Η έκρηξη επισκεψιμότητας επιβάλλει ολοκληρωμένη στρατηγική για τα μνημεία

Η έκρηξη επισκεψιμότητας επιβάλλει ολοκληρωμένη στρατηγική για τα μνημεία

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ηταν αρχές Ιουνίου, όταν για τις ανάγκες μιας δουλειάς βρέθηκα στην Πλάκα στις 7.30 το πρωί. Οι τουρίστες είχαν ήδη γεμίσει την περιοχή αναζητώντας τα πιο δημοφιλή μνημεία.

Είναι δύσκολο να μην αντιληφθεί κανείς τη μεγάλη αύξηση των ξένων επισκεπτών, είτε πρόκειται για τα αστικά κέντρα είτε για νησιά και αρχαιολογικούς χώρους. Πριν από λίγες ημέρες ήρθε άλλη μία επιβεβαίωση από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) που έδωσε στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της Ερευνας Κίνησης

Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων για τον Μάρτιο 2018. Είναι πάρα πολλά τα μέρη με εκρηκτική, σχεδόν απίστευτη, αύξηση της επισκεψιμότητας, ακόμη κι αν σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι απολύτως ακριβή τα στοιχεία, καθώς η καταγραφή στα περισσότερα αρχαιολογικά σημεία δεν γίνεται ηλεκτρονικά.

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι αυτή της Φαιστού στην Κρήτη, με αύξηση της επισκεψιμότητας που έφθασε σε ποσοστό 890,4% τον Μάρτιο του 2018 σε σχέση με τον Μάρτιο του προηγούμενου έτους. Συγκεκριμένα, το σημαντικό μινωικό ανάκτορο, το δεύτερο σε μέγεθος (περίπου 18.000 τ.μ.) ύστερα από αυτό της Κνωσού, δέχθηκε 8.884 επισκέπτες σε σχέση με τους 897 που είχε δεχθεί πέρυσι. Η εντυπωσιακή μεταβολή, βέβαια, δεν εκπλήσσει τους υπευθύνους της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, που εξηγούν στην «Κ» ότι όλος ο νομός παρουσιάζει μεγάλη άνοδο λόγω της αύξησης του τουρισμού και της κρουαζιέρας.

Και πράγματι, αν προσέξει κανείς τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο νομός Ηρακλείου σημειώνει μερικές από τις καλύτερες επιδόσεις. Εκτός από τη Φαιστό, αυξημένη κατά 176,1% τον Μάρτιο 2018 είναι και η επισκεψιμότητα στην Κνωσό. Αλλά και στο Μουσείο Ηρακλείου, το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2018, σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο το 2017, ανέβηκε σε ποσοστό 132%.

Κατά τον μήνα Μάρτιο 2018, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017, παρατηρήθηκε αύξηση των επισκεπτών των μουσείων κατά 19,3%, των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου κατά 11,5% και αύξηση των εισπράξεων κατά 40,4%.

Στους αρχαιολογικούς χώρους, κατά τον μήνα Μάρτιο 2018, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017, σημειώθηκε αυξημένη προσέλευση κατά 36,1%, ο αριθμός των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου είχε άνοδο κατά 22,6%, ενώ οι αντίστοιχες εισπράξεις κατά 54,8%.

Κατά το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2018, έχουμε αύξηση, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2017, κατά 9,5% στους επισκέπτες των μουσείων και κατά 6,8% στους επισκέπτες ελεύθερης εισόδου, ενώ οι αντίστοιχες εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 12,2%. Στους αρχαιολογικούς χώρους, κατά το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2018, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017, η άνοδος του ποσοστού των επισκεπτών άγγιξε το 32,7% και των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου το 22,7%, ενώ οι αντίστοιχες εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 38,6%.

Διαχείριση και οργάνωση

Οσο αυξάνεται ο τουρισμός στην Ελλάδα, μαζί με το ενδιαφέρον των ξένων να επισκεφθούν τα πιο δημοφιλή μνημεία, τόσο πιο επείγουσα γίνεται η ανάγκη για καλή διαχείρισή τους και για άψογη οργάνωση. Η λέξη overtourism μπορεί να μη μας απασχολούσε ιδιαίτερα μέχρι σήμερα, σύντομα όμως θα κληθούμε να βρούμε λύσεις στον «τουριστικό κορεσμό». Επιβάλλεται σωστή και ολοκληρωμένη στρατηγική με μεγάλο χρονικό ορίζοντα που θα λειτουργεί για το δημόσιο συμφέρον.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή