ΚΟΣΜΟΣ

Γαλλία: Αντιδράσεις για Γκαρ ντι Νορ

gallia-antidraseis-gia-gkar-nti-nor-2335911

ΠΑΡΙΣΙ. «Απαράδεκτο» χαρακτηρίζουν το σχέδιο ριζικής ανάπλασης του σιδηροδρομικού σταθμού Γκαρ ντι Νορ στο Παρίσι επιφανείς αρχιτέκτονες και ιστορικοί τέχνης σε ανοικτή επιστολή τους στην εφημερίδα Le Monde, εκφράζοντας παράλληλα φόβους για υπέρβαση των χρονικών ορίων και ταλαιπωρία των επιβατών του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού σταθμού της Ευρώπης. Στην επιστολή τους, οι αρχιτέκτονες χαρακτηρίζουν τα σχέδια «ανεπίτρεπτα» και «αδιανόητα», καταδικάζοντας την τεράστια κλίμακα του έργου και την κεντρική θέση που το σχέδιο προσφέρει στις εμπορικές επιχειρήσεις στο εσωτερικό του ιστορικού σταθμού. Μεταξύ των συντακτών της ανοικτής επιστολής ξεχωρίζουν οι αρχιτέκτονες Ζαν Νουβέλ και Ρολάν Καστρό, καθώς και οι μελετητές του αστικού περιβάλλοντος Μαρκ Μπαρανί και Λοράν Τερί.

Ο σταθμός Γκαρ ντι Νορ πρόκειται να υποστεί ριζική ανακαίνιση ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024, με το έργο να υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 600 εκατ. ευρώ και θα τριπλασιάσει το εμβαδόν του, με τη δημιουργία ξεχωριστής πτέρυγας αφίξεων. Επικεφαλής του έργου έχει τεθεί ο κατασκευαστικός κολοσσός Auchan. «Το σχέδιο δεν θα επιτρέπει πια την άμεση πρόσβαση στις αποβάθρες, όπως γινόταν μέχρι τώρα», επισημαίνουν οι συντάκτες της ανοικτής επιστολής. Στόχος της κατασκευάστριας εταιρείας είναι να υποχρεωθούν οι επιβάτες να διέλθουν μέσα από τον χώρο των καταστημάτων, όπως γίνεται πια σε πολλά αεροδρόμια του κόσμου. «Πρόκειται για σοβαρό ατόπημα, που πλήττει τους επιβάτες. Αυτό σημαίνει: μεγαλύτερη απόσταση μέχρι το τρένο και περισσότερος χρόνος στον σταθμό. Αυτό είναι ανήθικο», αναφέρει η ανοικτή επιστολή.

Οι υπογράφοντες επισημαίνουν επίσης ότι η ανακαίνιση θα «καταστρέψει» την αισθητική του σταθμού και θα πλήξει τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις των προαστίων, που συνδέονται με το Παρίσι μέσω του Γκαρ ντι Νορ. «Συνειδητοποιούμε πόσο σημαντικός είναι ο όγκος ταξιδιωτών για την Auchan και για τις εμπορικές επιχειρήσεις που θα εγκατασταθούν στον σταθμό, αλλά οι πελάτες αυτοί δεν θα ψωνίσουν στους προορισμούς τους στα ήδη υποβαθμισμένα προάστια», αναφέρει η επιστολή.
Ποδήλατα στο Παρίσι

Στο μεταξύ, νέους ασφαλείς ποδηλατοδρόμους εγκαινίασε χθες η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό. «Θέλω να κάνω το Παρίσι παγκόσμια πρωτεύουσα του ποδηλάτου. Το 2015 βρισκόμασταν στη 17η θέση χρήσης ποδηλάτου στον κόσμο, ενώ σήμερα είμαστε στην 8η θέση, πίσω από την Κοπεγχάγη, το Αμστερνταμ και την Ουτρέχτη. Η χρήση του ποδηλάτου έχει αυξηθεί κατά 34%, με 225.000 καθημερινές μετακινήσεις», είπε η δήμαρχος. Μέχρι το ερχόμενο έτος, η κ. Ινταλγκό εκτιμά ότι η γαλλική πρωτεύουσα θα διαθέτει 1.000 χλμ. ποδηλατοδρόμων, με τους περισσότερους από αυτούς να είναι προστατευμένοι από κράσπεδα, με αυστηρή αστυνόμευση από μέρους των Αρχών.