ΚΟΣΜΟΣ

Κινδυνεύουν για να αποκτήσουν το πολυπόθητο λευκό δέρμα

Ταϊλανδη. Οι διαφημιστές της κρέμας που χρησιμοποίησε η νεαρή Πάνια Μποντσούν υπόσχονταν ότι το προϊόν τους θα τη μεταμόρφωνε σε «χιονάτη», τελικά όμως τη μεταμόρφωσε σε φάντασμα, ενώ η νέα της εμφάνιση είχε ως αποτέλεσμα ακόμα και την απόλυσή της. H Πάνια αγόρασε το συγκεκριμένο προϊόν από μικρό μαγαζί του χωριού της, αλλά μετά τη χρήση του το δέρμα της έγινε ερυθρό και εμφάνισε καφέ λεκέδες στο πρόσωπό της. Μάλιστα, οι γιατροί υποστηρίζουν ότι η ζημιά που προκάλεσε στο πρόσωπο και στο λαιμό της η πολυδιαφημιζόμενη κρέμα μπορεί να είναι ανεπανόρθωτη. Σε μια περίοδο που η μόδα της λεύκανσης του δέρματος κερδίζει έδαφος σε όλη την Ασία, η περίπτωση της Πάνια αποδεικνύει ότι η αλλαγή της όψης δεν είναι μια ακίνδυνη διαδικασία. Οι γυναίκες στην Ασία καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα σε πολλά προϊόντα εκείνο που θα τις βοηθήσει να αποκτήσουν πιο λευκό δέρμα, όμως συνήθως τα προϊόντα αυτά δεν έχουν ελεγχθεί. H τρέλα του λευκού δέρματος δεν σταματά μόνο με τη λεύκανση του προσώπου, αλλά περιλαμβάνει ενέσεις και αισθητικές επεμβάσεις που εξαφανίζουν τις φακίδες και τους λεκέδες. Ωστόσο, γιατροί, οργανώσεις καταναλωτών, αλλά και κυβερνητικοί υπάλληλοι προειδοποιούν ότι οι αισθητικές επεμβάσεις συχνά αποδεικνύονται επικίνδυνες.

Ζήτημα… «ταξικό»

Οπως αναφέρει η διευθύντρια του εθνικού κέντρου καταναλωτών της Μαλαισίας κ. Ντάρσαν Σινγκ, «έχω δεχτεί πολλά παράπονα από καταναλωτές που χρησιμοποίησαν τέτοιου είδους προϊόντα και, ενώ το δέρμα τους ήταν υγιές, μετά τη χρήση τους οι άνθρωποι έμοιαζαν σαν να είχαν ψηθεί σε φούρνο». Ομως, οι καταναλωτές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τέτοια προϊόντα και οι κοινωνιολόγοι προσπαθούν να εξηγήσουν πώς οι Ασιάτες που διαφέρουν πολιτισμικά από τους Δυτικούς επιχειρούν να τους μοιάσουν. Μια εξήγηση είναι ότι το λευκό δέρμα είναι συνώνυμο με τον πλούτο και την ανώτερη εκπαίδευση, αφού τα μέλη των κατώτερων τάξεων, εργάτες και αγρότες, είναι εκτεθειμένοι στον ήλιο. Μάλιστα στην Ταϊλάνδη κάποιος από τις κατώτερες κοινωνικές τάξεις αναφέρεται ως «μαύρο δέρμα». Μια άλλη θεωρία βασίζεται στο λευκό δέρμα των Ευρωπαίων αποικιοκρατών και στο γεγονός ότι το χρώμα το δέρματός τους θεωρήθηκε από τους Ασιάτες ελκυστικό. Πράγματι, το λευκό δέρμα εξακολουθεί να αποτελεί χαρακτηριστικό του πλούτου και της γοητείας, ενώ οι διαφημίσεις προωθούν την ιδέα ότι είναι ομορφότερο. «Κάθε κορίτσι πιστεύει ότι αν αποκτήσει λευκό δέρμα θα αποκτήσει χρήματα και τον άνδρα που ονειρεύεται», σημειώνει ο Ταϊλανδός δερματολόγος, κ. Πσιχαρεγιότ. Περίπου οι μισές γυναίκες στις Φιλιππίνες, το 45% των γυναικών στο Χονγκ Κονγκ και το 41% στη Μαλαισία έχουν πρόσφατα χρησιμοποιήσει προϊόντα λεύκανσης, ενώ 62 νέα προϊόντα κυκλοφόρησαν ήδη στην Ασία, από τα οποία κάποια περιέχουν χημικά, όπως το υδροκυάνιο. Οι γυναίκες στην Ασία, πάντως, το χρησιμοποιούν για να αποκτήσουν το πολυπόθητο λευκό δέρμα.