ΚΟΣΜΟΣ

Η απόδραση της δεκαετίας στο μικροσκόπιο της Ιντερπόλ

gkat_02_0301_page_1_image_0007

Διαστάσεις κινηματογραφικού θρίλερ λαμβάνει η υπόθεση διαφυγής του πρώην επικεφαλής της Nissan, Κάρλος Γκοσν, η ενορχήστρωση της οποίας φαίνεται ότι χρειάστηκε πολύμηνη προετοιμασία, πολλά χρήματα και ένα δίκτυο διεθνούς συνεργασίας. Οι εικασίες για το πώς κατάφερε να εξαφανιστεί, αφήνοντας σύξυλους ακόμη και τους ίδιους τους δικηγόρους του δίνουν και παίρνουν. Μια εκδοχή είναι ότι είχε κρυφτεί μέσα στη θήκη μουσικού οργάνου. Μια άλλη ότι μεταμφιέστηκε σε μουσικό που έδινε συναυλία στο σπίτι του. Υπενθυμίζεται ότι ο Γκοσν κατηγορείται για υπεξαίρεση χρημάτων από την εταιρεία με στόχο τον προσωπικό του πλουτισμό.

Η απόδρασή του έχει προκαλέσει αναστάτωση στις διωκτικές αρχές πολλών χωρών, από την Ιαπωνία έως την Τουρκία και έχει θέσει σε συναγερμό τις διεθνείς υπηρεσίες. Η Ιντερπόλ επέδωσε στον Λίβανο ένταλμα σύλληψης του Γκοσν, αν και η Βηρυτός δεν έχει υπογράψει συμφωνία έκδοσης με το Τόκιο.Οι τουρκικές αρχές συνέλαβαν επτά άτομα, ανάμεσά τους και τέσσερις πιλότους, καθώς το ιδιωτικό τζετ με το οποίο διέφυγε, προσγειώθηκε αρχικά στην Κωνσταντινούπολη. Σύμφωνα με τα τουρκικά ΜΜΕ εκτός από τους πιλότους συνελήφθησαν ένα στέλεχος εταιρείας cargo και δύο υπάλληλοι του αεροδρομίου. Στην Ιαπωνία οι Αρχές εισέβαλαν χθες στο σπίτι στο οποίο διέμενε και κατάσχεσαν το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας για να διαπιστώσουν τις συνθήκες απόδρασής του.

Ο επιχειρηματίας διαθέτει γαλλική, λιβανέζικη και βραζιλιάνικη υπηκοότητα και έχει κάνει μαζικές επενδύσεις στον τραπεζικό τομέα και σε real estate στον Λίβανο. Η Γαλλία έχει διευκρινίσει ότι δεν πρόκειται να τον εκδώσει αν καταφτάσει στο έδαφός της. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γκοσν ήταν επικεφαλής και της γαλλικής Renault, για την οποία τελεί υπό έρευνα, χωρίς όμως να του έχουν ασκηθεί κατηγορίες. Με βάση ιαπωνικά ΜΜΕ κατείχε και τέταρτο διαβατήριο για να δείχνει την ταυτότητά του σε εσωτερικές πτήσεις στην Ιαπωνία, αλλά το συγκεκριμένο ταξιδιωτικό έγγραφο βρισκόταν σε κλειδωμένο κουτί ή θυρίδα, τον κωδικό της οποίας είχαν οι συνήγοροί του. Με δεδομένο ότι η νομική του ομάδα είχε και τα υπόλοιπα τρία, εγείρονται ερωτήματα ποιο έγγραφο χρησιμοποίησε ο Γκοσν για να ταξιδέψει. Τον περασμένο Απρίλιο ο Γκοσν είχε καταβάλει σχεδόν εννέα εκατ. ευρώ ως εγγύηση για να αποφυλακιστεί υπό τον όρο όμως ότι θα παρέμενε στην Ιαπωνία. Σύμφωνα με τα δικά του λόγια, μόλις έφτασε στον Λίβανο «απέδρασε από την αδικία και την πολιτική δίωξη» στην Ιαπωνία. Η απόφασή του σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις ελήφθη, όταν πληροφορήθηκε ότι η δίκη του μετατέθηκε για τον Απρίλιο του 2021. Παράλληλα, φερόταν ιδιαίτερα καταπονημένος από το γεγονός ότι του είχε απαγορευθεί οποιαδήποτε επικοινωνία με τη σύζυγό του, Κάρολ. 

Η Κάρολ φέρεται ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο για τη διαφυγή του, αν και ο ίδιος ο Γκοσν διέψευσε κατηγορηματικά ότι η οικογένειά του τον βοήθησε να φύγει από την Ιαπωνία. Μέχρι στιγμής, μεταξύ των εξωφρενικών θεωριών που κυκλοφορούν για τον τρόπο που κατάφερε να διαφύγει, χωρίς μάλιστα διαβατήριο, είναι ότι οι συνεργοί του τον έβγαλαν από την οικία του μέσα σε ένα κουτί υπερμεγέθους μουσικού οργάνου, έπειτα από ιδιωτική συναυλία γρηγοριανού μουσικού συνόλου. Από την πλευρά της, η γαλλική Les Echos ισχυρίστηκε ότι απέδρασε από την Ιαπωνία με τη βοήθεια πλαστού διαβατηρίου. Ο συνήγορός του Γιουνιχίρο Χιρονάκα παραδέχθηκε ότι για την επιτυχία της επιχείρησης θα πρέπει να είχε εξασφαλίσει τη συνδρομή μεγάλης ομάδας ανθρώπων. Το βέβαιο είναι ότι κατάφερε να ξεφύγει από την παρακολούθηση στην Ιαπωνία. Δεν είναι η πρώτη φορά που μεταμφιέστηκε. Οταν βγήκε από τη φυλακή είχε ντυθεί εργάτης του σωφρονιστικού καταστήματος για να αποφύγει τους δημοσιογράφους. Η προσπάθειά του όμως απέτυχε εκείνη τη φορά.

Ο Χιρονάκα εξέφρασε έκπληξη και σοκ για το πώς ο πελάτης του κατάφερε να εγκαταλείψει την Ιαπωνία, αφού δεν είχε ταξιδιωτικά έγγραφα. Σε ανακοίνωσή του μετά την άφιξη στον Λίβανο ο Γκοσν είπε πως ανυπομονεί να συνομιλήσει ελεύθερα με τους δημοσιογράφους από την επόμενη εβδομάδα, δήλωση που αφήνει ελπίδες ότι ο ίδιος θα μπορούσε να φωτίσει τις συνθήκες απόδρασής του, που θεωρείται μία από τις θεαματικότερες της τελευταίας δεκαετίας.