H Disney πουλάει την πόλη «σύμβολο»

H Disney πουλάει την πόλη «σύμβολο»

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H «γιορτή» τελείωσε. Στους βαλτότοπους της Φλόριντα, δίπλα στην Disney World, η ηλικίας εννέα ετών πόλη Celebration, που αυτήν την εβδομάδα βγαίνει στο σφυρί, θα μείνει στην Ιστορία ως ένα από τα πιο πρωτοποριακά και πιο πολυέξοδα εργαλεία του σύγχρονου μάρκετινγκ. Οι 8.000 κάτοικοί της ζουν σε ομοιόμορφα σπιτάκια και κινούνται σε πεντακάθαρους δρόμους, όπου ειδικές μηχανές σκορπίζουν πεσμένα φύλλα το φθινόπωρο και τεχνητό χιόνι το χειμώνα. H πόλη έχει σχεδιαστεί στην πιο μικρή της λεπτομέρεια, από τη Walt Disney, που διορίζει και τον μάνατζερ της πόλης, που εργάζεται στο κατ’ ευφημισμόν δημαρχείο.

Με την πλήρη συναίνεσή τους, οι πολίτες/πελάτες της Celebratioμετέχουν σ’ ένα πείραμα προώθησης της εταιρικής εικόνας, που δεν στηρίζεται σε παλιομοδίτικες συνταγές, όπως η πώληση προϊόντων με το λογότυπο της εταιρείας. Πρόκειται για την τρισδιάστατη ενσάρκωση των αξιών που επιδιώκει η Disney να συνδέσει με τα προϊόντα της. Τη φυγή από την πραγματικότητα και την επιστροφή σε ένα παραμυθένιο, άδολο παρελθόν, όπου τα παιδάκια παίζουν ανενόχλητα, χωρίς κινδύνους, ακαταστασία, φτώχεια ή βρωμιά. Οσοι έχουν αγοράσει σπίτια στη Celebratioέχουν αποδεχθεί τους κανόνες της Disney, που ορίζουν από το χρώμα των κουρτινών και τον τύπο των θάμνων που μπορούν να φυτέψουν στον κήπο τους ώς το πόσοι άνθρωποι επιτρέπεται να κοιμηθούν σε κάθε δωμάτιο. H Disney προώθησε τη Celebratioως πόλη «μοντέλο» του «νέου ουρμπανισμού», που καταργεί την απομόνωση των προαστίων δημιουργώντας μια νέα σχέση κοινότητας μεταξύ των κατοίκων. Σύμφωνα με την αρχική σύλληψη, τα σπίτια της Celebratioείναι κοντά μεταξύ τους, με χαμηλούς φράκτες, ώστε να διευκολύνουν την επικοινωνία, ενώ οι κήποι είναι μικροί, ώστε να παρακινούνται τα παιδιά να παίζουν στους δημόσιους χώρους. Λόγω των μικρών της διαστάσεων, οι κάτοικοι μπορούν να πάνε με τα πόδια ή με το ποδήλατο στο κέντρο ή στο γήπεδο γκολφ στις παρυφές της πόλης.

Η Celebratioδεν διαθέτει δημοκρατικούς θεσμούς, δημόσια βιβλιοθήκη, νεκροταφείο, δικαστήριο, αστυνομικό τμήμα ή πυροσβεστική, αλλά ούτε και «πεζά» καταστήματα, όπως π.χ. στεγνοκαθαριστήριο – βρίθει όμως τουριστικής υποδομής. Ετσι, σε αντίθεση με τις διάφορες ουτοπικές κοινότητες του παρελθόντος, το κίνητρο για τη δημιουργία της Celebratioδεν είναι κάποια ιδιαίτερη αντίληψη περί κοινωνικής οργάνωσης, η επιθυμία για ειδική σχέση με το Θεό ή η εφαρμογή ριζοσπαστικών ιδεών, αλλά η προώθηση ενός εταιρικού ονόματος.

Φαίνεται όμως ότι η διοίκηση μιας πόλης είναι πολύ δυσκολότερη από τη διοίκηση του γειτονικού θεματικού πάρκου της Disney. Παρότι τα ακίνητα στη Celebratioπωλούνται κατά μέσον όρο στη διπλάσια τιμή από αντίστοιχα ακίνητα στην ίδια περιοχή, η Disney δεν έχει καταφέρει να εισπράξει πάνω από 600 εκατομμύρια δολάρια – για μια επένδυση 2,5 δισεκατομμυρίων. Αντί των 20.000 κατοίκων που είχαν προβλεφθεί αρχικά, o πληθυσμός της Celebratioδεν ξεπέρασε ποτέ τους 8.000.

Αυτό σημαίνει και το τέλος της πόλης ως εικόνας της Disney. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του αμερικανικού Τύπου, η εταιρεία, που έχει ήδη πουλήσει το γήπεδο του γκολφ, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να «ξεφορτωθεί» και το κέντρο της Celebration. Φυσικά, τα εύπορα πειραματόζωα στους άψογους δρόμους δεν έχουν κανένα λόγο σε όλα αυτά – απλώς περιμένουν να μάθουν ποια εταιρεία θα ορίζει από ‘δω και στο εξής τους κανόνες της κοινής τους ζωής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή