ΚΟΣΜΟΣ

Τι άρωμα φοράει το… σαλόνι σας;

Μπορεί να μην το έχετε παρατηρήσει, αλλά τις περισσότερες, αν όχι όλες τις φορές που έχουμε διασκεδάσει αληθινά σε συναντήσεις, δείπνα, πάρτι με φίλους, δεν οφείλεται μόνο στη θετική ενέργεια αλλά και στο άρωμα που πλανάται στον αέρα… Γιατί έχει αποδειχτεί πως το σωστό αιθέριο έλαιο δεν δημιουργεί μόνο την κατάλληλη ατμόσφαιρα, αλλά σημαδεύει τη μνήμη μας για πάντα.

Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα της αόρατης τέχνης των αρωμάτων που φτιάχνονται ειδικά για τους χώρους στους οποίους ζούμε και αναπνέουμε. Πολλά από αυτά θα σας κοστίσουν κάτι παραπάνω. Μη φανταστείτε ότι μπορείτε να τα αναζητήσετε στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε μορφή σπρέι. Ιστορικοί οίκοι αρωμάτων που κρύβουν μυστικά δεκαετιών μέσα σε κρυστάλλινα μπουκάλια, προσφέρουν τώρα συνταγές με υψηλές νότες για προσκλήσεις σε εγκαίνια, εκθέσεις, παρουσιάσεις, ρεβεγιόν. Στην ταινία «Perfume» που αποτελεί την πρόσφατη κινηματογραφική μεταφορά του έργου του Patrick Suskind, ο πρωταγωνιστής χρησιμοποιεί τη μύτη του για να συνθέσει ένα μαγικό άρωμα που εμπνέει μια σκηνή μαζικής αποπλάνησης. Ακόμη κι αν κυκλοφορεί στο εμπόριο μια τέτοια κολόνια, λίγοι είναι σε θέση να την ανακαλύψουν και να την αξιοποιήσουν για να ευχαριστήσουν τόσο τους εαυτούς τους, όσο και τους καλεσμένους τους. «Για μένα, το άρωμα είναι απαραίτητο σε οποιαδήποτε εμπειρία στη ζωή μας, είτε πρόκειται για ρομαντικό δείπνο για δύο, είτε για 2.000», λέει ένας από τους πιο γνωστούς διοργανωτές πάρτι της Νέας Υόρκης, ο Ντέιβιντ Μον.

Αν και συχνά η μυρωδιά είναι το τελευταίο πράγμα που σκεφτόμαστε όταν διοργανώνουμε μια εκδήλωση χαράς, τον τελευταίο καιρό οι οπαδοί της ψυχαγωγικής αρωματοθεραπείας γίνονται ολοένα και πιο ενθουσιώδεις. Υπάρχουν «μύτες» ή αρωματοποιοί που έχουν σαν αποστολή τους να δημιουργήσουν την τέλεια συνταγή για το τέλειο πάρτι. Κάπως έτσι, το άρωμα που γεννήθηκε για το πάρτι που συνόδεψε την έκθεση με τίτλο «Anglomania» που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης είχε σαν βάση τον υάκινθο και κυρίως λουλούδια από τον βρετανικό αγρό για να μυρίζουν οι επισκέπτες άνοιξη και φρεσκάδα. Ο Ντέιβιντ Μον σκηνοθέτησε πρόσφατα ένα πάρτι για έναν Τούρκο πελάτη. «Χρησιμοποίησα αποκλειστικά σχεδόν σανδαλόξυλο. Η μυρωδιά σε παρέσυρε στην Κωνσταντινούπολη».

Ενας διάσημος Γαλλοαρμένιος αρωματοποιός, ο Francis Kurkdjian, πιστεύει και αυτός με τη σειρά του στη δύναμη των αρωμάτων στους εσωτερικούς χώρους. Αν και έχει βάλει την υπογραφή του σε κολόνιες που αποτελούν διαχρονικά μπεστ-σέλερ, τον τελευταίο καιρό δεν προλαβαίνει να δέχεται προτάσεις προκειμένου να φτιάξει φόρμουλες για χώρους και εκδηλώσεις. Σήμερα φτιάχνει αρώματα για επιδείξεις μόδας και… πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία σε ερωτήματα όπως αν το άρωμα πρέπει να κάνει αισθητή την παρουσία του ή να είναι «ήσυχο», αν οι καλεσμένοι καπνίζουν ή όχι, αν ο οικοδεσπότης θέλει οι φίλοι του να είναι, χαρούμενοι, χαλαροί ή απλώς γεμάτοι ενέργεια… Ειδικά την περίοδο των Χριστουγέννων πάντως, «κάθε μυρωδιά διαφέρει ανάλογα με το πού βρίσκεσαι. Στη Γερμανία επικρατεί το άρωμα του πορτοκαλιού και της κανέλας και στη Γαλλία αυτό του χριστουγεννιάτικου δέντρου, των πευκοβελόνων, του έλατου». Μια «μύτη» πάντα ξέρει. Μόλις που προλαβαίνετε να ψεκάσετε τον χώρο με πορτοκάλι, αμύγδαλο και βασιλικό, για να βοηθήσετε τους καλεσμένους σας να περάσουν από το κοκτέιλ στη βασιλόπιτα και από εκεί στους κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα.