Και εντυπωσιακό και φθηνό

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο νέος τερματικός σταθμός στο αεροδρόμιο του Πεκίνου έχει διπλάσιο μέγεθος από το «Τέρμιναλ 5» του Χίθροου, ενώ η κατασκευή του κόστισε τα μισά χρήματα και διήρκεσε ένα τρίτο του χρόνου. Οι αναπόδραστες συγκρίσεις δεν μπορεί παρά να οδηγούν σε αρνητικά συμπεράσματα για το βρετανικό κράτος.

Ο νέος τερματικός σταθμός 3 έχει έκταση 990 στρεμμάτων, ενώ μετά τα εγκαίνιά του που είναι προγραμματισμένα για τον Φεβρουάριο του 2008, το Εθνικό Αεροδρόμιο του Πεκίνου θα καταλάβει την τρίτη θέση μεταξύ των πιο πολυσύχναστων αεροδρομίων του πλανήτη, καθώς θα εξυπηρετεί 66 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Σχέδια του Φόστερ

Αναλυτές των αερομεταφορών εκτιμούν ότι το μεγάλο έργο, που σχεδιάσθηκε από τον διάσημο Βρετανό αρχιτέκτονα Νόρμαν Φόστερ, πρέπει να κόστισε περί τα 2,4 δισ. ευρώ, ελάχιστο ποσό εάν συγκριθεί με τα 5,25 δισ. ευρώ που δαπάνησε το αεροδρόμιο του Χίθροου για το νέο του τερματικό σταθμό.

Το κεντρικό κτίριο του σταθμού θυμίζει άλλα κτίρια αεροδρομίων του Φόστερ. Διαθέτει τους ίδιους γυάλινους τοίχους, όπως και το αεροδρόμιο του Στάνστεντ της Αγγλίας ή το αεροδρόμιο Τσεπ Λακ Κοκ του Χονγκ Κονγκ. Η κατασκευασμένη από αλουμίνιο οροφή του σταθμού είναι ορατή από χιλιόμετρα.

Η διοίκηση του αεροδρομίου ζήτησε από τον λόρδο Φόστερ να ενσωματώσει στα σχέδιά του τα έντονα χρώματα που συναντάμε στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου. Τα χρώματα αυτά χρησιμοποιήθηκαν από τον ευρηματικό αρχιτέκτονα στις κόκκινες κολόνες και την σε καφέ-χρυσαφί χρώμα οροφή, σε σχήμα που θυμίζει δράκο. Τα πιο σκούρα χρώματα στο εσωτερικό του σταθμού και η μείωση των παραθύρων στην οροφή, που έγινε σε μία προσπάθεια περιορισμού του κόστους κατασκευής, έκαναν τμήματα της αίθουσας πιο σκοτεινά από τα συνήθη αρχιτεκτονήματα του λόρδου Φόστερ.

Οι ξεναγοί του νέου τερματικού σταθμού αναπαράγουν τις στατιστικές με ρυθμό πυροβόλου. Τα τρία κτίρια του τερματικού σταθμού 3 στεγάζουν 445 ανελκυστήρες, 2.800 χιλιόμετρα καλωδίων και χώρο στάθμευσης χωρητικότητας 7.000 αυτοκινήτων. Πλήρες οδικό δίκτυο συνδέει το σταθμό με το αεροδρόμιο και την πόλη, ενώ η περιοχή θα αποκτήσει σύντομα σιδηροδρομική σύνδεση.

Οι ρυθμοί κατασκευής θα ήταν αδιανόητοι για οποιαδήποτε άλλη χώρα του κόσμου. Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2004 και θα ολοκληρωθούν σε έξι μήνες. Ο «κοινωνικός διάλογος» για την κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού στο Χίθροου διήρκεσε πιο πολύ.

Γιατί, όμως, τέτοια ταχύτητα; Ο Τζεφ Μάρτιν, στέλεχος μιας εκ των αναδόχων εταιρειών του έργου (Siemens), εξηγεί: «Η προσφορά εργατικών χεριών είναι τεράστια. Οταν έλεγα ότι χρειάζομαι άλλους 500 εργάτες, τους είχε στο επόμενο μεροκάματο. Στις ΗΠΑ, πρέπει πρώτα να εξασφαλίσεις τη σύμφωνη γνώμη των σωματείων και άλλων γραφειοκρατικών οργανισμών».

Ο κ. Μάρτιν εκτιμά ότι οι εργασίες προοδεύουν με ικανοποιητικό ρυθμό, ενώ εγγυάται ότι τα εγκαίνια θα γίνουν τον Φεβρουάριο, όπως έχει προγραμματισθεί. Οι αρχιτεκτονικές εργασίες έχουν πια ολοκληρωθεί, ενώ ο εξοπλισμός των αιθουσών με κάθε είδους ηλεκτρικό και ηλεκτρονικό σύστημα συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς. Η διοίκηση του αεροδρομίου φιλοδοξεί να απασχολεί 8.000 υπαλλήλους σε αυτό, ενώ ξεκίνησαν αυτή την εβδομάδα οι δοκιμές λειτουργίας του υπερσύγχρονου συστήματος διαχείρισης αποσκευών.

Αλλος ένας λόγος για τη μεγάλη ταχύτητα κατασκευής είναι το νομικό δικαίωμα των αρχών να μετακινούν τους κατοίκους της περιοχής κατά το δοκούν. Πάνω από 10.000 κάτοικοι της περιοχής υποχρεώθηκαν να μετοικήσουν για την κατασκευή του επιβλητικού κτίσματος. Σε διαφημιστικό βίντεο, ο αφηγητής λέει με υπερηφάνεια ότι δεν υπήρξε ούτε μία αγωγή ή ένσταση στις μετακινήσεις.

Οικογένεια που κατοικεί, όμως, στο χωριό Γκανγκσάν, υποστηρίζει ότι εξαπατήθηκε υπογράφοντας συμφωνητικό που προσέφερε ελάχιστη αποζημίωση. «Κάθε φορά που το σκέφτομαι, νιώθω πίκρα και απογοήτευση. Με την αποζημίωση που μας έδωσαν, αναγκασθήκαμε να μετακομίσουμε σε μικρό διαμέρισμα, το οποίο μοιραζόμαστε με τους γονείς μου, τον αδελφό μου και τη σύζυγό του. Είναι σαν να γίναμε φτωχοί σε μία νύχτα», λέει κάτοικος της περιοχής, που δεν θέλησε να αποκαλύψει το όνομά της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή