ΚΟΣΜΟΣ

Η δύναμη του κινεζικού εθνικισμού

Σάββατο πρωί, στην περίφημη «Φωλιά του Πουλιού», το στάδιο της Ολυμπιάδας του Πεκίνου και στον «Υδάτινο Κύβο», το ολυμπιακό κολυμβητήριο. Το θέαμα χιλιάδων, δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων, ντόπιων και τουριστών, που ξεναγούνται στις εγκαταστάσεις και συνεχίζουν τη βόλτα τους στα καλοφροντισμένα ολυμπιακά πάρκα με τα γραφικά κανάλια, προκαλεί αυτονόητες, αρνητικές συγκρίσεις με τα καθ’ ημάς. Οπως μας είπαν οι αρμόδιοι του Δήμου, η μετα-ολυμπιακή αξιοποίηση των χώρων άρχισε να σχεδιάζεται από τη στιγμή που ανέλαβε το Πεκίνο τη διοργάνωση. Τους πρώτους εννέα μήνες μετά τους Αγώνες, τα έσοδα από τα εισιτήρια και τις πωλήσεις των καταστημάτων στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις έφτασαν τα 30 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το κόστος συντήρησης είναι γύρω στα έξι.

Το πιο εντυπωσιακό, όμως, ήταν η πολύ μεγάλη αναλογία Κινέζων της διασποράς μεταξύ των επισκεπτών. Κινέζοι από το Σαν Φρανσίσκο ή τη Μανίλα, από την Κουάλα Λουμπούρ ή την Ταϊβάν έρχονταν οικογενειακώς για να καμαρώσουν αυτό που αισθάνονταν ως μοναδικό επίτευγμα ενός ιστορικού έθνους, που ξεπερνάει γεωγραφικά σύνορα και καθεστώτα. Αλλωστε, η κινεζική διασπορά (7,5 εκατομμύρια στην Ινδονησία, 7 στην Ταϊλάνδη και τη Μαλαισία, 3,5 τις ΗΠΑ και τη Σιγκαπούρη κ.λπ.) συγκέντρωσε εθελοντικά πολύ μεγάλα ποσά, συνεισφέροντας στα ολυμπιακά έργα και εξεγέρθηκε εναντίον της Δύσης για την αντικινεζική εκστρατεία, με αφορμή τις ταραχές στο Νεπάλ, κατά τη μεταφορά της Ολυμπιακής Φλόγας.

Η συνοχή του κινεζικού έθνους σε όλα τα σημεία του κόσμου είναι ένας πολύ υποτιμημένος, από την πλευρά της Δύσης, παράγοντας που λειτουργεί προς όφελος της κινεζικής ηγεσίας. Σε μεγάλο βαθμό, το μόνο κατ’ όνομα Κομμουνιστικό Κόμμα αντλεί ιδεολογική νομιμοποίηση από το όραμα ενός ισχυρού αναπτυξιακού κράτους, που θα αποκαταστήσει την παγκόσμια ισχύ του κινεζικού πολιτισμού.