ΚΟΣΜΟΣ

Στρατός ειδικών μελετά τα αίτια της συντριβής

Στα απανθρακωμένα σπίτια του Ροκαγουέις, στα υπόστεγα του Μπρούκλιν και στα εργαστήρια της Ουάσιγκτον, ένας ολόκληρος στρατός ειδικών αναζητά τα αίτια της συντριβής της πτήσης 587 τη Δευτέρα, που κόστισε τη ζωή σε 265 άτομα. Αργά το βράδυ της Τρίτης ανακοινώθηκε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι μηχανές εξερράγησαν εν πτήσει, κάτι που δημιούργησε ανακούφιση στα γραφεία της κατασκευάστριας εταιρείας General Electric. Ωστόσο, το ερώτημα αν μία ή και οι δύο μηχανές σταμάτησαν, παραμένει αναπάντητο.

Σε πολλές περιπτώσεις ατυχημάτων, τα αίτια αποκαλύπτονται σε γενικές γραμμές από τα δεδομένα των μαύρων κουτιών, όμως τα τελικά συμπεράσματα χρειάζονται τουλάχιστον έναν χρόνο. Στο συγκεκριμένο συμβάν, ίσως κάποιος από τους ειδικούς έχει την τύχη να εντοπίσει μία ένδειξη που θα αποκαλύψει τα πάντα. Το πιο πιθανό, όμως, είναι ότι οι αιτίες θα φανούν από τη μεθοδική ανάλυση των σημάτων του ραντάρ που κατέγραψαν την πτώση των διαφόρων κομματιών του αεροπλάνου, καθώς και από τα σημάδια στα ίδια τα συντρίμμια. Αυτήν τη στιγμή, δέκα ομάδες, που αποτελούνται από δέκα άτομα η καθεμία, ερευνούν τους δέκα διαφορετικούς παράγοντες που μπορεί να συνέβαλαν στη συντριβή.

Σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις πτώσης αεροπλάνου, όπου οι μαρτυρίες διίστανται, αυτήν τη φορά οι περισσότεροι αυτόπτες μάρτυρες (μεταξύ των οποίων και δύο μέλη πληρώματος αεροσκάφους) συμφώνησαν: όλοι είδαν το αεροπλάνο να ταλαντεύεται, μετά αρχισαν να αποσπώνται τα κομμάτια του και κατόπιν έκανε μια απότομη βουτιά προς τα κάτω. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας εργαζόμενος στο αεροδρόμιο κατέγραψε σε βίντεο την απογείωση του αεροσκάφους αλλά, νομίζοντας ότι όλα είναι φυσιολογικά, έστρεψε την κάμερα αλλού. Στο τελευταίο τμήμα της κασέτας, η οποία μελετάται από τις Αρχές, εμφανίζονται στήλες καπνού καθώς το αεροπλάνο έχει ήδη συντριβεί.

Η ομάδα που μελετά τις μηχανές του αεροσκάφους έχει έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο: να εντοπίσει πώς οι δύο μηχανές βρέθηκαν εκεί όπου βρέθηκαν. Η μία εντοπίστηκε σε απόσταση 230 μέτρων από το υπόλοιπο αεροπλάνο και η άλλη σε απόσταση 260 μέτρων. Παράλληλα, την προσοχή της ερευνητικής ομάδας έχει τραβήξει το γεγονός ότι, στις συνομιλίες με τον πύργο ελέγχου, ακούγεται ένας θόρυβος από το αεροπλάνο, περίπου τη στιγμή που ο πιλότος χάνει τον έλεγχο.

Οι αρχικές εκτιμήσεις ότι η συντριβή του αεροσκάφους θα κόστιζε στις ασφαλιστικές εταιρείες ένα δισ. δολάρια αναθεωρήθηκαν προς τα κάτω και τώρα κυμαίνονται στα 700 με 750 εκατ. δολάρια. Η αλλαγή αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η πλειονότητα των επιβατών δεν ήταν Αμερικανοί πολίτες, οι συγγενείς των οποίων συνήθως αποσπούν τις μεγαλύτερες αποζημιώσεις. Επίσης, ρόλο έπαιξε και το ότι οι ζημιές στο έδαφος ήταν πιο περιορισμένες απ’ ό,τι αναμενόταν.