ΚΟΣΜΟΣ

Αιτία, η ανεπαρκής αντίδραση πιλότων

Σε σωρεία ανθρώπινων λαθών και αστοχιών υλικού οφείλεται το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στην πτήση 447, της Air France, πριν από δύο χρόνια, όπως ανακοίνωσε χθες η Επιτροπή που είχε αναλάβει τη διερεύνηση του τραγικού περιστατικού. Υπενθυμίζεται ότι, την 1η Ιουνίου 2009, το Airbus 330 του γαλλικού αερομεταφορέα είχε συντριβεί στο μέσο του Ατλαντικού Ωκεανού και ενώ εκτελούσε τη διαδρομή από το Ρίο ντε Τζανέιρο, στο Παρίσι. Και οι 228 επιβαίνοντες βρήκαν τραγικό θάνατο.

Οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες επιβεβαίωσαν χθες ότι οι ειδικοί αεραγωγοί στο ρύγχος του αεροσκάφους μέσω των οποίων μεταδίδονται οι ενδείξεις για την ταχύτητα στα ηλεκτρονικά όργανα υπέστησαν βλάβη, πιθανότατα λόγω της συγκέντρωσης πάγου. Στη συνέχεια, ο αυτόματος πιλότος έσβησε, λόγω ανεπαρκών στοιχείων και το αεροσκάφος υπέστη απώλεια στήριξης (stall). Πρόκειται για μία εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση, η οποία σπανίως όμως ανακύπτει σε τόσο μεγάλο ύψος (35.000 πόδια). Ωστόσο, η αντίδραση των πιλότων, όπως την αξιολόγησαν οι εμπειρογνώμονες μέσω των στοιχείων που βρέθηκαν στο μαύρο κουτί, ήταν ανεπαρκής και οδήγησε στην καταστροφή.

Παρά το γεγονός ότι οι προειδοποιητικοί συναγερμοί απώλειας στήριξης ήχησαν επανειλημμένως, ο συγκυβερνήτης που είχε αναλάβει τον χειρισμό του αεροσκάφους, έστρεψε απότομα το ρύγχος προς τα επάνω, αντί προς τα κάτω, όπως επιβάλλεται σε τέτοιες περιπτώσεις. Το αεροσκάφος έτσι έχασε ακόμη περισσότερο ταχύτητα και η απώλεια στήριξης επιδεινώθηκε. Ο έτερος συγκυβερνήτης ασχολήθηκε τα κρίσιμα εκείνα δευτερόλεπτα με το να ειδοποιήσει τον κυβερνήτη, ο οποίος είχε αποσυρθεί για ανάπαυση. Κανείς από τους δύο δεν αντιλήφθηκε ότι υπήρχε απώλεια στήριξης. Το αεροσκάφος συνέχισε να χάνει ύψος επί τριάμισι λεπτά και εν τέλει συνετρίβη στη θάλασσα με ταχύτητα 200 χλμ. την ώρα. Οι επιβάτες δεν ειδοποιήθηκαν καν ότι κάτι συμβαίνει.

Συστάσεις για εκπαίδευση

Οι εμπειρογνώμονες επεσήμαναν ότι οι δύο συγκυβερνήτες δεν είχαν καμία εκπαίδευση στο χειροκίνητο πιλοτάρισμα του αεροσκάφους σε τέτοιο ύψος, ούτε γνώριζαν τι πρέπει να κάνουν σε περίπτωση απώλειας ενδείξεων ταχύτητας. Το προκαταρκτικό πόρισμα (το τελικό θα δημοσιευθεί στις αρχές του 2012) κατέληξε σε συστάσεις για την ενίσχυση της εκπαίδευσης των πιλότων.