ΚΟΣΜΟΣ

Τα εμπριμέ, τα ψηφιακά

Μέσα σε όλο το δράμα που περιέβαλε αυτό το καλοκαίρι με το σκάνδαλο των τηλεφωνικών υποκλοπών στη Βρετανία και το κλείσιμο της εφημερίδας News of the World, ένα μήνυμα φαίνεται να είναι ξεκάθαρο: μερικά πράγματα δεν πρέπει να τυπώνονται. Η κατάπτωση των ταμπλόιντ έχει αναδείξει το «ακατάλληλο» για εκτύπωση υλικό, αυτό που παράγεται από δημοσιογράφους, οι οποίοι χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό χαμερπούς πονηριάς και υψηλής τεχνολογίας.

Παίζοντας όμως με αυτή την ιδέα, βλέπεις να αναδύεται ξαφνικά το θέμα μόδας της σεζόν: τα χιλιάδες μοτίβα υψηλής τεχνολογίας που εμφανίστηκαν σε καλοκαιρινά ρούχα υποδεικνύουν ότι, για τους σχεδιαστές, τα πάντα μπορούν να τυπωθούν. Από την υψηλή ραπτική έως το «στυλ του δρόμου», είδαμε μια έκρηξη της επιφανειακής διακόσμησης, είτε με τη μορφή κλασικών λουλουδιών είτε γεωμετρικών σχημάτων.

Οπως η Μίντλετον

Τίποτα σε αυτόν τον κόσμο των θαυμάτων δεν είναι πραγματικά κλασικό. Ακόμα και παλιές φίλες, σαν τις βούλες και τις καρδιές, έχουν υποστεί ψηφιακή επεξεργασία. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι ευγενικό και οικείο, σαν τα εμπριμέ που φόρεσε η Κέιτ Μίντλετον τις παραμονές του βασιλικού γάμου. Ή τα πουκάμισα και τα καπέλα που φόρεσε στην περιοδεία στη Βόρεια Αμερική – ως Κάθριν, Δούκισσα του Κέμπριτζ. Το ψηφιακό «σκάνινγκ» είναι ο μεγάλος καταλύτης στον εκμοντερνισμό των εμπριμέ, δίνοντας τη δυνατότητα, για παράδειγμα, να μεγεθυνθεί ένα μικροσκοπικό τμήμα λουλουδιού έτσι ώστε να καλύπτει το μισό σώμα. Αυτό δίνει στα λουλούδια έναν αισθησιασμό σε στυλ Τζόρτζια Ο’ Κιφ, αλλά επίσης σχετίζεται πολύ λιγότερο με συγκεκριμένα είδη ανθέων και περισσότερο με τα χρώματα. Η ιδέα του εμπριμέ έχει να κάνει με τη δημιουργία οπτικής εντύπωσης και όχι αναγκαστικά με συγκεκριμένα, διακριτά μοτίβα. Ο,τι μεγεθύνεται μπορεί επίσης να συρρικνωθεί. Ενα τμήμα πίνακα ζωγραφικής μπορεί να μεγεθυνθεί ή να σμικρυνθεί έτσι ώστε το αρχικό θέμα του να μην αναγνωρίζεται. Και καθώς τα καλοκαιρινά ρούχα συχνά είναι μικρού μεγέθους, το τελικό μοτίβο μπορεί να φαίνεται σαν επινόηση του σχεδιαστή.

Στα γεωμετρικά μοτίβα υπάρχει η δυνατότητα να παραλλάξεις ψηφιακά το προφανές, όπως τα κλασικά καρό, τα οποία μπορούν να υποστούν τρισδιάστατη επεξεργασία ή να μεγεθυνθούν έτσι ώστε οι γραμμές τους να ξεφεύγουν από τα όρια του φορέματος ή του παντελονιού. Ενας άλλος τρόπος να κάνεις το παλιό να φαίνεται καινούργιο είναι γνωστός σε οποιονδήποτε έχει παίξει με τις επιλογές χρωμάτων σε σχεδιαστικό λογισμικό. Υπάρχει μεγάλος πλούτος δυνατοτήτων: φαινομενικά απεριόριστες αποχρώσεις του πράσινου σχεδόν τόσο εντυπωσιακές όσο το φάσμα της φύσης, από το φύλλο έως το γρασίδι και από το σπαράγγι έως το αγγούρι. Με τέτοια παλέτα διαθέσιμη στο κλικ ενός ποντικιού, υπάρχουν σήμερα χρωματικές επιλογές που ούτε θα μπορούσαμε να φανταστούμε πριν από μια δεκαετία.

Η διαφορά ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν ενισχύεται όταν συγκρίνουμε παλιά μοτίβα εμπριμέ, όσο περίπλοκα και όμορφα κι αν είναι, με την ποικιλία του σύγχρονου ντιζάιν σε χρώματα, σχήματα και κλίμακες. Πώς μπορείς, όμως, να φοράς αυτές τις θαυμαστές καλλιτεχνικές δημιουργίες χωρίς να φαίνεσαι σαν αφίσα για έκθεση σύγχρονης τέχνης; Στη μόδα, όπως και στις εφημερίδες, η σαφήνεια και η περιεκτικότητα είναι πολύ σημαντικές. Οσο πιο περιγραφικό -κι ωστόσο απλό- είναι το σχέδιο, τόσο πιο εύκολα φοριέται ένα εμπριμέ ρούχο.

Η τελευταία λέξη στο στυλ δεν είναι ένα μακρύ φόρεμα με εκρηκτικά μοτίβα. Είναι ένα δροσερό λευκό πουκάμισο και μια φούστα με σχέδια ή εκείνα τα παιχνιδιάρικα φορέματα-σορτς, μικρά και δυνατά σαν τα μοτίβα του εμπριμέ τους.