Αξονικοί τομογράφοι στα αεροδρόμια για ύποπτα δέματα

Αξονικοί τομογράφοι στα αεροδρόμια για ύποπτα δέματα

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε αμφισβήτηση τέθηκε, για ακόμα μια φορά, η ασφάλεια των εναέριων συγκοινωνιών, μετά τον εντοπισμό δύο παγιδευμένων δεμάτων με εκρηκτικά σε αεροσκάφη ταχυμεταφορών. Η ανακάλυψη πυροδότησε εκ νέου τη συζήτηση για λήψη νέων σκληρότερων μέτρων ελέγχου, τόσο για τους επιβάτες των αεροσκαφών, όσο και για τα φορτία που μεταφέρονται αεροπορικά και την ευρύτερη χρήση εξελιγμένης τεχνολογίας που στοχεύει στην ανίχνευση εκρηκτικών υλών.

Ενα από τα παγιδευμένα δέματα που είχαν ως προορισμό συναγωγές στο Σικάγο εντοπίστηκε σε αεροσκάφος της εταιρείας UPS σε αεροδρόμιο βόρεια από το Λονδίνο, ενώ το δεύτερο εντοπίστηκε σε χώρο φύλαξης εμπορευμάτων της εταιρείας FedEx στο Ντουμπάι.

Ακόμα, όμως, και αν υπάρχει η δυνατότητα ενδελεχέστερων ελέγχων, οι εταιρείες μεταφορών διατυπώνουν φόβους ότι κάτι τέτοιο θα αυξήσει το κόστος μεταφοράς οποιουδήποτε φορτίου και τελικά θα εκτινάξει στα ύψη τις τιμές των προϊόντων.

Πιο σύγχρονα μέσα

«Σήμερα για τον έλεγχο των μεγάλων φορτίων χρησιμοποιούνται ακτίνες Χ, που δεν μπορούν να εντοπίσουν εκρηκτικές ύλες», εξηγεί ο Νόρμαν Σανκς, πρώην διευθυντής της υπηρεσίας ασφάλειας του διαχειριστή των βρετανικών αεροδρομίων, της ΒΑΑ.

«Ομως η αλήθεια είναι ότι εκρηκτικοί μηχανισμοί έξυπνα κρυμμένοι μέσα σε δέματα δεν εντοπίζονται. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν άλλα τεχνολογικά μέσα όπως είναι η αξονική τομογραφία για να εντοπίζουμε τα εκρηκτικά».

Η τομογραφία χρησιμοποιείται κατά κόρον στην ιατρική και μπορεί να δει τι ακριβώς συμβαίνει στον ανθρώπινο οργανισμό, «φωτογραφίζοντας» ιστούς και όργανα όχι μόνο επιφανειακά αλλά και στο εσωτερικό, σε διάφορες τομές.

Η υπουργός Εσωτερικών της Βρετανίας, Τερέζα Μέι τόνισε επανειλημμένως τις τελευταίες ημέρες ότι θα πρέπει να επανεξετασθούν οι έλεγχοι ασφάλειας που γίνονται στα αερομεταφερόμενα φορτία χωρίς, ωστόσο, να πει σαφώς κατά πόσο θα ενισχυθούν ή θα αλλάξουν.

Αλλά και ο Μάρκο Σορτζέτι, γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ενωσης Μεταφοράς Φορτίων (CLECAT), αν και δεν απέρριψε την πιθανότητα εφαρμογής πιο εντατικών πρωτόκολλων στον έλεγχο των φορτίων που μεταφέρονται αεροπορικά, απηύθυνε έκκληση προς τις αρμόδιες αρχές να μην λάβουν αβασάνιστα και παρορμητικά αποφάσεις μόνο και μόνο εξαιτίας της τελευταίας τρομοκρατικής απόπειρας.

«Αν και αυτά που είδαμε την τελευταία εβδομάδα δεν αποδεικνύουν τίποτα άλλο, παρά ότι οι στοχευμένοι έλεγχοι βοηθούν στη θωράκιση της πτητικής ασφάλειας, κάποιοι εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι χρειαζόμαστε πιο εξελιγμένες μεθόδους εξέτασης κάθε πακέτου που μεταφέρουμε. Δεν υπάρχει καμιά ένδειξη ότι κάτι τέτοιο είναι καλύτερο», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Πέρυσι οι εταιρείες μεταφορών ήλθαν σε σκληρή αντιπαράθεση με τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αρχές που ζήτησαν τον έλεγχο του συνόλου των φορτίων που μεταφέρονται με πλοία.

Πολλοί αναλυτές, πάντως, υποστηρίζουν ότι η επιβολή ελέγχου σε όλα τα δέματα που μεταφέρονται αεροπορικά είναι οικονομικώς ανέφικτο μέτρο. Ο Σανκς, μάλιστα, πιστεύει ότι καλύτερη λύση θα ήταν η επιβολή εξονυχιστικών ελέγχων σε φορτία που προέρχονται από κράτη τα οποία θεωρούνται φυτώρια τρομοκρατίας. Αλλά και το κόστος αυτού του μέτρου θα πρέπει να καταβληθεί είτε από τις αρχές κάθε κράτους είτε να επιβαρύνει τον καταναλωτή.

Ηδη, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των εναέριων μεταφορών επισημαίνουν ότι νέοι και πιο δαπανηροί έλεγχοι θα σημάνουν σημαντική αύξηση της τιμής κάθε προϊόντος. Ηδη τα τελευταία πέντε – έξι χρόνια το κόστος μεταφοράς των αγαθών έχει αυξηθεί σημαντικά, ιδιαίτερα μετά τη μεταφορά των εργοστασίων παραγωγής σε μέρη του κόσμου που απέχουν πολύ από τα σημεία πώλησης και κατανάλωσης. Νέοι έλεγχοι και δαπανηρά συστήματα θα οξύνουν το πρόβλημα. Η τελευταία απόπειρα των τρομοκρατών πλήττει αυτή τη φορά τις εταιρείες εναέριων μεταφορών. Οι οικονομικές συνέπειες, όμως, που θα έχει τελικά αυτό το γεγονός, δεν θα αισθανθούν μόνο αυτές αλλά ολόκληρος ο κόσμος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή