ΚΟΣΜΟΣ

Μαύρη διαδηλώτρια στη θέση του δουλεμπόρου

gkat_10_1607_page_1_image_0002

ΜΠΡΙΣΤΟΛ. Στις 7 Ιουνίου, όταν οι διαδηλωτές στο Μπρίστολ πέταξαν στη θάλασσα το άγαλμα του δουλεμπόρου Εντουαρντ Κόλστον, η μαύρη Βρετανίδα Τζεν Ρέιντ ανέβηκε στο άδειο βάθρο και ύψωσε τη γροθιά της. Η συμβολική αυτή χειρονομία, που απαθανατίστηκε φωτογραφικά, μετατράπηκε σε άγαλμα, το οποίο τοποθετήθηκε από χθες στο ίδιο βάθρο, χωρίς την άδεια των Αρχών της πόλης.

«Οταν ανέβηκα εκεί πάνω σήκωσα τη γροθιά μου σε έναν χαιρετισμό για τη δύναμη των μαύρων» είπε η Ρέιντ, η οποία αρχικά δεν ήταν σίγουρη αν θα πήγαινε ή όχι στη διαδήλωση. «Δεν το σκέφτηκα καν. Ηταν σαν να είχα ηλεκτριστεί. Είναι σαν να υπερασπίζομαι τη μητέρα μου, την κόρη μου, όλους τους μαύρους σαν εμένα».

Ο σύζυγος της Ρέιντ, που τη βοήθησε να ανεβεί στο βάθρο υπό τις επευφημίες του πλήθους, ανέβασε τη φωτογραφία της στο Διαδίκτυο και την επόμενη ημέρα δέχθηκε τηλεφώνημα από τον διάσημο γλύπτη Μαρκ Κουίν. «Είδα τις φωτογραφίες και είπα ότι αυτό είναι από μόνο του ένα έργο τέχνης και πρέπει να μείνει στο βάθρο» λέει ο Κουίν. Ενα μπρούντζινο άγαλμα, όμως, θα χρειαζόταν μήνες δουλειάς. Αντ’ αυτού, ο Κουίν κάλεσε τη Ρέιντ στο στούντιό του και τη φωτογράφισε από όλες τις γωνίες, φτιάχνοντας ένα τρισδιάστατο μοντέλο το οποίο εν συνεχεία «εκτύπωσε» με ψηφίδες μαύρης ρητίνης από τρισδιάστατο εκτυπωτή.

Ο δήμαρχος του Μπρίστολ, Μάρβιν Ρις, δήλωσε ότι η πόλη έχει καταρτίσει διαδικασία με την οποία θα αποφασίσει επισήμως για το τι θα απογίνει το βάθρο του Κόλστον. «Δεν ζητήθηκε ούτε δόθηκε άδεια για την τοποθέτηση του αγάλματος», διευκρίνισε ο Ρις. «Το μέλλον του βάθρου και το τι θα τοποθετηθεί σε αυτό πρέπει να αποφασιστεί από τον λαό του Μπρίστολ».

Η Ρέιντ λέει ότι δεν γνωρίζει αν το άγαλμά της θα μείνει για μία ημέρα ή για έναν χρόνο. Αυτό που ξέρει είναι ότι κάθε ημέρα περνούσε μπροστά από το άγαλμα του Κόλστον. «Ηταν προσβλητικό να πρέπει να βλέπεις καθημερινώς έναν δουλέμπορο», λέει.