«Οχι» στους δανεισμούς έργων του Ελ Γκρέκο από το διάσημο μουσείο Πράδο

«Οχι» στους δανεισμούς έργων του Ελ Γκρέκο από το διάσημο μουσείο Πράδο

2' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση του Ελ Γκρέκο στη Γαλλία –  που θα φιλοξενηθεί στο Γκραν Παλαί από τις 16 Οκτωβρίου, σε συμπαραγωγή με το Μουσείου του Λούβρου –  δεν θα εκτεθούν έργα του μεγάλου Κρητικού ζωγράφου που βρίσκονται στο Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη: οι γαλλικές Αρχές ζήτησαν από το Πράδο να γίνει δανεισμός από τις συλλογές του τριών γνωστών έργων του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (το «Ένας μύθος» (1580), «Η Φυγή στην Αίγυπτο» (1570) και η «Αγία Τριάς» (1577), χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Το μεγάλο ισπανικό μουσείο έχει αποφασίσει να εφαρμόσει "μορατόριουμ} στους δανεισμούς διάσημων έργων του, ενόψει των εορτασμών των 200 χρόνων λειτουργίας του, το 2019. «Ο καλύτερος τρόπος εορτασμού των 200 χρόνων είναι να εκτίθενται ακέραιες οι συλλογές του», τονίζεται στο φυλλάδιο του προγράμματος εορτασμών.

Έτσι, έχει παγώσει και τον δανεισμό των έργων του διάσημου Έλληνα ζωγράφου. Στην εκθεση του Γκραν Παλαί, τα έργα που θα παρουσιαστούν προέρχονται από συλλογές άλλων ισπανικών ιδρυμάτων, όπως η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ισπανίας, τα μαδριλένικα μουσεία Λάθαρο Γαδιάνο και Τίσεν-Μπορνεμίτσα, το Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Καταλονίας, καθώς και από διάφορα εθνικά μνημεία του Τολέδο, της πόλης όπου μεγαλούργησε ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος και άλλα από ιδιωτικές συλλογές.

Το Γκραν Παλαί απέστειλε γραπτό αίτημα στο Πράδο για τα έργα του Γκρέκο, για να λάβει αρνητική επιστολή στις 28 Σεπτεμβρίου 2017. Τον Οκτώβριο μία γαλλική αποστολή επισκέφθηκε τη Μαδρίτη, συνοδευόμενη από τις επιμελήτριες της ίδιας έκθεσης που θα φιλοξενηθεί το 2020 στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου, με στόχο να μεταπείσουν τις Αρχές του Πράδο. Προσπάθεια που απέβη άκαρπη.

«Οι δανεισμοί ζητήθηκαν με επίσημο τρόπο από τους επιμελητές, με τη στήριξη της Ένωσης Γαλλικών Μουσείων (RMN) και του Λούβρου», τονίζει εκπρόσωπος του Γκραν Παλαί, τονίζοντας πως έλαβαν αρνητική απάντηση. «Η σχέση μεταξύ Λούβρου και Πράδου είναι οι καλύτερες. Τα ιδρύματά μας έχουν υποχρεώσεις απέναντι στα αιτήματα δανεισμού, όπως επίσης και στις συνθήκες συντήρησης των έργων, που εμείς τηρούμε στο έπακρο», πρόσθεσε ο ίδιος εκπρόσωπος.

Από την πλευρά του, το Πράδο υποστηρίζει πως δεν υπήρξε επίσημο αίτημα για δανεισμό οποιουδήποτε έργου.

Εξαιρέσεις

Μολαταύτα, το Μουσείο παρέβη το μορατόριουμ του σε διάφορες περιστάσεις μέσα στο τρέχον, εορταστικό, έτος: Ο πίνακας του Αντρέα Μαντένια «Η μετάβαση της Παρθένου» (1462) ταξίδευσε πρώτα στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου για μία έκθεση και κατόπιν «μετοίκησε» και στην Gemäldegalerie (Πινακοθήκη) του Βερολίνου.

Το ίδιο έπραξε και στην έκθεση που η λονδρέζικη πινακοθήκη οργάνωσε για τον εκλεκτό ζωγράφο της Βαλένθιας Εδουάρδο Σορόλια. 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή