Την παράταση ωραρίου των γραμμών 2 και 3 του μετρό συζήτησαν αναλυτικά σε συνάντηση που είχαν εντός της εβδομάδας αντιπροσωπεία του Δήμου Αθηναίων με αρμόδιους του συγκοινωνιακού σχεδιασμού του ΟΑΣΑ.
Σε μια πρώτη προπαρασκευαστική συνάντηση, ο Δήμος Αθηναίων πρότεινε την επέκταση ωραρίου σε όλους τους σταθμούς κατά μία ώρα τις καθημερινές (από 00.23 σε 1.30) και μία ώρα με δύο ώρες την Παρασκευή και το Σάββατο (από 1.30 σε 2.30 ή 3.30).
Παρότι η τωρινή δημοτική αρχή δεν είναι η πρώτη που ζητά την επέκταση ωραρίου στη διέλευση των συρμών, καθώς προτάσεις έχουν τεθεί από εκάστοτε δημοτικές αρχές τα τελευταία τουλάχιστον 15 χρόνια, ωστόσο τα πρόσφατα στοιχεία που έχει στην κατοχή της δείχνουν μια αυξημένη προσέλευση τις ημέρες που κατ’ εξαίρεση είχαν γίνει συγκοινωνιακές ρυθμίσεις λόγω διαφόρων δράσεων.
Τάσεις
Ειδικότερα στις 21 Σεπτεμβρίου που το ωράριο στο μετρό (γραμμές 1, 2 και 3) επεκτάθηκε μέχρι τις 2.30 μ.μ. εξαιτίας της δράσης «Αθήνα χωρίς αυτοκίνητο» παρατηρήθηκε αύξηση στον αριθμό μετακινήσεων στους σταθμούς Μοναστηράκι και Σύνταγμα κατά 30% για τις ίδιες ώρες λειτουργίας σε σχέση με την κινητικότητα το προηγούμενο και το επόμενο Σάββατο. Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε στην «Κ» ο Δήμος Αθηναίων, η κίνηση στους δύο σταθμούς από τη 1.30 έως τις 2.30 ήταν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη ώρα και οριακά μεγαλύτερη.
Τα παραπάνω νούμερα που αντλήθηκαν από το data.gov.gr δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη ως απολύτως ακριβή, κυρίως λόγω και της πιθανής εισιτηριοδιαφυγής από τη μαζική εισροή επιβατών τις βραδινές ώρες, ωστόσο δείχνει μια τάση που αξίζει να ληφθεί υπόψη.
Η επέκταση ωραρίου στο μετρό θα έχει θετικές επιπτώσεις τόσο στην καταπολέμηση της εγκληματικότητας όσο και στην οικονομική ζωή της πόλης, αλλά και γενικότερα στην ασφάλεια μετακινήσεων, ειδικά για τους νέους – Μαρία Ευαγγελίδου, αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας Δήμου Αθηναίων
Μιλώντας στην «Κ» η αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας του Δήμου Αθηναίων, Μαρία Ευαγγελίδου, επισημαίνει πως η επέκταση ωραρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σημαίνει αυτόματα και λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο της Αθήνας από νωρίς το βράδυ έως αργά. Κάτι τέτοιο, όπως εξηγεί, θα έχει θετικές επιπτώσεις τόσο στην καταπολέμηση της εγκληματικότητας όσο και στην οικονομική ζωή της πόλης, αλλά και γενικότερα στην ασφάλεια μετακινήσεων, ειδικά για τους νέους.
«Εχουμε διαπιστώσει πως μεγάλη μερίδα νέων που βγαίνουν και διασκεδάζουν σε κεντρικά σημεία της Αθήνας τις τελευταίες ημέρες της εβδομάδας συχνά περιμένουν μέχρι τις 5.30 όπου ξεκινά ο πρώτος συρμός για να γυρίσουν στο σπίτι τους. Στόχος μας είναι να διευκολύνουμε αυτή τη μερίδα πληθυσμού, αλλά και να δώσουμε την ευκαιρία και στους υπολοίπους να επιλέγουν τα ΜΜΜ για τις βραδινές τους εξορμήσεις και όχι το αυτοκίνητό τους», τονίζει.
Δυσκολίες στην εφαρμογή
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», από την πλευρά του ΟΑΣΑ η επέκταση ωραρίου έτυχε θετικής ανταπόκρισης. Ωστόσο φαίνεται πως υπάρχουν πολλά τεχνικά ζητήματα που θα πρέπει να λυθούν, ώστε να γίνει πράξη μία τέτοια απόφαση.
Ειδικότερα, αν και η επέκταση μίας ώρας στη λειτουργία του μετρό ακούγεται απλή, φαίνεται πως υπάρχει μια σειρά από δυσκολίες στην εφαρμογή του μέτρου ως προς την ανάγκη συντήρησης των συρμών (που πραγματοποιείται συνήθως τις μεταμεσονύκτιες ώρες), την ανάγκη καθαρισμού, τη διαθεσιμότητα τροχαίου υλικού και εξοπλισμού, αλλά και τη διαθεσιμότητα ανθρώπινου δυναμικού.
Οι συζητήσεις μεταξύ Δήμου και ΟΑΣΑ βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να συνεχιστούν προκειμένου να διαπιστωθεί αν είναι εφικτή μια τέτοια τροποποίηση στο ωράριο.
Τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Ηδη πάντως αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις με αυξημένες τουριστικές ροές έχουν αναπροσαρμόσει τα ωράρια των ΜΜΜ, ειδικά κατά το Σαββατοκύριακο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Μπιλμπάο της Ισπανίας που, παρότι οι τελευταίοι συρμοί τις καθημερινές είναι μέχρι τις 11 μ.μ., την Παρασκευή το μετρό «κλείνει» στις 2 μ.μ., ενώ το Σάββατο παραμένει ανοιχτό όλο το βράδυ. Αντίστοιχα στο Λονδίνο πέντε γραμμές του μετρό εκτελούν 24ωρη υπηρεσία τις Παρασκευές και τα Σάββατα. Από την άλλη, το μετρό στο Βερολίνο και στη Βιέννη λειτουργεί όλο το 24ωρο τα Σαββατοκύριακα. Στην Κοπεγχάγη το μετρό λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα.
Στο Λονδίνο πέντε γραμμές του μετρό εκτελούν 24ωρη υπηρεσία τις Παρασκευές και τα Σάββατα, ενώ το μετρό στο Βερολίνο και στη Βιέννη λειτουργεί όλο το 24ωρο τα Σαββατοκύριακα.
Τι ισχύει τώρα στην Ελλάδα
Σημειώνεται πως για τη γραμμή 1 του μετρό (Ηλεκτρικός) τα τελευταία τρένα από Κηφισιά προς Πειραιά και από Πειραιά προς Κηφισιά αναχωρούν τις καθημερινές 00.15 π.μ. και υπάρχουν επιπλέον συρμοί από Κηφισιά προς Ομόνοια και από Πειραιά προς Ομόνοια που αναχωρούν 00.30 π.μ., ενώ επέκταση ωραρίου δεν ισχύει για Παρασκευές και Σάββατα. Για τις γραμμές 2 και 3 του μετρό, από τον Μάρτιο του 2022 ισχύει παράταση λειτουργίας μίας ώρας κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ. Ειδικότερα, η τελευταία αναχώρηση συρμών από το Σύνταγμα (για τις γραμμές 2 και 3 προς όλες τις κατευθύνσεις – εκτός αεροδρομίου) είναι τις καθημερινές 00.23 π.μ. και στη 1.30 π.μ. κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ.
Φωτογραφία: Intime News