ΚΟΣΜΟΣ

Η ποικιλομορφία του κόσμου στα παιχνίδια

mdf79957_8276654

Eπιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι τα νήπια, σε ηλικία τριών ετών, αποκτούν αντίληψη των φυλετικών διαφορών. Ταυτόχρονα, μιμούνται τη δυναμική της οικιακής τους ζωής, τόσο στο σχολείο όσο και στην καθημερινή αλληλεπίδραση με τα παιχνίδια τους. Οπως επισημαίνει η παιδοψυχολόγος δρ Αν Λουίζ Λόκχαρτ, «τα παιδιά μαθαίνουν, αλληλεπιδρούν, αναπτύσσονται και καταλαβαίνουν τον κόσμο, μέσα από το παιχνίδι. Παίζοντας διδάσκονται για τις κοινωνικές και οικογενειακές σχέσεις, αλλά και πώς να αλληλεπιδρούν με τους άλλους».

Προκειμένου να ενθαρρύνουν μία πιο ολοκληρωτική θεώρηση του κόσμου και της ποικιλομορφίας του, μέσα από το παιχνίδι, γονείς και φροντιστές μπορούν να εξερευνήσουν δραστηριότητες και να παρέχουν παιχνίδια που βοηθούν τα παιδιά να αναγνωρίσουν τις διαφορές και να αγκαλιάσουν τις ομοιότητες, επιτρέποντάς τους να κατανοήσουν ότι είναι «εντάξει» να βλέπουν τα χρώματα. Σήμερα, οι γονείς αντιλαμβάνονται πόσο σημαντικό είναι να διδάξουν την ποικιλομορφία του κόσμου μας στα παιδιά τους. Μπορούν να το πετύχουν δωρίζοντας κούκλες όλου του χρωματικού φάσματος, βοηθώντας τα παιδιά να αναγνωρίσουν τις διαφορές τους και να αντιληφθούν τη μοναδικότητα των άλλων.

Επίσης, η δρ Λόκχαρτ τονίζει ότι μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι, τα παιδιά μπορούν να πειραματιστούν με τη θεώρηση του κόσμου που έχουν και στη συνέχεια να τον αποσυνθέσουν και να δημιουργήσουν νέους κόσμους. Τα παιδιά μπορούν να διαβάσουν βιβλία, που στο επίκεντρό τους βρίσκονται έννοιες όπως η κοινωνική και φυλετική ισότητα και η ποικιλομορφία, και μετά να υποδυθούν κάποιους ρόλους βασισμένους σε αυτά τα βιβλία ή να τα συζητήσουν με τους γονείς τους. Αυτό επιτρέπει στο παιδί να «μπει στη θέση του άλλου» και να αναπτύξει ενσυναίσθηση. Στην ιχνογραφία και τη ζωγραφική, οι γονείς μπορούν να εντάξουν παραδείγματα και  υλικά καλλιτεχνών με διαφορετικό υπόβαθρο ή που επιτελούν κοινωνικό έργο. Η εκμάθηση ακόμα και λίγων λέξεων μιας ξένης γλώσσας βοηθά τα παιδιά να υπερκεράσουν τα γλωσσικά εμπόδια. Οπως επισημαίνει η Πατρίσια Νάνλεϊ, καθηγήτρια βρεφικής ανάπτυξης στο City College του Σαν Φρανσίσκο, «η γλώσσα συνδέεται άμεσα με τον πολιτισμό. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να σέβονται τις διαφορετικές κουλτούρες προτού μπορέσουν να εκτιμήσουν τη διαφορετική γλώσσα».

Η διαδικασία διαφοροποίησης του παιχνιδιού δεν πρέπει να είναι αγχώδης. Γονείς και παιδιά οφείλουν να διασκεδάζουν, μαθαίνοντας και κυρίως να αναγνωρίσουν τις διαφορές προκειμένου να συνειδητοποιήσουν τις ομοιότητες.