Ανάπαυλα στις ενοποιήσεις εταιρειών

Ανάπαυλα στις ενοποιήσεις εταιρειών

3' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

O Μάικλ Ζάουϊ, επικεφαλής του ευρωπαϊκού τομέα συγχωνεύσεων και εξαγορών της MorgaStanley DeaWitter, είναι σύμβουλος του ιταλικού οίκου μόδας Gucci, μιας από τις εταιρείες που έχουν κυριαρχήσει στην αγορά ειδών πολυτελείας μέσω μιας σειράς σημαντικών εξαγορών. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στον Ερικ Φάνερ σχολιάζει τις προοπτικές συγχωνεύσεων και εξαγορών στον κλάδο.

– Συνενώνοντας τις αυτοκρατορίες τους, εταιρείες όπως η LVMH και η Gucci ενισχύθηκαν από τις ευνοϊκές συνθήκες στις χρηματαγορές. Σήμερα, όμως, μετά την πτώση των αγορών και της βιομηχανίας, τι προοπτικές εξαγορών υπάρχουν;

– Οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές εξαρτώνται φυσικά από την κατάσταση των χρηματαγορών που δεν ήταν καλή πριν από την 11η Σεπτεμβρίου και στη συνέχεια επιδεινώθηκε. Οι εταιρείες ειδών πολυτελείας επλήγησαν περισσότερο από την υπόλοιπη αγορά: τις 10 ημέρες μετά τις επιθέσεις, οι ευρωπαϊκές αγορές υποχώρησαν κατά περίπου 10%, ενώ οι μετοχές ειδών πολυτελείας κατά 24%. Τι προοπτικές μπορεί να διαβλέψει κανείς εξαρτάται από τις εκτιμήσεις του περί το πότε και πόσο θα ανακάμψει η οικονομία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πορεία του κλάδου το καλοκαίρι του 1998, μετά την κρίση της Ρωσίας και των ασιατικών οικονομιών. O τομέας των ειδών πολυτελείας επλήγη περισσότερο, αλλά ανέκαμψε περισσότερο από την υπόλοιπη αγορά. Δεν αποκλείεται κάτι ανάλογο να συμβεί και τώρα.

– Πως αυτά μπορούν να επηρεάσουν την τάση για συγχωνεύσεις;

– H τάση αυτή επηρεάζεται παράλληλα και από τη σχετική διάθεση αγοραστών και πωλητών. Υπό τις παρούσες συνθήκες είναι λογικό να περιορισθεί η κινητικότητα και ήδη στη διάρκεια του τρέχοντος έτους διαπιστώνουμε ότι η σχετική δραστηριότητα στον κλάδο είναι μόλις το 1/3 εκείνης του 2000. Το ότι οι περισσότεροι οικονομικοί αναλυτές υποβάθμισαν τις μετοχές των εταιρειών ειδών πολυτελείας δεν δημιουργεί ευνοϊκό περιβάλλον για στρατηγική δραστηριότητα. Είναι, ωστόσο, σαφές ότι η βιομηχανία παρουσιάζει τάσεις ενοποίησης και ορισμένοι ισχυροί όμιλοι, οι Gucci, LVMH, Richemont, έχουν την διάθεση να προχωρήσουν σε εξαγορές. Στην αγορά υπάρχουν, άλλωστε, αρκετές εταιρείες που ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε πωλήσεις και οι λόγοι είναι πολλοί. Υπάρχουν πολλά εμπόδια που ενδέχεται να αποτρέπουν την ανάπτυξη ιδιωτικών εταιρειών με περιορισμένα κεφάλαια. Για τις επιχειρήσεις που ελέγχονται από οικογένειες υπάρχουν συχνά προβλήματα διαδοχής. Δημιουργείται, έτσι, μια δυναμική, καθώς πολλές εταιρείες μόδας ή ειδών πολυτελείας πρέπει να επιλέξουν αν θα πουληθούν ή θα ανοίξουν σε ξένα κεφάλαια. O συνδυασμός αυτών των δύο σημαίνει ότι μπορεί να υποχωρεί προσωρινά η τάση για συγχωνεύσεις και εξαγορές αλλά η υποχώρηση αυτή δεν είναι οριστική.

– Εχουν, όμως, αλλάξει οι συνθήκες για τις εταιρείες όπως η Gucci, LVMH και Richemoπου πραγματοποιούν τις μεγάλες εξαγορές;

– Δεν νομίζω. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που εξωθούν τις εταιρείες σε μια επιθετική στρατηγική εξαγορών. Ορισμένες ενδιαφέρονται για τη διεύρυνση του φάσματος των προϊόντων τους ή για την πρόσβασή τους σε άλλες αγορές. Κάποιες άλλες διαβλέπουν μια δυναμική ανάκαμψης της οικονομίας και προετοιμάζονται. Παράδειγμα η εξαγορά του Yves Saint Laurent από τον Gucci.

– Πόσο σημαντική ήταν για τη βιομηχανία η πρόσφατη διευθέτηση της διαμάχης περί του Gucci;

– O οίκος Gucci αναδύθηκε σαν μια εταιρεία με ισχυρή κεφαλαιακή δομή και με προσανατολισμό προς τις εξαγορές. H παρουσία του άλλαξε συνολικά τη δυναμική της βιομηχανίας. Σήμερα, πολλές ανταγωνιστικές εταιρείες με προσανατολισμό προς τις εξαγορές είναι έτοιμες να υποβάλουν προσφορές μόλις εμφανισθούν ελκυστικοί στόχοι. H στρατηγική σημμαχία του Gucci με την Pinault Printemps Redoute επέτρεψε στην εταιρεία να επιταχύνει σημαντικά τη στρατηγική της για συγκέντρωση πολλών διαφορετικών εμπορικών σημάτων στον τομέα της μόδας.

– Μία από τις εταιρείες που ακούγεται συχνά να αναφέρονται ως πιθανός στόχος εξαγοράς είναι ο οίκος Giorgio Armani. Ποιες είναι οι προοπτικές συμφωνίας με την εταιρεία αυτή;

– Είναι μία από τις πλέον ελκυστικές φίρμες στον κλάδο και κανείς δεν διστάζει να εκφράσει το ενδιαφέρον του. Το ερώτημα είναι, βέβαια, κατά πόσον ο κ. Αρμάνι έχει οποιαδήποτε πρόθεση να πουλήσει την εταιρεία του και δεν θυμάμαι να έκανε ποτέ κάτι τέτοιο.

Ο Τζόρτζιο Αρμάνι στα εγκαίνια του νέου του καταστήματος στο Παρίσι, υπό την επωνυμία Casa λέει αναφορικά με τις ετικέτες: «Θα πρέπει να έχετε σαφή κατεύθυνση. Οταν ίδρυσα την Casa, εξέφρασα τον εσωτερικό μου κόσμο. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος λειτουργίας. Εάν δεν πράξετε κάτι παρόμοιο θα χάσετε την ταυτότητά σας».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή