ΚΟΣΜΟΣ

Το τέλος του ανοικτού γραφείου σήμανε η πανδημία

gkat_11_0605_page_1_image_0002

Τα σύγχρονα γραφεία είναι ανοικτοί χώροι εργασίας, που ευνοούν τη συνεργασία και την ανταλλαγή απόψεων και ιδεών μεταξύ συναδέλφων. Σύντομα, όμως, νέος εξοπλισμός αναμένεται να προστεθεί σε αυτά: τα προστατευτικά πλεξιγκλάς για την πρόληψη μετάδοσης μικροβίων.

Τέτοια μέτρα είναι μερικές από τις ιδέες που επεξεργάζονται εργοδότες ενόψει της επιστροφής των εργαζόμενων στους χώρους εργασίας μετά την αναστολή των μέτρων κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Η νέα διαρρύθμιση των γραφείων μετά την πανδημία θα περιλαμβάνει φιάλες με υγρό απολύμανσης χεριών, τοποθέτηση των γραφείων σε γωνία 90 μοιρών ή την κατασκευή χωρισμάτων, την ενσωμάτωση φίλτρων αέρα στα κλιματιστικά, την πραγματοποίηση συσκέψεων σε ανοικτούς χώρους και το άνοιγμα παραθύρων για εξαερισμό των χώρων εργασίας.

Η συζήτηση για τη διαμόρφωση των χώρων εργασίας στις ΗΠΑ πραγματοποιείται σε επιχειρήσεις κάθε μεγέθους, με αρχιτεκτονικές εταιρείες και σχεδιαστές επίπλων να εμπλέκονται άμεσα σε αυτή. Οι λοιμωξιολόγοι υποστηρίζουν, όμως, ότι ένας εργασιακός χώρος απαλλαγμένος από μικρόβια, δεν μπορεί να υπάρξει. Οι περισσότερες γνώσεις μας για το θέμα πηγάζουν από μελέτες της μετάδοσης της γρίπης σε χώρους εργασίας. «Γνωρίζουμε ότι η γρίπη μεταδίδεται σε γραφεία μεταξύ υγιών ενηλίκων», λέει η επιδημιολόγος Λίζα Ουίνστον στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Σαν Φρανσίσκο.

Ανάλυση δεδομένων του 2016 από όλο τον κόσμο έδειξε ότι σε ποσοστό 16% η μετάδοση της γρίπης γίνεται στο γραφείο. Αλλες μελέτες δείχνουν ότι ένας από τους καλύτερους τρόπους περιορισμού της εξάπλωσης ιώσεων στον χώρο εργασίας είναι η χορήγηση αδειών ασθένειας σε εργαζομένους, οι οποίοι εμφανίζουν συμπτώματα. Αλλη αποτελεσματική μέθοδος είναι η τήρηση μεγαλύτερων αποστάσεων μεταξύ εργαζομένων.

Η αρχή αυτή αντιβαίνει, όμως, στα εργασιακά ήθη των τελευταίων δύο δεκαετιών. Η υιοθέτηση του ανοικτού γραφείου στα τέλη της δεκαετίας του 1990, στα πρότυπα των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, θεωρήθηκε αναγκαία συνθήκη για ένα περιβάλλον καινοτομίας και ανταλλαγής ρηξικέλευθων ιδεών.

Αυτό σήμανε, όμως, τη συγκέντρωση ολοένα και περισσότερων εργαζομένων σε γραφεία, των οποίων τα ενοίκια αυξάνονταν διαρκώς, δημιουργώντας εκκολαπτήρια μικροβίων. Για την ώρα, οι πρώτες λύσεις αφορούν την κατάργηση των κοινών γραφείων, των εντευκτηρίων, όπου εργαζόμενοι μπορούσαν να πιουν καφέ και των μπουφέ με φρούτα ή άλλα τρόφιμα που προσελκύουν εργαζομένους σε περιορισμένους χώρους. Κάποιες εταιρείες εξετάζουν την επιστροφή στα ατομικά γραφεία με γυάλινα χωρίσματα, γνωστά ως «κύβοι».

Η καθηγήτρια επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, δρ Σούζαν Χουάνγκ εξηγεί, όμως, ότι η ασφάλεια στους χώρους εργασίας απαιτεί περισσότερα μέτρα από απλά χωρίσματα. Σε κάθε σύσκεψη με τους συνεργάτες της, η δρ Χουάνγκ προσφέρει στον κάθε ένα μπουκάλι με αντισηπτικό χεριών και μάσκα προσώπου. «Τους μαθαίνω πώς να φορούν σωστά τη μάσκα, ότι πρέπει να μην την αφαιρούν όλη την ημέρα και τους εξηγώ ότι πρέπει να απολυμαίνουν τα χέρια τους κάθε φορά που ακουμπούν τη μάσκα τους», λέει η δρ Χουάνγκ.

Η λύση, σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν αφορά την κατασκευή δαπανηρών νέων επίπλων και γραφείων, αλλά την τήρηση των κανόνων προσωπικής υγιεινής και την αξιοποίηση της τηλεργασίας σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βαθμό.