ΚΟΣΜΟΣ

Πολιτική κριτική από Γερμανούς YouTubers

politiki-kritiki-apo-germanoys-youtubers-2318867

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Πριν από λίγα χρόνια, η Γερμανίδα καγκελάριος Μέρκελ προξένησε θυμηδία αναφερόμενη στο Ιντερνετ ως «Νeuland» (νέα, άγνωστη χώρα). Η αντίληψη των χριστιανοδημοκρατών γύρω από το θέμα δεν πρέπει να έχει βελτιωθεί πολύ από τότε, όπως φάνηκε από την αντίδραση του κόμματος στην καταιγιστική πολιτική κριτική που τους άσκησε ένας διάσημος youtuber.

Mέσα από το κανάλι του, ο 26χρονος Ρέζο κάλεσε τους νέους Γερμανούς να μην αφήσουν τους συνταξιούχους να καθορίσουν το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, αλλά να παρουσιαστούν στις κάλπες και να ψηφίσουν οτιδήποτε άλλο πλην χριστιανοδημοκρατών, σοσιαλδημοκρατών και AfD. Το βίντεο, διάρκειας 55 λεπτών, ανέλυε με πηγές και τεκμηρίωση την πολιτική των χριστιανοδημοκρατών και δευτερευόντως των σοσιαλδημοκρατών, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι οι νέοι δεν πρέπει να ψηφίσουν τα κόμματα αυτά γιατί οι πολιτικές τους δεν αντιμετωπίζουν την κλιματική κρίση, άρα είναι ασύμβατες με την επιβίωση του πλανήτη.

Το βίντεο στην αρχή αγνοήθηκε από το χριστιανοδημοκρατικό επιτελείο, ενώ όταν είχε ήδη 3 εκατομμύρια προβολές, η επικεφαλής του κόμματος, Ανεγκρετ Κραμπ-Καρενμπάουερ, έδωσε μια πρώτη απάντηση, η οποία ήταν η εξής: «Σιγά μην μας χρεώσουν και τις επτά πληγές του Φαραώ». Το βίντεο συνέχισε να διαδίδεται, φθάνοντας τα 10 εκατομμύρια προβολές την Κυριακή των ευρωεκλογών, ενώ επιπροσθέτως, ο Ρέζο και άλλοι 69 Γερμανοί youtubers βιντεοσκόπησαν μια σύντομη δήλωση, στην οποία επίσης κάλεσαν τη νεολαία να μην ψηφίσει τα κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού, με το σκεπτικό ότι δεν αντιμετωπίζουν την κλιματική κρίση (ούτε το AfD, που δεν παραδέχεται καν την κρίση αυτή).

Την Κυριακή, η προσέλευση στις κάλπες στη Γερμανία έφθασε το 60%, ποσοστό ρεκόρ για ευρωεκλογές, ενώ το ράπισμα προς τα δύο κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού ήταν ηχηρό. Οι χριστιανοδημοκράτες απέσπασαν μόλις 13% στις ηλικίες κάτω των 30, ενώ ένας στους τρεις ψηφοφόρους σε αυτή την ηλικιακή ομάδα επέλεξε τους πράσινους. Το κόμμα της καγκελαρίου Μέρκελ μαζί με το αδελφό βαυαρικό CSU παρέμειναν στην πρώτη θέση με 28,9%, αλλά έχασαν σχεδόν επτά μονάδες σε σχέση με τις προηγούμενες ευρωεκλογές, ενώ οι σοσιαλδημοκράτες έπεσαν στο ιστορικό χαμηλό του 15%.

Ερώτημα

Τη Δευτέρα, την ώρα που το βίντεο του Ρέζο όδευε προς τα 12 εκατομμύρια προβολές, ενώ το βίντεο των 70 έφθανε τα 3 εκατομμύρια προβολές, η Ανεγκρετ Κραμπ-Καρενμπάουερ έθιξε εκ νέου το θέμα. «Διερωτώμαι ποια θα ήταν η απάντηση σε αυτή τη χώρα αν, ας πούμε, 70 εφημερίδες, δύο ημέρες πριν από τις εκλογές καλούσαν από κοινού τους αναγνώστες τους να μην ψηφίσουν χριστιανοδημοκράτες ή σοσιαλδημοκράτες. Αυτό θα ήταν ξεκάθαρη προπαγάνδα και πιστεύω ότι θα προξενούσε έντονες συζητήσεις», δήλωσε. «Αρα, το ερώτημα είναι: Ποιοι κανόνες υπάρχουν από την αναλογική εποχή και πώς εφαρμόζονται στην ψηφιακή εποχή;»

Οι δηλώσεις θεωρήθηκαν παρότρυνση για φίμωση του YouTube ως μέσου έκφρασης πολιτικών απόψεων πριν από τις εκλογές, προξενώντας έντονες αντιδράσεις ακόμη και στο εσωτερικό των χριστιανοδημοκρατών. «Είναι εβδομήντα ετών, αλλά ταιριάζει μια χαρά στο YouTube. Το Σύνταγμα προστατεύει την ελευθερία της άποψης σε όλα τα μέσα ενημέρωσης», σχολίασε ο χριστιανοδημοκράτης πρωθυπουργός της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, Αρμιν Λάσετ. «Δεν το πιστεύω», σχολίασε ο επικεφαλής των φιλελευθέρων, Κρίστιαν Λίντνερ. «Αντίθετα, χρειαζόμαστε πιο ανοικτές συζητήσεις, και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

Μετά την κατακραυγή, η Κραμπ-Καρενμπάουερ χαρακτήρισε «παράλογο» να πιστεύει κανείς ότι η επιδίωξή της είναι να ρυθμίσει την έκφραση πολιτικών απόψεων. «Αυτό που πρέπει να συζητήσουμε είναι οι κανόνες που ισχύουν σε πολιτικές εκστρατείες». Ο κανόνας είναι ότι απαγορεύονται οι ψευδείς ειδήσεις, οι οποίες συνήθως είναι εντυπωσιοθηρικού χαρακτήρα και διαδίδονται ταχύτατα. Τα συγκεκριμένα βίντεο, όμως, διαδόθηκαν σαν πυρκαγιά χωρίς να ανήκουν σε αυτή την κατηγορία και αυτό έχει συγκλονίσει τα κυβερνητικά κόμματα.