και ποτών από όλον τον κόσμο. Το ιδιότυπο Eurogroup, που συγκαλεί από το 2004 το International Taste & Quality Institute (iTQi), ακολουθεί τους δικούς του κανόνες. «Οι κριτές προβαίνουν σε τυφλές δοκιμές με στόχο να αξιολογήσουν τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του προϊόντων, τη γεύση, την οσμή, την υφή και την τελική επίγευση», εξηγεί στην «Κ» τα κριτήρια ο κ. Γιώργος Παπαντωνόπουλος, υπεύθυνος πωλήσεων για Ελλάδα και Κύπρο στον οργανισμό από το 2014. «Απαξ και το προϊόν αποσπάσει πάνω από 70% από τους βαθμολογητές, που κυμαίνονται από 15 έως 20 άτομα ανά κωδικό, του αποδίδεται κάποια από τις διακρίσεις».

Ζητούμενο είναι το προϊόν ανεξαρτήτως προέλευσης να είναι αποδεκτό στον ευρωπαϊκό ουρανίσκο.

Η Ελλάδα κέρδισε το… Eurogroup της γεύσης-1

Στρεσογόνες οι αξιολογήσεις στις Βρυξέλλες.

Η χρησιμότητα τέτοιων πιστοποιήσεων είναι πολλαπλή: διευκολύνει την επικοινωνία με τον καταναλωτή και τις διαπραγματεύσεις με τον μεσάζοντα, ειδικά στις εξαγωγές. «Επιπλέον, τα σχόλια που συντάσσουν οι κριτές βοηθούν τους παραγωγούς να βελτιώσουν την τελική γεύση», τονίζει ο κ. Παπαντωνόπουλος, διευκρινίζοντας ότι τα ποσοστά αποτυχίας είναι εξαιρετικά χαμηλά, δεδομένου άλλωστε ότι το κόστος συμμετοχής δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Εξ ου και συνήθως η κάθε εταιρεία στέλνει έναν κωδικό, είτε τον πιο ευπώλητο είτε κάτι καινούργιο, προτού βγει στην αγορά. «Μεταξύ των συμμετεχόντων θα βρείτε πολυεθνικές αλλά και οικογενειακές φάρμες», προσθέτει ο ίδιος λίγη ώρα πριν από την τελετή βράβευσης πλήθους Ελλήνων παραγωγών στην Αθήνα.

Η Ελλάδα κέρδισε το… Eurogroup της γεύσης-2

Τα πρώτα χρόνια θέσπισης της εν λόγω διαδικασίας αξιολόγησης οι Ελληνες επιχειρηματίες δεν έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον να συμμετάσχουν. Ενδεικτικά, αρχικά τα υπό εξέταση προϊόντα μετά βίας έφταναν τα 20, το 2014 έγιναν 40, το 2015 αυξήθηκαν σε 109 και φέτος αισίως εξετάστηκαν 190 ελληνικά προϊόντα. «Η Ελλάδα είναι σήμερα η δεύτερη χώρα σε συμμετοχές μετά την Ιαπωνία», λέει με καμάρι ο κ. Παπαντωνόπουλος, «έτσι ο οργανισμός όρισε την Ελλάδα ως τιμώμενη χώρα για το 2018». Ομολογουμένως, ο ζήλος των εταιρειών να αξιολογηθούν συνδέεται με την ανάγκη και την επιθυμία να εξάγουν. «Η πιστοποίηση δεν αποτελεί από μόνη της διαβατήριο, αλλά το κλειδί που ανοίγει μια πόρτα», διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση ο κ. Παπαντωνόπουλος. Πάντως, οι πόρτες που έχουν ήδη ανοίξει είναι αρκετές.

Η Ελλάδα κέρδισε το… Eurogroup της γεύσης-3

Διακεκριμένοι σεφ και σομελιέ έχουν την τιμή να δοκιμάζουν πρώτοι μερικά από τα πιο εκλεκτά εδέσματα και ηδύποτα του κόσμου.

«Ναυαρχίδα» από τη Σάμο

Τη «ναυαρχίδα» τους απευθείας από το Καρλόβασι Σάμου έστειλαν στις Βρυξέλλες οι αδελφοί Αγαδάκη ή κατά κόσμον Barista Pro. «Δραστηριοποιούμασταν για 20 χρόνια σε εμπόριο καφέ, όμως εσχάτως θελήσαμε να καινοτομήσουμε», διηγείται στην «Κ» ο κ. Κωνσταντίνος Αγαδάκης. «Ανατρέξαμε στις γεύσεις της παιδικής μας ηλικίας, όπου πρωταγωνίστρια ήταν η λεμονάδα της γιαγιάς Μαρίκας, που ήταν πηχτή, φυλασσόταν στο ψυγείο και αραιωνόταν με νερό». Μπορεί η Σάμος να μην έχει παράδοση στα λεμόνια, αλλά οι τρεις εγγονοί φέρνουν μεγάλες ποσότητες από το Αργος και ακολουθούν τη συνταγή της γιαγιάς, μπολιάζοντάς τη με φαντασία. Τη λεμονάδα με τον παιχνιδιάρικο όνομα «gia…giamas», που απέσπασε χρυσή διάκριση με δύο αστέρια, γεύονται ήδη καταναλωτές σε Ιταλία, Δανία, Σιγκαπούρη και Σερβία.

Η Ελλάδα κέρδισε το… Eurogroup της γεύσης-4

Το άλας της Θεσσαλονίκης

Από τη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε το ταξίδι του το καπνιστό αλάτι, Salt Odyssey, που έχει ήδη κατακτήσει δις διάκριση τριών αστέρων, ενώ κυκλοφορεί σε εστιατόρια και ντελικατέσεν 14 χωρών. «Εξάγουμε το 80%», απαντά στην «Κ» ο Μάριος Καρασλίδης, που με τον παιδικό του φίλο Χαράλαμπο Σιώνα άρχισαν από το 2009 να εμπορεύονται ατόφιο αλάτι Μεσολογγίου. «Το 2013 καπνίσαμε για πρώτη φορά το αλάτι με βότανα και μπαχαρικά, ενώ συνεχίζουμε τους πειραματισμούς χρησιμοποιώντας πάπρικα Αριδαίας, βιολογικό σουσάμι Εβρου και ρίγανη Κρήτης».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή