ΚΟΣΜΟΣ

Α380, ο ιπτάμενος κολοσσός της Ευρώπης

«Το Α380 είναι εδώ. Το Α380 είναι το μέλλον». Αυτή τη λακωνική δήλωση έκανε στην «Κ» ο κ. Ρισάρ Καρσεγιέ, διευθυντής μάρκετινγκ του προγράμματος Α380, λίγες ώρες μετά την πιστοποίηση του διώροφου κολοσσού της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας. Το «κακό παιδί» της Airbus εκρίθη πτητικώς ασφαλές από την ευρωπαϊκή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας και τον αντίστοιχο αμερικανικό φορέα και μπορεί να κατακτήσει τους αιθέρες.

Παρά τις πολύμηνες καθυστερήσεις στην κατασκευή και παράδοση του τεράστιου αεροπλάνου, που θα μπορεί να μεταφέρει 555 – 850 επιβάτες, ο κ. Καρσεγιέ πιστεύει ότι το Α380 αποτελεί πραγματική νίκη για την Ευρώπη. «Η Airbus», δήλωσε ερωτώμενος κατά πόσο οι καθυστερήσεις στην κατασκευή του αεροπλάνου αποτελούν τραύμα για την ευρωπαϊκή βιομηχανία, «είναι μια ευρωπαϊκή εταιρεία που απασχολεί Ευρωπαίους πολίτες. Σίγουρα, στο παρελθόν παρουσιάστηκαν προβλήματα. Η απουσία τους, όμως, θα ήταν αδιανόητη σε ένα τέτοιο γιγαντιαίο εγχείρημα που δοκιμάστηκε για πρώτη φορά. Η Airbus, εξάλλου, ουδέποτε μετανόησε που έκανε αυτό το βήμα και προχώρησε στην κατασκευή του μεγαλύτερου αεροπλάνου στην ιστορία. Είναι αυτό που ζητούσαν οι πελάτες μας», κατέληξε ο κ. Καρσεγιέ.

Εξελιγμένη τεχνολογία

Πράγματι, ακόμα και μόνο λόγω του μεγέθους του, το Α380 διεκδικεί επαξίως πρωτεία στην ιστορία των επιβατικών αεροσκαφών. Ομως, όπως εξηγεί ο κ. Καρσεγιέ, το Α380 «δεν είναι μόνο ένα τεράστιο αεροπλάνο. Είναι μια καινοτομία, ένα αεροσκάφος που κάνει χρήση εξαιρετικά εξελιγμένης, πρωτοποριακής τεχνολογίας. Το Α380 θα επιτρέψει τη μαζικοποίηση των αεροπορικών ταξιδιών και θα διευκολύνει τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων».

Εκτός από την άπλα που θα απολαμβάνει ο επιβάτης στο διώροφο Α380, το ταξίδι θα είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και ξεκούραστο, αφού μέσα στην καμπίνα των επιβατών δεν ακούγεται τίποτα. Επίσης, το αεροπλάνο αυτό δεν πρόκειται να προσθέσει στην ηχορρύπανση που ταλαιπωρεί τους περίοικους τους αεροδρομίων.

Στα μεγάλα προτερήματα του Α380, ο κ. Καρσεγιέ προσέθεσε και το γεγονός ότι για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν ανθρακικές ίνες και πολύ ελαφρά υλικά (στο 25%), ενώ κατά 3% έχει χρησιμοποιηθεί Glare, μια νέα ίνα αλουμινίου και γυαλιού -εντελώς space age υλικό- για πρώτη φορά. Το κόστος συντήρησης επομένως μειώνεται, οικονομία που περνάει και στη μείωση των τιμών του εισιτηρίου.

Είναι γνωστό ότι τα αεροδρόμια που μπορούν να υποδεχθούν σήμερα το Α380 είναι λιγοστά, αφού χρειάζεται να διαθέτουν ειδική υποδομή. Μήπως, λοιπόν, ένα μειονέκτημα του Α380 είναι ότι μπορεί να εξυπηρετήσει αποκλειστικά μερικούς κεντρικούς αεροσταθμούς; «Αυτά είναι επιχειρήματα της Boeing που τα έχουμε ακούσει χίλιες φορές», απαντά φανερά εκνευρισμένος ο κ. Καρσεγιέ, υποδεικνύοντας πόσο βαθύς είναι ο ανταγωνισμός με την αμερικανική αεροβιομηχανία. «Το αεροπλάνο αυτό εξυπηρετεί αεροδρόμια και γραμμές με τη μεγαλύτερη κίνηση, όπως Παρίσι – Νέα Υόρκη ή Λονδίνο – Τόκιο. Είναι απόλυτα φυσικό να πηγαίνουν εκεί μεγάλα αεροσκάφη». Σύμφωνα με την Αirbus, μέχρι το 2011 τα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου (Φρανκφούρτη, Παρίσι, Χίθροου, Σιγκαπούρη, Μελβούρνη) θα είναι πανέτοιμα να υποδεχθούν το Α380.

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε τα αεροσκάφη να γίνονται στόχος των τρομοκρατικών οργανώσεων. Μήπως το γεγονός ότι το Α380 θα μεταφέρει περισσότερους επιβάτες θα το καθιστούσε ιδανικό στόχο για όποιον ήθελε να καταφέρει ένα εντυπωσιακό χτύπημα; Ο κ. Καρσεγιέ αρκείται να πει ότι η ασφάλεια από τους τρομοκράτες δεν είναι κάτι με το οποίο μπορεί να ασχοληθεί η Αirbus, ενώ -όπως ήταν βέβαια αναμενόμενο- δεν μπορεί να μιλήσει για κάποια μέτρα ασφάλειας που ελήφθησαν ειδικά για το Α380.

Ο ανταγωνισμός με την Βoeing

Η περιπέτεια της κατασκευής του Α380 έκανε πιο ορατό από ποτέ τον ανταγωνισμό μεταξύ της Αirbus και της Boeing. Ερωτηθείς αν υπάρχει ενδεχόμενο οι δύο εταιρείες κάποτε να συνεργαστούν για τη δημιουργία του καλύτερου δυνατού πτητικού μέσου, ο κ. Καρσεγιέ δεν μασάει τα λόγια του: «Είμαστε οι μοναδικές δύο εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών. Τέτοιες συνεργασίες δοκιμάστηκαν στο παρελθόν και δεν πέτυχαν. Εξαλλου οι πελάτες μας θέλουν, επιζητούν τον ανταγωνισμό μας. Οχι, με την Boeing δεν θα συνεργαστούμε ποτέ». Προφανώς η μάχη μεταξύ των δύο αντιπάλων, που φούντωσε φέτος, δεν θα έχει τέλος.

Ενα θηρίο που… νιαουρίζει σαν γάτα!

«Ξέρετε», απαντά χαμογελαστός στις 8.30 το πρωί ο Ζακ Ροσέ, ο αντιπρόεδρος του πτητικού τμήματος της Airbus και πρώτος τη τάξει πιλότος δοκιμών του Α380, «εμείς δεν είμαστε άνθρωποι των ΜΜΕ. Είμαστε μηχανικοί και πιλότοι και κάνουμε απλώς τη δουλειά μας». Τι ακριβώς κάνει ο κ. Ροσέ; Τι θα πει πιλότος δοκιμών των αεροσκαφών της Αirbus; «Θα πει ότι δοκιμάζουμε όλα τα συστήματα του αεροσκάφους, σε αυτή την περίπτωση του Α380, όπως και κάθε άλλου, και καταγράφουμε πώς αντιδρά σε διαφορετικές συνθήκες, ακόμα και σε πολύ ακραίες καταστάσεις. Ετσι, όταν παραδοθεί στις εταιρείες το αεροπλάνο είναι απολύτως ασφαλές».

– Και πώς αντιδρά αυτό το «θηρίο»;

– Είναι τρομερά «ελαφρύ» στη διακυβέρνησή του, εύκολο και απόλυτα αθόρυβο. Το μόνο που ακούει κανείς στο πιλοτήριο είναι ένα… απαλό νιαούρισμα γάτας.

Από την πρώτη πτήση του Α380 μέχρι και την πιστοποίηση πτητικής ασφάλειας στα μέσα του περασμένου μήνα, πέρασαν σχεδόν δύο χρόνια δοκιμαστικών πτήσεων, όπου μετρήθηκε η συμπεριφορά του αεροσκάφους κάτω από κάθε δυνατή συνθήκη. Ποια από τις δοκιμές θα θυμάται για πάντα; Το σκέφτεται λίγο… «Να σας πω, κάναμε σχεδόν 2.600 προσγειώσεις και νομίζω ότι ήταν όλες τέλειες. Αυτή, όμως, που ήταν ανεπανάληπτη ήταν η προσγείωση στην Ισλανδία, με πλευρικούς ανέμους 50 κόμβων, δηλαδή 100 χιλιομέτρων/ώρα».

Οταν τον ρωτάμε για το μέλλον της πολιτικής αεροπορίας, ο κ. Ροσέ είναι σαφής: «Θα είναι μια βελτιωμένη εκδοχή του παρόντος. Θα δούμε πιο «πράσινα» αεροσκάφη, πιο φιλικά στο περιβάλλον, πιο αθόρυβα, ίσως λίγο πιο γρήγορα. Τα υπόλοιπα ανήκουν στον κόσμο της επιστημονικής φαντασίας».

– Αεροσκάφη χωρίς πιλότους θα δούμε;

– Υπάρχει, ίσως, η τεχνογνωσία για τον τηλεχειρισμό των πολιτικών αεροσκαφών από το έδαφος, αλλά το σύστημα είναι υπερβολικά περίπλοκο. Αλλωστε, πιστεύετε ότι θα ήταν καλό να γεμίζει ένα μέσο με κόσμο όπου να μην υπάρχει κάποιος «υπεύθυνος»; Οχι· δεν νομίζω ότι θα δούμε αεροσκάφη χωρίς κυβερνήτη. Δ. Β.