Αμερικανοί επιστήμονες, υπεύθυνοι για φρικτά πειράματα Γουατεμάλας

ΑΤΛΑΝΤΑ. Εφιαλτικές οι λεπτομέρειες για τα ιατρικά πειράματα των Αμερικανών στη Γουατεμάλα. Η αμερικανική προεδρική Επιτροπή Ζητημάτων Βιοηθικής, που μελέτησε το θέμα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι ερευνητές που συμμετείχαν σε αυτά είχαν πλήρη επίγνωση ότι παραβίαζαν κάθε κανόνα ηθικής, αλλά «προέταξαν την προσωπική τους εξέλιξη έναντι της ανθρώπινης αξιοπρέπειας», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η Ανίτα Αλεν, μέλος της επιτροπής, «σε αυτό το επαίσχυντο κεφάλαιο ιατρικής ιστορίας».

Στα πειράματα, που έγιναν κατά την περίοδο 1946 έως 1948, Αμερικανοί επιστήμονες της Υπηρεσίας Δημόσιας Υγείας, της Παναμερικανικής Υγειονομικής Επιτροπής -σε συνεργασία με υπηρεσίες της χώρας- εξέθεσαν εκουσίως εκατοντάδες φυλακισμένους, ψυχασθενείς, πόρνες και άλλους σε σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα όπως βλεννόρροια, σύφιλη και μαλακό έλκος, προκειμένου να μελετήσουν τα θεραπευτικά αποτελέσματα που είχε η χορήγηση πενικιλίνης. Από τους 1.300 ανθρώπους-πειραματόζωα, χορηγήθηκε θεραπεία στους 700. Τραγικός απολογισμός του επιστημονικού πειράματος, 83 θάνατοι. Από την έρευνα οι «ειδικοί» δεν αποκόμισαν κανένα επιστημονικό συμπέρασμα.

Τη φρίκη των πειραμάτων αποκάλυψε πέρυσι η καθηγήτρια Ιστορίας της Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Ουέλσλι, Σούζαν Ρέβερμπαϊ, που ανακάλυψε τις σημειώσεις του συντονιστή του εγχειρήματος δρος Τζον Κάτλερ.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα επικοινώνησε με τον ομόλογό του στη Γουατεμάλα, Αλβάρο Κολόμ, και ζήτησε συγγνώμη.

Οι πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν τότε ξεπερνούν την πιο νοσηρή φαντασία. Οι ερευνητές παραπλανούσαν τους συμμετέχοντες στη μελέτη, ιδιαίτερα όσους ανήκαν στις πιο ευάλωτες ομάδες, ενώ δεν τους αφήναν ακόμα και όταν βρίσκονταν στο κατώφλι του θανάτου.

Το πόρισμα της επιτροπής, αναφέρουν σήμερα οι αναλυτές, θα επηρεάσει τις σημερινές κλινικές μελέτες των νέων φαρμακευτικών σκευασμάτων. Η Γουατεμάλα μελετά το κατά πόσο θα ζητήσει την παραπομπή των ΗΠΑ σε διεθνές δικαστήριο.