Από το εργαστήριο του Μποτιτσέλι ο κυκλικός πίνακας

Από το εργαστήριο του Μποτιτσέλι ο κυκλικός πίνακας

1' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενας πίνακας που μέχρι σήμερα εθεωρείτο υποδεέστερο αντίγραφο ενός αριστουργήματος του Μποτιτσέλι τελικά αποκαλύφθηκε ότι είναι σπάνιο αυθεντικό έργο που παρήχθη στο εργαστήριο του μεγάλου καλλιτέχνη.

Το έργο τέχνης, το οποίο αναπαριστά την Παναγία και το Θείον Βρέφος και τιτλοφορείται «Η Παρθένος του ροδιού», ήταν καλυμμένο με παχιά στρώματα κίτρινου βερνικιού, ενώ σε κάποια σημεία είχε υπερχρωματιστεί, γεγονός που έκρυβε τις λεπτές πινελιές από κάτω, οδηγώντας πολλούς να πιστεύουν ότι επρόκειτο για ένα υποδεέστερο αντίγραφο. Ωστόσο, μετά την εργασία των συντηρητών και την αποκατάσταση του αρχικού έργου, οι ειδικοί επιβεβαίωσαν ότι ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε στο εργαστήριο του Σάντρο Μποτιτσέλι στην αναγεννησιακή Φλωρεντία, χωρίς, ωστόσο, να μπορέσουν να καταλήξουν αν ο ίδιος ο μεγάλος δάσκαλος τον ζωγράφισε.

Το έργο αγοράστηκε από τον μεγιστάνα του εμπορίου αδαμάντων και συλλέκτη έργων τέχνης Τζούλιους Βέρνερ το 1897 και κοσμούσε πολλές βρετανικές επαύλεις μέχρι τη στιγμή που η English Ηeritage δανείστηκε τη συλλογή Βέρνερ πριν από αρκετές δεκαετίες. Τότε η συλλογή άρχισε να εκτίθεται στην Επαυλη Ρέιντζερ στο Γκρίνουιτς του νοτίου Λονδίνου. Μια μεγαλύτερη εκδοχή του έργου εκτίθεται στα Ουφίτσι της Φλωρεντίας.

Η αποκατάσταση του έργου χρειάστηκε πολλά χρόνια, εξηγεί η Ρέιτσελ Τέρνμπουλ, συντηρήτρια των συλλογών της English Ηeritage, επιτρέποντας την πραγματοποίηση πολλών επιστημονικών μελετών, που, συνδυαστικά με την εξέταση του έργου από τους ειδικούς, οδήγησε στον προσδιορισμό της προέλευσής του.

«Ο Μποτιτσέλι είναι πολύ αναγνωρίσιμος, και, αν κανείς διαθέτει ακόμα και την παραμικρή γνώση της ιστορίας τέχνης, κοιτάζει αυτόν τον πίνακα και αμέσως λέει: “Να ένας Μποτιτσέλι”. Σίγουρα εκεί έξω υπάρχουν έργα που αποδίδονται στον Μποτιτσέλι, χωρίς, ωστόσο, αυτό να ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Για αυτόν τον λόγο θελήσαμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε αυτά που ισχυριζόμαστε. Ερευνες με υπέρυθρες ακτίνες, όπως και με ακτίνες Χ, αλλά και αναλύσεις των χρωστικών, υπέδειξαν τη σωστή ημερομηνία, ενώ η αφαίρεση του υπερχρωματισμένου φωτοστεφάνου του Χριστού έδειξε ότι ο πίνακας ήταν ο σωστός», εξηγεί η Τέρνμπουλ.

Είναι πιθανόν ο Μποτιτσέλι να ζωγράφισε κάποια σημεία του πίνακα, τόνισε η Τέρνμπουλ, αλλά η ομάδα των ειδικών δεν κατάφερε να το αποδείξει. «Θα θέλαμε πολύ να μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι αυτό το έργο έγινε διά χειρός του μεγάλου καλλιτέχνη, αλλά έτσι χάνουμε, κατά κάποιον τρόπο, τον στόχο μας. Αν ήσασταν ένας άνδρας του 15ου αιώνα που επιθυμούσε να αγοράσει ένα πίνακα σαν αυτόν, θα επιλέγατε να αγοράσετε έναν Μποτιτσέλι και όχι απλώς έναν πίνακα που φιλοτεχνήθηκε στο εργαστήριό του – τουλάχιστον αυτό θα νομίζατε ότι αγοράζετε».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή