Η «Στέγη του Κόσμου» ρίχνει τη σκιά της στους Ολυμπιακούς

Η «Στέγη του Κόσμου» ρίχνει τη σκιά της στους Ολυμπιακούς

2' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι πηγή υπερηφάνειας για 1,2 δισ. Κινέζους. Τάχθηκα εξαρχής υπέρ της διοργάνωσής τους στο Πεκίνο. Οι Θιβετιανοί δεν πρέπει να εμποδίσουν τη διεξαγωγή τους. Οι Θιβετιανοί έχουν δικαίωμα να αγωνίζονται για τα δικαιώματα και της ελευθερίες τους όμως είναι μάταιο και άχρηστο να προκαλέσουν το μίσος των Κινέζων. Αγωνιζόμαστε εναντίον ορισμένων προσώπων στην κινεζική κυβέρνηση και όχι εναντίον του κινεζικού λαού (…). Σε ό,τι αφορά το μέλλον του Θιβέτ, αναζητώ μια λύση στο πλαίσιο της Κίνας. Από το 1974 έχω υιοθετήσει ειλικρινώς την προσέγγιση της «μέσης οδού», της μόνης επωφελούς για τις δύο πλευρές. Ο κόσμος ολόκληρος το ξέρει». Για πολλοστή φορά, και ενώ δεν είχε κοπάσει ο θόρυβος από τις διαμαρτυρίες κατά της Κίνας κατά τη διάρκεια της ολυμπιακής λαμπαδηδρομίας στο Παρίσι, ο Δαλάι Λάμα, εξόριστος ηγέτης των Θιβετιανών, ξεκαθάριζε τις θέσεις του, την περασμένη Τετάρτη, με άρθρο του, στη γαλλική εφημερίδα Le Monde. Ο Δαλάι Λάμα δεν ζητεί την ανεξαρτησία του Θιβέτ αλλά την αυτονομία του, στο πλαίσιο της Κίνας. Το Πεκίνο όμως βλέπει στο πρόσωπο τού τιμηθέντος με το βραβείο Νομπέλ Ειρήνης το 1989, έναν ανατροπέα που με την «κλίκα» του, επιδιώκει την απόσχιση του Θιβέτ. Και με τον οποίο δεν επιθυμεί να προχωρήσει σε διάλογο, παρά τις παροτρύνσεις του Γάλλου προέδρου Σαρκοζί και του Αμερικανού ομολόγου του, Μπους. Θα υποχωρήσει άραγε το Πεκίνο στις διεθνείς πιέσεις, που με τη μορφή των μαχητικών διαδηλώσεων στο Παρίσι και το Λονδίνο αλλά και των δεδηλωμένων ηχηρών «αποχών», από την τελετή έναρξης της Ολυμπιάδας όπως του γεν. γραμματέα του ΟΗΕ, Μπαν Κι Μουν, κατάφεραν πλήγμα στην Κίνα και στα ιδεώδη του Ολυμπισμού -μεταξύ των οποίων, και ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα; Πολλά θα κριθούν και από το τι θα ακολουθήσει τους επόμενους μήνες, από το αν οι διαδηλώσεις συνεχιστούν με ανάλογη ένταση, από το αν η ΔΟΕ θα αποφασίσει τη συνέχιση ή τη διακοπή της ολυμπιακής λαμπαδηδρομίας. Το βέβαιον είναι ότι το ζήτημα του Θιβέτ αφυπνίζει την παγκόσμια κοινή γνώμη που είτε από υποκρισία, είτε από αδιαφορία, δεν απασχολείται με τη «Στέγη του Κόσμου».

Γιατί ξέσπασε τώρα η κρίση στο Θιβέτ; Οι βουδιστές μοναχοί και οι άλλοι διεκδικητές της αυτονομίας του Θιβέτ γνώριζαν ότι χάρη στους προβολείς της Ολυμπιάδας του Πεκίνου, θα τραβούσαν την προσοχή. Ομως η δραματική αύξηση του ποσοστού των Κινέζων Χαν στις θιβετιανές πόλεις είναι ένας ακόμη λόγος. Η πολιτική του εποικισμού του Θιβέτ δεν είναι καινούργια. Εγγράφεται στη στρατηγική του Πεκίνου από το 1959, όταν ο Μάο κατέστειλε την εξέγερση του Θιβέτ. Και μπορεί ο Δαλάι Λάμα να αγωνίζεται ειρηνικά για τη «μέση οδό», όμως η νέα γενιά των Θιβετιανών είναι ανυπόμονη, δεν πιστεύει στη μη-βία και δεν φοβάται ίσως μια μετωπική σύγκρουση με το Πεκίνο. Η Κίνα θεωρεί το Θιβέτ αναπόσπαστο τμήμα της, από καταβολής κόσμου, και ας υπήρξαν διαστήματα -από το 1911 ώς το 1950 οπότε και εισέβαλαν τα στρατεύματα του Μάο- που ήταν ανεξάρτητο. Εξαιτίας της γεωγραφικής του θέσης, το Θιβέτ λειτουργεί ως ανάχωμα της Κίνας έναντι της αντιπάλου της, και ανερχόμενης οικονομικής δύναμης, Ινδίας. Επίσης, διαθέτει τα μεγαλύτερα κοιτάσματα χρωμίου και χαλκού στην Κίνα και τα μεγαλύτερα κοιτάσματα ουρανίου και λιθίου στον κόσμο. Το 2004, σύμφωνα με τη Λαϊκή Ημερησία του Πεκίνου, η αξία των συνολικών κοιτασμάτων του Θιβέτ υπολογιζόταν σε 78,4 δισ. δολάρια. Ακόμη το 30% των υδάτινων πόρων της Κίνας, εντοπίζεται στο Θιβέτ. Τέλος, οι Θιβετιανοί μπορεί να αποτελέσουν κακό παράδειγμα για άλλες φυλές της Κίνας με αυτονομιστική διάθεση, όπως οι μουσουλμάνοι Ουϊγούροι. Για όλους αυτούς τους λόγους το Πεκίνο προτιμά να επιβραδύνει την πρόοδό του στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τουλάχιστον προς το παρόν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή