Τριάντα ένα παιδιά έγιναν αρχαιολόγοι για μία ημέρα

Τριάντα ένα παιδιά έγιναν αρχαιολόγοι για μία ημέρα

3' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια μεγάλη, πολύχρωμη και θορυβώδης παρέα κατηφορίζει το στενό μονοπάτι που οδηγεί στην εν εξελίξει ανασκαφή της Αρχαίας Κορίνθου. Ο Θοδωρής, η Aρτεμις, ο Κωνσταντίνος, ο Μάριος, η Χρυσιάννα, η Μαρία, ο Βαγγέλης, η Eλλη και πολλά ακόμα παιδιά, 31 συνολικά, με τα σακίδιά τους στην πλάτη και πανομοιότυπα σκουροπράσινα καπέλα για να τους προστατεύουν από τον καυτό ήλιο, είναι πανέτοιμα να γίνουν αρχαιολόγοι για μία ημέρα. Σε λίγη ώρα σκοπεύουν να πιάσουν την αρχαιολογική σκαπάνη, να γεμίσουν κουβάδες με άμμο, να «αναμετρηθούν» με την κοσκίνα και να επιστρέψουν –εύχονται– με πολλά μοναδικά ευρήματα. Επικεφαλής της ομάδας, πιο παιδί ο ίδιος από τα παιδιά, ο διευθυντής της ανασκαφής, Christopher A. Pfaff, ο οποίος δέχτηκε με πολύ μεγάλη χαρά την πρόταση της Cosmote TV να φιλοξενήσει για μία ημέρα οικογένειες συνδρομητών της για μια διαφορετική επαφή με τον παρελθόν, την Ιστορία και την αρχαιολογία.

Τριάντα ένα παιδιά έγιναν αρχαιολόγοι για μία ημέρα-1

Πρόκειται για μια εξαιρετική δράση με τη σφραγίδα του Cosmote History, η οποία οργανώθηκε φέτος για τρίτη χρονιά, με στόχο τη γνωριμία, κυρίως των παιδιών, με την αρχαία και σύγχρονη ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων που συνδυάζουν την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση. «Κάθε χρόνο, βλέπουμε ότι η ανταπόκριση του κόσμου γίνεται θεσμός. Φέτος, μάλιστα, εξελίξαμε κι άλλο το πρόγραμμα, οργανώνοντας ολοήμερες εκδρομές σε μεγάλης σπουδαιότητας αρχαιολογικούς χώρους, όπως το Δίον και η Αρχαία Αγορά της Κορίνθου. Για πρώτη φορά τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε διαδραστικές ξεναγήσεις, ακόμη και σε πραγματική ανασκαφή, κάτι που δεν είχε ξαναγίνει. Θέλουμε οι νέες γενιές να αποκτήσουν τα κατάλληλα ερεθίσματα για να γνωρίσουν και να αγαπήσουν την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας μας. Αυτός είναι ο στόχος του Cosmote History», δήλωσε ο Executive Director της Cosmote TV Δημήτρης Μιχαλάκης, που βρέθηκε και ο ίδιος στην ανασκαφή και παρακολούθησε τα παιδιά του να ανακαλύπτουν τη χαρά της εξερεύνησης.

Ενθουσιασμός

Οι γονείς, 22 μαμάδες και μπαμπάδες συνολικά, στέκονται περιμετρικά του χώρου που έχει οριοθετήσει με τέντες η ομάδα της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών, που από το 1896 είναι υπεύθυνη για την ανασκαφή της αρχαία πόλης, και όπου οι μικροί αρχαιολόγοι, χωρισμένοι σε τρεις ομάδες, έχουν ξεκινήσει με κέφι το σκάψιμο. Μέσα σε λίγα λεπτά ακούγονται οι πρώτες ενθουσιασμένες φωνές καθώς τα μικρά δάχτυλα αποκαλύπτουν κοχύλια και θραύσματα από πινάκια και αγγεία. Ολοι οι μικροί θησαυροί μπαίνουν σε έναν μεταλλικό κουβά και σιγά σιγά ομάδες δύο ή τριών παιδιών πηγαίνουν με τον κουβά τους στην κοσκίνα, όπου διαχωρίζονται τα ευρήματα από το χώμα και τις πέτρες. Πριν περάσει πολλή ώρα, οι κουβάδες έχουν γεμίσει και οι υπεύθυνοι της ανασκαφής αναλαμβάνουν να τους μεταφέρουν στον χώρο όπου γίνεται ο καθαρισμός και στη συνέχεια η συναρμολόγηση. Μετά ένα σύντομο διάλειμμα για φαγητό στο μικρό χωριό λίγα μόλις μέτρα από τον χώρο της ανασκαφής, όλη η ομάδα κατευθύνεται με ανυπομονησία, διασχίζοντας την Αρχαία Αγορά, προς τους πάγκους που οι αρχαιολόγοι χρησιμοποιούν για την επεξεργασία των ευρημάτων. Εκεί, στη σκιά του Ακροκόρινθου και του ναού του Απόλλωνα, τους περιμένουν λεκάνες με νερό και οδοντόβουρτσες για τον καθαρισμό όσων έχουν ανακαλύψει, χαρτί για το στέγνωμα και κολλητική ταινία για τη συναρμολόγηση. Σιγά σιγά μικρά αγγεία και πινάκια παίρνουν μορφή στα άπειρα αλλά ενθουσιώδη χέρια των παιδιών. Μαζί τους δουλεύει με μεράκι και ο Christopher A. Pfaff.

Τριάντα ένα παιδιά έγιναν αρχαιολόγοι για μία ημέρα-2

Θεωρεί, μου λέει, ότι αυτή είναι «η αρχή μιας διαδικασίας που θα βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν την ιστορία και την κουλτούρα τους, αλλά και το πώς μάθαμε όσα ήδη ξέρουμε για το παρελθόν. Στην Ελλάδα μάλιστα είναι τόσο εύκολο να τους το δείξεις. Σε άλλα μέρη, για παράδειγμα στις ΗΠΑ, κάνουμε αντίστοιχα προγράμματα για παιδιά, αλλά συχνά πρέπει να δημιουργήσουμε τεχνητές συνθήκες, να φτιάξουμε δηλαδή λάκκους με χώμα για να σκάψουν. Εδώ, όπου και να σκάψει κανείς, κάτι θα βρει». Οι αντιδράσεις των παιδιών τον δικαιώνουν. Το καθένα έχει να διηγηθεί στη μαμά ή στον μπαμπά του έναν μικρό θρίαμβο: «Βρήκα ένα κοχύλι που η κυρία αρχαιολόγος μού είπε ότι είναι πολύ σπάνιο και παλιό», «αγγεία σαν αυτό που έφτιαξα χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι για να φυλούν το μέλι ή το κρασί τους».

Τελευταία στάση, το Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου παιδιά και ενήλικοι ξεναγούμαστε στις αίθουσες. Είναι η πρώτη φορά που βλέπω παιδιά να δείχνουν τόσο ενδιαφέρον για αρχαία αντικείμενα, αγάλματα, προτομές, ιστορίες. Νομίζω ότι θα δικαιωθεί ο κύριος Pfaff που, καθώς μας αποχαιρετά, μου λέει: «Ευελπιστώ ότι τώρα που η μέρα φτάνει στο τέλος της έχουν συνειδητοποιήσει ότι η ενασχόληση με την Ιστορία είναι συναρπαστική».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή