ΚΟΣΜΟΣ

Στο κενό έπεσε η συμφωνία «Ανοιχτοί Ουρανοί»

Αντιμέτωπη με τις έντονες αντιδράσεις προς τη νέα νομοθεσία, με την οποία ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες θα μπορούν να διαδραματίζουν σημαντικότερο ρόλο στη διαχείριση αμερικανικών αερομεταφορέων, στις οποίες έχουν επενδύσει, η Ουάσιγκτον αποφάσισε να καθυστερήσει την εφαρμογή της. Ως αποτέλεσμα, η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν θα προωθήσει, εντός του έτους, την κρίσιμη συμφωνία «Ανοιχτοί ουρανοί», η οποία θα οδηγούσε σε μείωση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων και σε νέες αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ των δύο πλευρών του Ατλαντικού, εν όψει και της αυξημένης ταξιδιωτικής κίνησης του θέρους και του φθινοπώρου. Παρότι η συμφωνία «σφυρηλατήθηκε» πριν από μήνες, η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν αναμένεται να δώσει την τελική της έγκριση, παρά μόνο αν οι ΗΠΑ αντιμετωπίσουν το ζήτημα του κατά πόσον ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς θα μπορούν να έχουν ενεργό ρόλο στη διαχείριση αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών. Η συμφωνία «Ανοιχτοί Ουρανοί» θα άρει όλους τους περιορισμούς στις αεροπορικές μεταφορές μεταξύ των ΗΠΑ και της Ε.Ε. «Η υπόθεση είναι στα χέρια τους», δήλωσε ο Στέφαν ντε Ρινκ, εκπρόσωπος του επιτρόπου αρμόδιου για της μεταφορές. «Ελπίζουμε οι Αμερικανοί να αλλάξουν στάση».

Σύμφωνα με την ισχύουσα αμερικανική νομοθεσία, οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς μπορούν να επενδύουν σε αμερικανικούς, χωρίς όμως να έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν στη διαχείρισή τους.

Ξένοι… «δάκτυλοι»

Αυτό αποθαρρύνει μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες από το να επενδύουν σε αντίστοιχες αμερικανικές. Οι προσπάθειες ωστόσο να αλλάξει αυτή η νομοθεσία προσκρούει στην έντονη αντίθεση του Κογκρέσου και ορισμένων αμερικανικών αερομεταφορέων καθώς και συνδικάτων που φοβούνται τις επιρροές των ξένων, στις διαπραγματεύσεις για τις συλλογικές συμβάσεις. Οπως ισχυρίζονται αξιωματούχοι που εμπλέκονται στις διαπραγματεύσεις, η αμερικανική κυβέρνηση δεν θα καθυστερήσει απλώς την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας, αναφορικά με τις επενδυτικές δυνατότητες των Ευρωπαίων κατά 60 ημέρες, αλλά θα προωθήσει και αλλαγές επ’ αυτής για να διασκεδάσει τις ανησυχίες του Κογκρέσου.

Η συμφωνία «Ανοιχτοί Ουρανοί» θα επέτρεπε σε αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ και της Ε.Ε. να πραγματοποιούν πτήσεις από και προς οποιοδήποτε σημείο της Αμερικής ή της Ε.Ε., υπό τον όρο ότι έχουν συνάψει συμφωνίες με τα αεροδρόμια για τα δικαιώματα προσγείωσης, χρήσης της πύλης και χώρου του αεροδρομίου. Από την πλευρά τους, τα αεροδρόμια υποχρεούνται να επιδεικνύουν ίση μεταχείριση έναντι όλων των εταιρειών όσον αφορά την εκχώρηση των δικαιωμάτων προσγείωσης.

Τι ισχύει σήμερα

Η σημερινή ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες μπορούν να πετάξουν στις ΗΠΑ μόνο από χώρες στις οποίες έχουν τη βάση τους. Η Lufthansa, για παράδειγμα, μπορεί να πετάξει προς αμερικανικές πόλεις, μόνο από γερμανικό αεροδρόμιο. Με τη νέα συμφωνία, η Lufthansa θα μπορεί να πραγματοποιεί πτήσεις από το Λονδίνο στην Ουάσιγκτον. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες, πάντως, δεν θα μπορούν να πραγματοποιούν πτήσεις από μια αμερικανική πόλη σε άλλη.

Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις αναφορικά με τις επενδύσεις θα καταργήσουν πολλούς διοικητικούς κανόνες, οι οποίοι εφαρμόζονταν με στόχο να απαγορεύσουν τη συμμετοχή ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών στη διαχείριση αντίστοιχων αμερικανικών. Ενας ευρωπαϊκός αερομεταφορέας μπορεί να κατέχει έως και το 25% ενός αμερικανικού, όμως ένας Αμερικανός που έχει μια μετοχή, έχει μεγαλύτερο λόγο στη διαχείριση της εταιρείας. Για τον λόγο αυτό, εταιρείες όπως η KLM και η Lufthansa αποχώρησαν από οικονομικές συμφωνίες με αμερικανικές εταιρείες. Παρότι αξιωματούχοι του αμερικανικού υπουργείου Μεταφορών δήλωσαν ότι προτείνουν να καθυστερήσει η εφαρμογή της νέας συμφωνίας, την τελική απόφαση θα λάβει η αρμόδια υπηρεσία για τον προϋπολογισμό, του Λευκού Οίκου. Η απόφαση ενδέχεται να ανακοινωθεί αυτή την εβδομάδα.