ΚΟΣΜΟΣ

Μαθήματα για την κατάκτηση της ευτυχίας…

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Το μέγα επίτευγμα στη ζωή, που πολλοί κηνυγούν μετά μανίας αλλά ποτέ δεν φθάνουν, αποτελεί αντικείμενο ειδικού εκπαιδευτικού προγράμματος σ’ ένα πρωτοποριακό σχολείο της Χαϊδελβέργης. Τι ακριβώς διδάσκει; Την κατάκτηση της ευτυχίας! Η μαγική -πλην όμως απλούστατη- συνταγή αποκαλύπτεται σε σειρά μαθημάτων για εφήβους, ενώ θα έπρεπε, σύμφωνα με τους ειδικούς, να διδαχθεί και στην πλειοψηφία των Γερμανών ενηλίκων…

Το ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λυκείου της Σχολής Willy Hellpach περιλαμβάνει μαθήματα γυμναστικής, μαγειρικής και συμπεριφοράς, με τη βοήθεια των οποίων οι μαθητές οικοδομούν την προσωπικότητά τους, αποφεύγοντας επικίνδυνες παγίδες της ανθρώπινης ιδιοσυγκρασίας. Μεταξύ τους, ο εγωκεντρισμός και η έλλειψη αυτοπεποίθησης, που παροτι αντιπροσωπεύουν δυο αντίθετα άκρα θα μπορούσαν να καταπολεμηθούν με την ίδια άσκηση: οι μαθητές της τάξης κάθονται στο έδαφος δημιουργώντας ένα κύκλο, κλείνουν τα μάτια και αρχίζουν να μετρούν από το ένα έως το δέκα. Ο ένας φωνάζει τον πρώτο αριθμό, η επόμενη φωνή προέρχεται από τα δεξιά του κύκλου και μια τρίτη από τα αριστερά. Ο στόχος είναι να αδράξεις την ευκαιρία να πεις τον αριθμό χωρίς να καλύψεις τη φωνή κάποιου άλλου και χωρίς να αφήσεις κενό στο μέτρημα. Στην πρώτη προσπάθεια, οι περισσότεροι Γερμανοί μαθητές προσπαθουν να ακουστούν πρώτοι, ενώ μερικοί ντρέπονται να φωνάξουν. Μέχρι τον πέμπτο γύρο, ωστόσο, η ομάδα έχει καταφέρει να αποκτήσει ρυθμό. αφομιώνοντας το μήνυμα: «Δώσε χώρο στους άλλους ανθρώπους, αλλά ταυτόχρονα να διεκδικείς με αυτοπεποίθηση τον δικό σου». Η επίτευξη αυτής της ισορροπίας είναι απαραίτητη για την κοινωνική υγεία, σημειώνουν οι εμπνευστές του προγράμματος, ενώ η αναπάντεχη δημοσιότητα της πρωτοβουλίας δεν αφήνει αμφιβολίες: «Η γερμανική κοινωνία διψά για ευτυχία»! Παρότι η άσκηση φαινομενικά απευθύνεται στους λιγότερο έξυπνους μαθητές, οι υπεύθυνοι της Σχολής διαβεβαιώνουν ότι είναι εξίσου ευεργετική για τους ευφυείς, που παρουσιάζουν στον ίδιο βαθμό τα αντίστοιχα ψυχολογικά προβλήματα. Ο διευθυντής του εν λόγω Λυκείου, κ. Ερνστ Φριτσ-Σούμπερτ εξηγεί ότι πήρε την πρωτοβουλία, θορυβημένος από τα αποτελέσματα μιας αυστριακής έρευνας, σύμφωνα με την οποία οι νέοι της Αυστρίας, ηλικίας από εννεα έως 13 ετών νιώθουν περισσότερο ευτυχείς στη διάρκεια των διακοπών ή στο σπίτι και λιγότερο ευτυχείς στον οδοντίατρο ή στο σχολείο. Γι’ αυτούς που θρέφουν υψηλές προσδοκίες, πάντως, κ. Ερνστ προειδοποιεί ότι τα μαθήματα ευτυχίας δεν οδηγούν κατευθείαν στον στόχο, «μάλλον σε βοηθούν να ανακαλύψεις τον σωστό δρόμο», όπως λέει. Η συνταγή περιλαμβάνει άθληση, ισορροπημένη διατροφή, βιολογία των αισθημάτων, εύρεση κινήτρων και φιλοσοφία.