ΒΕΡΟΛΙΝΟ. «Με τον μπαμπά μαθαίνω να περπατώ». Αυτό ήταν ένα από τα πλέον επιτυχημένα συνθήματα της επικοινωνιακής εκστρατείας της Γερμανίδας υπουργού Ισότητας, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στην προσπάθειά της να πείσει την κοινή γνώμη για την ανάγκη μείωσης του αριθμού των θέσεων στους βρεφονηπιακούς σταθμούς με αντάλλαγμα την παροχή επιδόματος στους γονείς.
Οπως αποκαλύπτεται όμως εκ των υστέρων ραδιοφωνικοί σταθμοί και τοπικές εφημερίδες τροφοδοτήθηκαν με ενθουσιώδεις δηλώσεις υποδοχής του σχετικού νομοσχεδίου, στο πλαίσιο μιας δωρεάν κυβερνητικής καμπάνιας. Ισως οι αντιδράσεις να μην ήταν τόσο μεγάλες αν οι αμφιλεγόμενες δημόσιες σχέσεις των υπουργείων δεν είχαν γίνει τόσο σύνηθες φαινόμενο. Μόλις πριν από δύο εβδομάδες έμαθε ο υπουργός Οικονομικών, Μίχαελ Γκλος, πόσο γρήγορα μπορεί να καταλήξει αρνητικά η προβολή ενός υπουργείου.
Η εφημερίδα «Klner Stadtanzeiger» αποκάλυψε ότι μία εταιρεία δημοσίων σχέσεων, που προσελήφθη από το υπουργείο, επιχείρησε να επηρεάσει τον τρόπο κάλυψης των ειδήσεων. Στην εφημερίδα προσφέρθηκαν κυβερνητικές διαφημίσεις ύψους 30.000-40.000 ευρώ, υπό τον όρο ότι θα κάλυπτε εκτεταμένα συγκεκριμένες δραστηριότητες των εκπροσώπων του υπουργείου. Η συντακτική ομάδα του φύλλου όχι μόνο δεν δέχθηκε τη συναλλαγή, αλλά προτίμησε να ξεσκεπάσει την υπόθεση. Ο Γκλος έδρασε αμέσως. Η εταιρεία επικοινωνίας έχασε το έργο και ο διευθύνων σύμβουλος ανέλαβε πλήρως την ευθύνη για το σκάνδαλο. Το υπουργείο Οικονομικών φρόντισε τέλος να τηρήσει αποστάσεις, όπως και συνολικά η κυβέρνηση.
Στην περίπτωση της φον ντερ Λάιεν τα πράγματα ενδέχεται να αποδειχθούν δυσκολότερα, ειδικά τώρα που εμπλέκεται η υπουργός με τις μεγαλύτερες φιλοδοξίες για άπλετο φως και διαφάνεια. Γιατί η καμπάνια δεν περιελάμβανε μόνο τηλεοπτικά σποτ, καταχωρίσεις και αφίσες. Σύμφωνα με έρευνες της εκπομπής Report Mainz του πρώτου κρατικού καναλιού της τηλεόρασης, το υπουργείο είχε τροφοδοτήσει τα ραδιόφωνα και τον Τύπο με έτοιμα ρεπορτάζ, στα οποία γονείς, παιδιά, αλλά και η ίδια η υπουργός εξέφραζαν την ικανοποίησή τους.
Κληθείσα να σχολιάσει τις αποκαλύψεις η φον ντερ Λάιεν μίλησε για «απολύτως καθαρή καμπάνια». Οπως προέκυψε από έρευνα του SPIEGEL ONLINE από την εκστρατεία ευνοήθηκαν 68 από τους συνολικά 192 ραδιοφωνικούς σταθμούς, στην πλειοψηφία τους τοπικοί σταθμοί, που έχουν ανάγκη από «ετοιμοπαράδοτο» περιεχόμενο. Ωστόσο, οι ακροατές και αναγνώστες είχαν την ψευδή εντύπωση πως τα ρεπορτάζ ήταν προϊόντα ανεξάρτητης δημοσιογραφικής έρευνας. Ο επικεφαλής της εταιρείας που δημιούργησε τα στημένα ρεπορτάζ, Ρούπερτ Αρενς, ανέφερε πως οι συντάκτες είχαν πλήρη επίγνωση του περιεχομένου τους. «Αυτού του είδους οι πρακτικές εντάσσονται στο κλασικό ρεπερτόριο της δουλειάς των επικοινωνιολόγων», σχολίασε. Αντίθετα το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο του κρατιδίου της Ρηνανίας Βεστφαλίας εκτίμησε ότι πρόκειται για έμμεση, αναξιόπιστη, πολιτική διαφήμιση.