ΚΟΣΜΟΣ

Οι αληθινές φιλίες δεν… ευδοκιμούν στο Ιντερνετ

ΛΟΝΔΙΝΟ. Μην πλανάσθε, το Ιντερνετ δεν μπορεί να εξασφαλίσει στους χρήστες αληθινές φιλίες όσο χρόνο και αν περνούν σερφάροντας σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το MySpace και το Facebook. Παρόλο που τα συγκεκριμένα sites βοηθούν τους ανθρώπους να αποκτήσουν εκατοντάδες ώς και χιλιάδες γνωριμίες, κοινωνικοί επιστήμονες θεωρούν ότι η επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο είναι αναντικατάστατη. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Σέφιλντ, ο αριθμός των στενών φίλων, που διαθέτουν όσοι επισκέπτονται τέτοιου είδους ιστοσελίδες, είναι κοινός με αυτόν, τον οποίο έχουν να επιδείξουν εκτός κυβερνοχώρου.

Τα τελευταία χρόνια sites, όπως το Facebook, το Bebo και το MySpace παρουσιάζουν σημαντική αύξηση στην επισκεψιμότητά τους με το Facebook, που ιδρύθηκε το 2004 για λογαριασμό του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, να έχει διευρύνει τους χρήστες του σε 34 εκατομμύρια διεθνώς, ενώ το MySpace έχει ξεπεράσει τα 200 εκατομμύρια και αγοράστηκε πριν από δύο χρόνια από τον Ρούπερτ Μέρντοχ έναντι 580 εκατομμυρίων δολαρίων.

Παλιότερες έρευνες άφηναν να εννοηθεί ότι συμβατική ομάδα φίλων ενός ανθρώπου είναι 150 άτομα, με πέντε εξ αυτών να συγκροτούν το στενό πυρήνα των «κολλητών».

Η ερευνητική ομάδα που πραγματοποίησε τη σχετική μελέτη ζήτησε από 200 ανθρώπους να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια για τις σχέσεις τους στο Διαδίκτυο, ρωτώντας για παράδειγμα να προσδιορίσουν πόσους φίλους διαθέτουν στον κυβερνοχώρο, πόσοι εξ αυτών είναι στενοί τους φίλοι και πόσους έχουν συναντήσει εκτός Ιντερνετ. Το 90% αυτών που οι ερωτώμενοι θεωρούν στενούς φίλους τους είναι άνθρωποι, τους οποίους έχουν συναντήσει πρόσωπο με πρόσωπο. «Η συντριπτική πλειοψηφία θεωρεί την επαφή πρόσωπο με πρόσωπο απολύτως αναγκαία για τη δημιουργία στενών φιλικών σχέσεων», εξήγησε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, δρ Ψυχολογίας, Ουίλ Ρίντερ. Για να αναπτύξει κανείς μία αληθινή φιλία πρέπει να είναι σίγουρος ότι ο άλλος άνθρωπος είναι αξιόπιστος.

«Στο Ιντερνετ όμως η εξαπάτηση είναι εξόχως διαδεδομένη», πρόσθεσε ο Ρίντερ. «Αυτό που κάνουν αυτές οι ιστοσελίδες είναι απλώς ότι μειώνουν το κόστος της διατήρησης και δημιουργίας κοινωνικών δικτύων, επειδή διευκολύνουν την αποστολή πληροφοριών σε πολλαπλούς αποδέκτες», κατέληξε ο δρ Ψυχολογίας, Ουίλ Ρίντερ.