ΚΟΣΜΟΣ

Αντιμετωπίστε τα ανεπιθύμητα spam e-mail

Οι τελευταίες εκτιμήσεις υπολογίζουν πως τα ανεπιθύμητα ηλεκτρονικά μηνύματα φθάνουν στο 40% του συνόλου των e-mail που οι χρήστες του Internet αποστέλλουν καθημερινά. Οι συνέπειες της αχαλίνωτης χρήσης του e-mail από τους κάθε λογής διαφημιστές έχουν ήδη αρχίσει να αποδεικνύονται καταστροφικές τόσο για τον απλό χρήστη, όσο κυρίως για τις μεγάλες εταιρείες. Το γεγονός ότι για την επόμενη τετραετία υπολογίζεται πως ο αριθμός των spam mail θα εκτιναχθεί στα εξήντα δισεκατομμύρια ημερησίως σημαίνει πως όλο και περισσότερος χρόνος θα αναλώνεται από τους εργαζόμενους στην ανάγνωση -ή έστω στη διαγραφή- των μηνυμάτων αυτών. Εξάλλου, όλο και περισσότεροι πόροι της επεξεργαστικής ισχύος των servers θα δεσμεύονται για να εξυπηρετούν μια ανεπιθύμητη διαδικασία και όλο και συχνότερα το τμήμα τεχνικής υποστήριξης της κάθε εταιρείας θα καλείται να επιλύει προβλήματα που θα έχουν προκληθεί από τη μαζική αποστολή διαφημιστικών μηνυμάτων.

Δύσκολη η προστασία

Η εκτός ελέγχου κατάσταση έχει προβληματίσει εντόνως την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των Ηνωμένων Πολιτειών που έχει ήδη εισηγηθεί διάφορους νόμους για την αντιμετώπιση του ενοχλητικού φαινομένου. Ωστόσο, φαίνεται πως η νομική προστασία από τους spammers είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, ενώ ακόμη και οι τεχνολογικές μέθοδοι που μπορούν να χρησιμοποιηθούν πολλές φορές αποδεικνύονται αναποτελεσματικές. Αυτό πάντως δεν σημαίνει ότι ακολουθώντας τες δεν θα καταφέρετε να μειώσετε σε σημαντικό βαθμό τον αριθμό των ανεπιθύμητων μηνυμάτων που θα λαμβάνετε καθημερινώς. Επίσης, μια στοιχειώδης ενημέρωση για το πρόβλημα του spamming θα σας εξοπλίσει με αρκετές ιδέες για το πώς να το αντιμετωπίσετε πιο αποτελεσματικά, χωρίς να χρειασθεί να δεσμεύσετε πολύτιμο χρόνο ή να έχετε ειδικές τεχνολογικές γνώσεις. Ας δούμε κάποια απλά μέτρα που μπορείτε να πάρετε από αύριο κιόλας:

Δύο ξεχωριστά e-mail

Χρησιμοποιήστε δύο διαφορετικές διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τη μία να την κοινοποιήσετε σε φίλους και συνεργάτες και την άλλη να τη χρησιμοποιείτε κάθε φορά που θα χρειαστεί να δίνετε μια διεύθυνση e-mail σε κάποιο website, για την εγγραφή σας σε κάποια υπηρεσία ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο.

Μην απαντάτε στα spam. Ακόμη κι αν απαντήσετε για να διαμαρτυρηθείτε, στην ουσία το μόνο που καταφέρνετε είναι να δεσμεύσετε περισσότερους πόρους του δικτύου, χωρίς κανέναν λόγο: κανείς δεν θα διαβάσει το mail σας και θα συνεχίσουν να σας βομβαρδίζουν ανερυθρίαστα – ειδικά μετά την απάντησή σας, αφού πια θα γνωρίζουν με σιγουριά ότι η διεύθυνση αυτή όντως χρησιμοποιείται από κάποιον.

Μπορείτε να απευθυνθείτε στον παροχέα υπηρεσιών Internet του οποίου είστε πελάτες και να ζητήσετε να «μπλοκάρει» τις διευθύνσεις από τις οποίες λαμβάνετε spam mail.

Αν χρησιμοποιείτε web-based λογαριασμό (όπως το hotmail) φροντίστε να μην σβήνετε απλώς τα ανεπιθύμητα μηνύματα αλλά να πατάτε και το ειδικό κουμπί που τα χαρακτηρίζει ως spam.

Υπάρχουν διάφορα ήδη λογισμικού που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να απαλλαγείτε από τα ανεπιθύμητα e-mail. Η πρώτη μέθοδος δεν σας ζητεί να εγκαταστήσετε κάποιο software στον υπολογιστή σας, αλλά απλώς να «καταγγείλετε» τον spammer σε κάποιο ειδικό site όπως το www.spamcop.net.

Στην ουσία πρόκειται για μια online «μαύρη λίστα» με spammers, αλλά πολλές φορές θα τύχει να κατηγορηθούν και κάποιοι αθώοι… Αν χρησιμοποιείτε το Outlook, μπορείτε να κατεβάσετε το SpamNet, ένα ειδικό λογισμικό που «φιλτράρει» τα μηνύματα που σας στέλνουν και σβήνει αυτά που προέρχονται από μια λίστα γνωστών spammers.

Θα το βρείτε στη διεύθυνση www.cloudmark. com/products/spamnet/. Μπορείτε να το δοκιμάσετε δωρεάν για ένα μήνα, για να διαπιστώσετε αν όντως καταφέρνει να μπλοκάρει το 90% των spam mails, όπως διατείνονται οι κατασκευαστές του. Μια τρίτη μέθοδος είναι η «ευρετική ανάλυση».

Πρόκειται για την Τεχνητή Νοημοσύνη που χρησιμοποιούν προγράμματα, όπως το SpamAssassi(www.spamassassin.org) και που αναγνωρίζει τα «ύποπτα» στοιχεία σε κάθε mail – αν η αποστολή του συγκεκριμένου mail ξεπεράσει έναν προκαθορισμένο αριθμό, τότε αυτό «μπλοκάρεται» αυτομάτως ως spam. Πρόκειται για μια εξόχως αποτελεσματική μέθοδο, αλλά τα προγράμματα που τη χρησιμοποιούν δεν είναι και τα πιο φιλικά προς τον χρήστη…

Ενας τελευταίος τρόπος βασίζεται σ’ έναν εξελιγμένο αλγόριθμο που επιτρέπει στο πρόγραμμα να «καταλάβει» αν κάποιο e-mail είναι spam.

Η μέθοδος ονομάζεται BayesiaFiltering και σιγά σιγά αποκτά και εμπορική χρήση, αφού τα πρώτα προγράμματα που τη χρησιμοποιούν κυκλοφορούν στην αγορά και υπόσχονται επιτυχία σε ποσοστό 99%.

Ενδεικτικά αναφέρουμε το Κ9 που θα βρείτε στη διεύθυνση www.keir.net/k9.html και το οποίο μάλιστα είναι δωρεάν.

Τα e-mail επί πληρωμή είναι ίσως μια λύση

Ιnternational Herald Τribune

Μέρος του προβλήματος που λέγεται spamming είναι και η αδυναμία να ορίσουμε τι ακριβώς είναι. Οι χειρότεροι spammers είναι αυτοί που στέλνουν τις απατηλές προσφορές για να βγάλετε χρήματα χωρίς να δουλεύετε, να μεγαλώσετε το πέος σας ή το στήθος ή να χάσετε δέκα κιλά σε μια εβδομάδα. Ωστόσο, υπάρχουν και οι κανονικοί διαφημιστές, των οποίων τα μηνύματα ενδιαφέρουν κάποιους. Το γιατί το πρόβλημα του spamming έχει λάβει τόσο ογκώδεις διαστάσεις οφείλεται και στο γεγονός ότι το e-mail είναι δωρεάν. Οσοι διαφημιστές χρησιμοποιούν τη μαζική αποστολή γραμμάτων αναγκάζονται να πληρώσουν για το έντυπο υλικό και φυσικά για τα γραμματόσημα. Αν χρησιμοποιήσουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης καλούνται και πάλι να πληρώσουν ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Γι’ αυτό και πρέπει να γνωρίζουν ποιο κανάλι ή ποια εφημερίδα απευθύνεται στο κοινό που είναι και το δικό τους target group. Το να στείλεις όμως εκατομμύρια e-mail σε ανθρώπους που δεν είναι υποψήφιοι πελάτες σου δεν κοστίζει σχεδόν τίποτε. Ενας τρόπος, λοιπόν, να σταματήσει το spamming είναι να πληρώνουν οι διαφημιστές για κάθε e-mail που θα στέλνουν.

Πώς θα γίνει, όμως, αυτό σε μια υπηρεσία που όλοι μας έχουμε μάθει να απολαμβάνουμε δωρεάν; Το σχέδιο έχει ως εξής: στήνονται ειδικά sites που συλλέγουν τις πληρωμές για την αποστολή mail και τις προωθούν σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς. Οποιος θέλει να στείλει e-mail σε αγνώστους, φτιάχνει ένα λογαριασμό σε κάποιο από τα ειδικά sites και αγοράζει «γραμματόσημα». Οι παροχείς υπηρεσιών Internet εγκαθιστούν ειδικό λογισμικό που εξετάζει όλα τα εισερχόμενα e-mail. Οι απλοί χρήστες κοινοποιούν στον παροχέα τους μια λίστα με τις διευθύνσεις αυτών από τους οποίους δέχονται να λαμβάνουν e-mail. Αν κάποιο e-mail φθάσει από μια διεύθυνση εκτός λίστας, ο παροχέας το «κόβει». Εκτός κι αν έλθει με το ειδικό «γραμματόσημο»…

Πρόκειται για ένα ελκυστικό σχέδιο, αλλά όχι χωρίς μειονεκτήματα. Κατ’ αρχάς προκαλεί αρκετή σκοτούρα στον απλό χρήστη που θα πρέπει κάθε τόσο να ενημερώνει τη λίστα με τις διευθύνσεις που δέχεται να του στέλνουν μηνύματα. Επίσης, αν κάποιος παλιός φίλος βρει τη διεύθυνσή σας ύστερα από καιρό και πάει να σας στείλει μήνυμα, αλλά εσείς δεν τον έχετε στη λίστα σας, τότε θα αναγκαστεί να πληρώσει για «γραμματόσημο». Ακόμη χειρότερα, θα πρέπει να πληρώνετε για e-mail της δουλειάς… Τέλος, υπάρχει ο φόβος να καταλυθεί η έννοια της ελεύθερης συζήτησης, που είναι ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Internet. Οπως και να ‘χει, πρόκειται για μια συναρπαστική ιδέα που αξίζει να συζητηθεί από τους αρμόδιους φορείς.

Γιατί λέγονται spam;

Οταν το 1937 η εταιρεία τροφίμων Hormel χρειάστηκε ένα έξυπνο όνομα για το καινούργιο της κονσερβοποιημένο ζαμπόν, ο Κένεθ Ντενιό -ηθοποιός στο Μπρόντγουεϊ- πρότεινε τη λέξη «Spam». Το ζαμπονάκι της Hormel έγινε επιτυχία και η μονοσύλλαβη λεξούλα έγινε εθισμός: σύμφωνα με τον Μπραντ Τέμπλετον του Electronic Frontier Foundation, είναι «μία από αυτές τις αστείες στο άκουσμα λέξεις που ο κόσμος αρέσκεται να επαναλαμβάνει». Την ευθύνη, πάντως, για το ότι η λέξη έφθασε στα χείλη όλων έχουν αρχικά οι Μόντι Πάιθον που σ’ ένα σκετς τους του 1970 έβαλαν μια ομάδα Βίκινγκς να την επαναλαμβάνουν τραγουδιστά σε ένα εστιατόριο… Δέκα χρόνια μετά, στα πρώτα chat groups, η λέξη spam χρησιμοποιήθηκε στην αργκό των χρηστών για όποιου είδους πληροφορία ήταν άσχετη με τη συζήτηση – και άρα άχρηστη. Το πρώτο μήνυμα spam με τη μορφή που τα γνωρίζουμε σήμερα έκανε την εμφάνισή του το 1985 στα newsgroup net.general. Διαφήμιζε μια τραπεζαρία που κόστιζε 400 δολάρια…