Το χρονικό μιας παρ’ ολίγον ναυτικής τραγωδίας

Το χρονικό μιας παρ’ ολίγον ναυτικής τραγωδίας

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ηταν μία από εκείνες τις φορές που όλα λειτούργησαν σωστά, όλοι έκαναν καλά τη δουλειά τους και αποφεύχθηκε μια εν δυνάμει τραγωδία. Αυτό δεν σημαίνει πως το «Ελευθέριος Βενιζέλος», στο οποίο ξέσπασε φωτιά την Τρίτη τα μεσάνυχτα, έχει ξεφύγει από τον κίνδυνο να καεί ή και να βουλιάξει, αφού μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε ακόμα ούτε αναμενόταν να σβήσει η φωτιά στα γκαράζ του, ενώ είχε πάρει μεγάλη κλίση εξαιτίας των χιλιάδων τόνων νερών της πυρόσβεσης.

«Αυτό σημαίνει πως στην καλύτερη περίπτωση το πλοίο θα χρειαστεί αλλαγές σε πολλά ελάσματα που έχουν παραμορφωθεί από τις υψηλές θερμοκρασίες, ενώ δεκάδες οχήματα που παραμένουν στο γκαράζ θα καταστραφούν», εξηγούν στην «Κ» μηχανικοί και καπετάνιοι που βρέθηκαν επιτόπου. Πολλοί ανησυχούν πως η φωτιά μπορεί να επεκταθεί και δεν αποκλείουν το απευκταίο ενδεχόμενο να προκληθεί σημαντικό πρόβλημα και στο λιμάνι του Πειραιά αν το μεγάλο ακτοπλοϊκό βουλιάξει, καθώς βρίσκεται στην είσοδο του λιμανιού κοντά στο λεγόμενο «Λιοντάρι». Πλην, όμως, οι ειδικοί συμφωνούν πως μετακίνησή του πριν από την πλήρη κατάσβεση και αποκατάσταση της κλίσης θα σήμαινε καταδίκη του… Τι συνέβη όμως;

Στις 22.00 το βράδυ της Τρίτης το 175 μέτρων επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο της ΑΝΕΚ «Ελευθέριος Βενιζέλος», ναυπήγησης του 1992, απέπλευσε από το λιμάνι του Πειραιά με προορισμό το λιμάνι της Σούδας στα Χανιά. Μαζί του είχε 875 επιβάτες, 140 άτομα πλήρωμα, 80 φορτηγά και 152 Ι.Χ. Στις 23.45 εκδηλώθηκε φωτιά στο γκαράζ νούμερο 3, εκεί όπου φορτώνονται τα φορτηγά.

Η φωτιά απέκτησε απειλητικές διαστάσεις επειδή ξέσπασε σε φορτηγό στα μέσα και προς την πλώρη του πλοίου, στην αριστερή πλευρά, που ήταν φορτωμένη με ιδιαίτερα εύφλεκτη ξυλεία νοβοπάν. «Οι φωτιές σε αυτά τα υλικά δεν σβήνουν ούτε εύκολα ούτε γρήγορα. Η πυρόσβεση είναι δύσκολη παρότι ξεκίνησε αμέσως το αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης του πλοίου το οποίο είναι και ένας από τους λόγους που δεν θρηνήσαμε θύματα», αναφέρει ένας από τους μηχανικούς του πλοίου που δεν επιθυμεί να κατονομαστεί.

Τα νερά από την πυρόσβεση αυτή μαζί με εκείνα που ρίχνει η Πυροσβεστική βάρυναν το πλοίο, που πήρε κλίση και η εταιρεία αναγκάστηκε να ανοίξει τρύπες στα πλαϊνά του, καθώς οι μπουλμέδες, που είναι για αυτή τη δουλειά, έχουν βουλώσει από τα αποκαΐδια. Η δυσκολία στην πρόσβαση, οι υψηλές θερμοκρασίες, τα επικίνδυνα αέρια της καύσης και ο αέρας που εισέρχεται από τις τρύπες παροχέτευσης είχαν μετατρέψει από χθες το πρωί το πλοίο σε φούρνο. Τα καύσιμα έχουν μεταγγιστεί στη δεξιά πλευρά του πλοίου και εκτιμάται πως έχουν εξασφαλιστεί.

Πολύ νωρίτερα, τα χαράματα της Τετάρτης, είχαν βέβαια βγει με ασφάλεια από το πλοίο οι επιβάτες. Η φωτιά ξέσπασε όταν το πλοίο έπλεε ανατολικά της Υδρας και ενώ στην περιοχή έπνεαν ΒΑ άνεμοι 5 με 6 μποφόρ. Στις 00.03 της Τετάρτης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης του Λιμενικού, το οποίο κινητοποίησε τις λιμενικές αρχές Πειραιά, Σπετσών, Υδρας, Λαυρίου, Σαρωνικού, Αίγινας, Ναυπλίου, Πόρου, Ραφήνας και Σαλαμίνας προς παροχή συνδρομής, ενώ στην περιοχή έσπευσαν 11 σκάφη του λιμενικού, στελέχη της Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών. Επίσης δεσμεύθηκαν προς αρωγή δεκάδες πλοία, μεταξύ των οποίων τα ακτοπλοϊκά «Blue Horizon», «Κνωσός Παλλάς», «Blue Star I», «Blue Star Naxos», «Νήσος Πόρος» και εμπορικά. Στην περιοχή έσπευσαν η φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού «Λήμνος», 9 ρυμουλκά, 13 ιδιωτικά σκάφη και, βέβαια, δύο πλοία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Σε ετοιμότητα ήταν και η μονάδα ελικοπτέρων του Λιμενικού Σώματος και ελικόπτερα και C130 της Πολεμικής Αεροπορίας και του Ναυτικού.

Με απόφαση του πλοιάρχου του «Ελευθέριος Βενιζέλος», το πλοίο κρίθηκε σκόπιμο να επιστρέψει στον Πειραιά, ενώ οι επιβάτες παρέμειναν στους σταθμούς συγκέντρωσης του πλοίου φορώντας τα ατομικά τους σωσίβια. Στον Πειραιά κατέπλευσε στις 04.05 και οι επιβάτες αποβιβάστηκαν με ασφάλεια και χωρίς τραυματισμούς, με σκάλα ξηράς αεροπορικού τύπου. Εκεί περίμεναν ήδη κλιμακοφόρα και άλλα οχήματα της Πυροσβεστικής και ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ για παροχή τυχόν βοήθειας, που ευτυχώς δεν χρειάστηκε. Από την πρώτη στιγμή εφαρμόστηκε και το σχέδιο έκτακτης ανάγκης του ΟΛΠ προς αποφυγήν τυχόν ρύπανσης, ενώ τοποθετήθηκε, προληπτικά, πλωτό φράγμα πέριξ του πλοίου. Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, που διενεργεί την προανάκριση, απαγόρευσε τον απόπλου «μέχρι αποκατάστασης ζημιών και προσκόμισης σχετικού βεβαιωτικού διατήρησης κλάσης από τον παρακολουθούντα νηογνώμονα». Η επιχείρηση κατάσβεσης συνεχιζόταν μέχρι αργά χθες το βράδυ με τη συμμετοχή 45 πυροσβεστών με 15 οχήματα και 25 ανδρών της 1ης ΕΜΑΚ, χωρίς οι πυροσβεστικές δυνάμεις να έχουν καταφέρει να φθάσουν στο σημείο από όπου ξεκίνησε η πυρκαγιά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή