ΚΟΣΜΟΣ

Εκστρατεία διαφήμισης της χρήσης φοινικέλαιου από διατροφικό λόμπι

ekstrateia-diafimisis-tis-chrisis-foinikelaioy-apo-diatrofiko-lompi-2333866

ΚΟΥΑΛΑ ΛΟΥΜΠΟΥΡ. Εκθεση με αποδέκτες ανώτατα στελέχη της βιομηχανίας φοινικέλαιου της Μαλαισίας εξέδωσε εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων της Ουάσιγκτον στα τέλη Φεβρουαρίου. Το μήνυμα ήταν το εξής: Μην αφήσετε τους ακτιβιστές υπέρ του περιβάλλοντος και τις δυτικές κυβερνήσεις να δυσφημίσουν το φοινικέλαιο και να το καταστήσουν εξίσου απεχθές για το κοινό με τον καπνό. Η βιομηχανία φοινικέλαιου, αξίας 60 δισ. δολαρίων, δέχεται οξεία κριτική από περιβαλλοντικές οργανώσεις για την αποψίλωση μεγάλων εκτάσεων τροπικού δάσους με σκοπό την καλλιέργεια του πολύτιμου προϊόντος, που καταναλώνεται από δισεκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο.

Μαλαισία και Ινδονησία, δύο χώρες που παράγουν το 85% του φοινικέλαιου παγκοσμίως, έχουν επιλέξει να μην προβάλλουν τις δραστηριότητές τους αυτές, απολαμβάνοντας τη μεγάλη ζήτηση του προϊόντος, το οποίο χρησιμοποιείται από τη μαγειρική μέχρι και σε αρωματικά σαπούνια. Πέρυσι, όμως, η Μαλαισία εγκαινίασε διεθνή εκστρατεία δημοσίων σχέσεων, σε μια προσπάθεια να προστατεύσει τη φήμη του σημαντικότερου εξαγώγιμου προϊόντος της. Η εκστρατεία είχε στόχο τους επικριτές της καλλιέργειας φοινικέλαιου και αποσκοπούσε στο να εμφανίσει το φοινικέλαιο προερχόμενο από μικρούς παραγωγούς – και όχι από την εκμετάλλευση μεγάλων εκτάσεων τροπικού δάσους. Πίσω από τη διαφημιστική καμπάνια βρίσκεται η εταιρεία DCI Group της Ουάσιγκτον, που έχει αναλάβει στο παρελθόν εκστρατείες υπέρ εταιρειών τσιγάρων και πετρελαίου. «Είμαστε υπερήφανοι για τη συνεργασία μας με τη βιομηχανία φοινικέλαιου της Μαλαισίας, στην προσπάθειά της να σώσει θέσεις εργασίας και να προστατεύσει τις περιουσίες μικρών παραγωγών από τις άδικες πολιτικές που ενισχύουν τη φτώχεια στον κόσμο», αναφέρει ανώτατο στέλεχος της DCI.

Η εταιρεία επιχείρησε επίσης να επηρεάσει την κοινή γνώμη πληρώνοντας αδρά για δημοσιεύσεις στον Τύπο, καθώς και σε επιστημονικές επιθεωρήσεις. Η DCI ζήτησε φέτος, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, προϋπολογισμό 11.000 δολαρίων τον μήνα για την προώθηση του φοινικέλαιου και την ανατροπή των ευρωπαϊκών κανόνων περιορισμού της χρήσης του. Η εταιρεία δημοσίευσε, λοιπόν, σε «φιλικά» έντυπα, δήθεν αποκαλυπτικά άρθρα και «εμπιστευτικές» πληροφορίες για τις διαπραγματεύσεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση υπέρ της πλήρους απελευθέρωσης των εισαγωγών φοινικέλαιου.

Την ίδια ώρα, οργάνωση με το όνομα Faces of Palm Oil (Πρόσωπο του Φοινικέλαιου), χρηματοδοτούμενη από την DCI, διοργανώνει συστηματικές δημοσιογραφικές επιθέσεις με στόχο μη κυβερνητικές οργανώσεις, Ευρωπαίους νομοθέτες και δημοσιογράφους και με τον ισχυρισμό ότι εκπροσωπεί 650.000 αγρότες σε καλλιέργειες φοινικέλαιου στη Μαλαισία.