ΚΟΣΜΟΣ

Τέλος ρύπανσης στο Λονδίνο για τα οχήματα

Τέλος ρύπανσης στο Λονδίνο για τα οχήματα

ΛΟΝΔΙΝΟ. Πρώτη ημέρα εφαρμογής της Ζώνης Πολύ Χαμηλών Εκπομπών Καυσαερίων (Ulez) στο Λονδίνο ήταν η χθεσινή, με τους οδηγούς ρυπογόνων οχημάτων να καλούνται να πληρώσουν ημερήσιο ειδικό τέλος 24 στερλινών (27,2 ευρώ) για να κυκλοφορήσουν στο κέντρο της βρετανικής πρωτεύουσας. Η πρωτοβουλία αναμένεται να περιορίσει τις εκπομπές καυσαερίων κατά 45%, σύμφωνα με μελέτη που παρουσίασε ο δήμαρχος της πόλης, Σαντίκ Χαν. Η ιατρική έρευνα έδειξε ότι περίπου 1.000 άνθρωποι τον χρόνο νοσηλεύονται για κρίσεις άσθματος, τις οποίες προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση.

Το νέο μέτρο αφορά οδηγούς αυτοκινήτων ντίζελ, φορτηγών και μοτοσικλετών, τα οποία κατασκευάσθηκαν πριν από το 2015. Το ημερήσιο τέλος για τα φορτηγά, τα λεωφορεία και τα ημιφορτηγά που κατασκευάσθηκαν πριν από το 2015 θα είναι 100 στερλίνες. Το τέλος θα εισπράττεται ηλεκτρονικά, αφού οι πινακίδες κυκλοφορίας των ρυπογόνων οχημάτων θα εντοπίζονται χάρη στις κάμερες παρακολούθησης στους δρόμους της πρωτεύουσας, τα στοιχεία των οποίων θα συνδυάζονται με τα δεδομένα της εθνικής βάσης καταγραφής οχημάτων του υπουργείου Συγκοινωνιών.

Πραγματικό σοκ περιμένει, όμως, τους κατοίκους του Λονδίνου μετά τον Οκτώβριο του 2021, όταν η ζώνη Ulez θα επεκταθεί μέχρι τη βόρεια και τη νότια περιφερειακή λεωφόρο της πόλης, που περιλαμβάνει το Λονδίνο και τους γύρω δήμους του. Για την ώρα, η «απαγορευμένη ζώνη» περικλείει το κέντρο του Λονδίνου, από το ανάκτορο του Μπάκιγχαμ στα δυτικά, το Αυτοκρατορικό Πολεμικό Μουσείο στα νότια, τον σιδηροδρομικό σταθμό του Κινγκς Κρος στα βόρεια και το Σίτι στα ανατολικά. Η επέκταση της ζώνης Ulez θα υποχρεώσει περίπου 135.000 οχήματα να καταβάλλουν το αντιρρυπαντικό τέλος. Αλλες πόλεις της χώρας, όπως το Μπέρμιγχαμ και το Λιντς, έχουν ανακοινώσει την πρόθεσή τους να υιοθετήσουν ζώνες «καθαρού αέρα» το 2020, με το Μάντσεστερ να σχεδιάζει και αυτό να ακολουθήσει το παράδειγμά τους.

Η αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος του Λονδίνου, Σίρλεϊ Ροντρίγκεζ, δήλωσε ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης. «Οι πιο φτωχοί έχουν λιγότερες πιθανότητες να είναι ιδιοκτήτες αυτοκινήτου, αλλά έχουν περισσότερες πιθανότητες να ζουν σε περιοχές έντονης ατμοσφαιρικής ρύπανσης», είπε η κ. Ροντρίγκεζ. Περισσότεροι από δύο εκατομμύρια κάτοικοι του Λονδίνου, μεταξύ τους 400.000 παιδιά, ζουν σε συνοικίες με οξύ πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.