ΚΟΣΜΟΣ

Εκφυλη η σύγχρονη τέχνη είπε Γερμανός επίσκοπος

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Οργή και αγανάκτηση στην κοινή γνώμη προκάλεσε σχόλιο Γερμανού επίσκοπου που χααρακτήρισε τη σύγχρονη τέχνη «έκφυλη», χρησιμοποιώντας τον όρο που έδωσε άλλοθι στο ναζιστικό καθεστώς να προχωρήσει σε διώξεις καλλιτεχνών της εποχής, όπως ο Καντίνσκι, ο Πολ Κλε και πολλοί άλλοι.

Ο καρδινάλιος Γιόαχιμ Μέισνερ, επίσκοπος Κολωνίας, είπε στο κήρυγμά του ότι «όταν ο πολιτισμός αποσυνδέεται τη θρησκεία, από τη λατρεία του Θεού, η θρησκεία γίνεται μια στείρα τελετουργία και ο πολιτισμός καταντά έκφυλος». Ο Μέισνερ με αυτόν τον τρόπο σχολίασε τα εγκαίνια έκθεσης έργων μεσαιωνικής και σύγχρονης τέχνης που ανήκουν στην επισκοπή. Σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό της επισκοπής ο καρδινάλιος υπερασπίστηκε την επιλογή των λέξεων που χρησιμοποίησε, υποστηρίζοντας ότι απλώς θέλησε να δείξει περιγραφικά ότι «ο διαχωρισμός της Τέχνης από τη θρησκεία αποτελεί πλήγμα και για τους δύο». Ταυτόχρονα εκπρόσωπος του επισκόπου δήλωσε ότι ο ποιμενάρχης δεν θέλησε να «τιμήσει τις παλαιές ιδεολογίες».

Οι επικριτές του Μέισνερ, ωστόσο, επιμένουν ότι τα λόγια του ήταν ανόητα και αποδεικνύουν βαθιά άγνοια. Ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ, από τους σημαντικότερους και πιο γνωστούς καλλιτέχνες της Γερμανίας, υπεστήριξε στην εφημερίδα Bild am Sontag, ότι ο «ο προσδιορισμός της τέχνης ως «έκφυλης» αποτελεί τουλάχιστον σοβαρό ατόπημα».

Ο Μάικλ Βέσπερ πρώην υπουργός Πολιτισμού της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας -όπου ανήκει και η Κολωνία- δήλωσε ότι πίστευε ότι «τέτοιες θέσεις ανήκουν διά πάντος στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας, στο παρελθόν. Κι όμως ένα υψηλόβαθμό στέλεχος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας προβαίνει σε τέτοιες δηλώσεις».

Και ο ηγέτης του κόμματος των Ελευθέρων Δημοκρατών, Γκουίντο Βεστερβέλε με ιδιαίτερη δριμύτητα δήλωσε ότι «αυτοί οι χαρακτηρισμοί επιδεικνύουν έλλειψη ανεκτικότητας, άγνοια και απαξιώνουν τον καρδινάλιο Μέισνερ».

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που ο καρδινάλιος προκαλεί τη μήνι της κοινής γνώμης. Το 1999 είχε συγκρίνει το αντισυλληπτικό χάπι με το Ζάικλον Β΄ με το οποίο οι ναζί δολοφόνησαν εκατομμύρια στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Στην αντιπέρα όχθη, η πόλη του Βερολίνου πρόκειται να κατασκευάσει μνημείο στη μνήμη του Μαγιούμπ μπιν Ανταμ Μοχάμεντ από την Τανζανία, το πρώτο που τιμά ένα έγχρωμο θύμα της ναζιστικής θηριωδίας. Ο Μπιν Αντάμ πέθανε το 1944 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Σαχσενχάουσεν, μετά τη σύλληψή του για την παραβίαση των νόμων περί προστασίας της γερμανικής φυλετικής καθαρότητας.