ΚΟΣΜΟΣ

Καλοκαιρινή τάση το βασιλικό αξεσουάρ

Η σύζυγος του εγγονού της, η Κάθριν, δούκισσα του Κέμπριτζ, έχει γίνει τον τελευταίο καιρό ένα πρόσωπο-έμβλημα της μόδας, ωστόσο η βασίλισσα Ελισάβετ Β΄ παραμένει εδώ και πολλά χρόνια στο κέντρο της προσοχής, στη Βρετανία τουλάχιστον, με τα στέμματα, τις τιάρες, τα καπέλα και τα μαντίλια της. Ολα αυτά τα αξεσουάρ κεφαλής, που το φάσμα τους εκτείνεται από το ιστορικό-εμβληματικό μέχρι το πρακτικό, τείνουν να αποσπούν περισσότερο την προσοχή από το υπόλοιπο ντύσιμό της: χαμηλού προφίλ φορέματα, ταγέρ και παλτά που εναλλάσσονται βγαίνοντας μέσα από τα βασιλικά ντουλάπια.

Φέτος, όμως, ένα από τα πιο εμβληματικά αξεσουάρ της βασιλικής αμφίεσης ήρθε ξαφνικά στη μόδα. Το απόγειο των εμπριμέ μαντιλιών σημειώθηκε τη δεκαετία του ’50 και στις αρχές του ’60. Ωστόσο, η κοινωνική επανάσταση λίγο αργότερα μετέτρεψε αυτό το αξεσουάρ σε σύμβολο στάτους για ηλικιωμένες αριστοκράτισσες και αστές κυρίες στο εξοχικό τους. Τώρα, έπειτα από πολλά χρόνια παραμέλησης, το μεταξωτό εμπριμέ μαντίλι έρχεται πάλι στο επίκεντρο.

Πολλοί σχεδιαστές μόδας στράφηκαν στα εμπριμέ των μαντιλιών για να αντλήσουν έμπνευση για τις καλοκαιρινές συλλογές τους του 2012, σίγουρα όμως δεν σκέφτονταν όλοι την αυτής μεγαλειότητα να ιππεύει φορώντας στο κεφάλι ένα από τα αγαπημένα της κλασικά Hermes. Στο κάτω κάτω, παρότι βλέπουμε πολύ συχνά σήμερα τα μαντίλια να φοριούνται τυλιγμένα ανέμελα γύρω από τον λαιμό, το μαντίλι στο κεφάλι δεν έχει σημειώσει επάνοδο στον συρμό.

Ωστόσο, τα εμπριμέ των κλασικών μαντιλιών βρίσκονται φέτος στο προσκήνιο ως καλοκαιρινή τάση. Δεν περιορίζονται πλέον στα αξεσουάρ για το κεφάλι και τον λαιμό. Εκτός από την κλασική μεταξωτή μπλούζα, οι σχεδιαστές παρουσίασαν εμπριμέ σορτς, φούστες, παντελόνια και μακριά φορέματα. Μάλιστα, ο Ντομένικο Ντόλτσε και ο Στέφανο Γκαμπάνα αφιέρωσαν την τελευταία τους συλλογή D&G, πριν από το τέλος της συνεργασίας τους, στο εμπριμέ του μαντιλιού: εμφανίστηκε σε διαφορετικές μορφές σε όλα σχεδόν τα σύνολα.

Το εμπριμέ στην ιστορία της μόδας έχει τις ρίζες του στην Ιταλία, από τον Gucci έως τον Pucci. Οταν ο Πίτερ Ντούντας, ο σημερινός σχεδιαστής στον οίκο Emilio Pucci, ανατρέχει στους καταλόγους της εταιρείας, έχει στη διάθεσή του μια τεράστια ποικιλία σχεδίων για να αντλήσει έμπνευση.

Η πυροδότηση γι’ αυτήν την επιστροφή στα εμπριμέ, που ακολούθησε τη μινιμαλιστική δεκαετία του ’90, ήταν η ψηφιακή επινοητικότητα. Η βασίλισσα μπορεί να μην έχει ακόμα υιοθετήσει νέες εκδοχές των οικείων μοτίβων, ωστόσο οι ψηφιακές τεχνικές μεταμόρφωσαν την εικόνα πολλών παραδοσιακών εμπριμέ κάνοντάς τα πιο φρέσκα και μοντέρνα. Και μερικές από τις νεότερες υπηκόους της δείχνουν ιδιαίτερο ενθουσιασμό γι’ αυτά τα σχέδια, καθώς δημοφιλείς νέοι σχεδιαστές της Βρετανίας, όπως ο Πίτερ Πιλότο και η Μαίρη Κατράντζου, ακολουθούν την παράδοση του εμπριμέ αλλά χρησιμοποιούν υπολογιστές για να επιτύχουν ένα πρωτότυπο λουκ.

Θα επιτρέψει άραγε η αυτής μεγαλειότης να περάσει το εμπριμέ των μαντιλιών της στα ρούχα της; Αν και είναι γνωστή για την αγάπη της στην οικονομία, δεν φαίνεται πιθανό να τη δούμε να φοράει, π.χ., ένα πάτσγουερκ από ανακυκλωμένα μαντίλια που πήρε τη μορφή φορέματος.

Η Ρέι Καβακούμπο, η σχεδιάστρια του Comme des Garcons, έχει ήδη φτάσει εκεί: αφιέρωσε τη φθινοπωρινή – χειμωνιάτικη συλλογή της του 2011 σε φορέματα φτιαγμένα από μαντίλια.