ΚΟΣΜΟΣ

Το μαγικό ένστικτο της Ρέι Καβακούμπο

ΠΑΡΙΣΙ. Στις 4 Ιουνίου, η Ρέι Καβακούμπο, του οίκου Comme des Garcons, τιμήθηκε με το βραβείο International Designer από το Συμβούλιο Σχεδιαστών Μόδας Αμερικής στη Νέα Υόρκη – αλλά δεν εμφανίστηκε η ίδια για να το παραλάβει. Η Γιαπωνέζα σχεδιάστρια, που η μυστηριακή επινοητικότητά της έχει αντέξει πάνω από 40 «έτη μόδας», δεν κάνει δημόσιες εμφανίσεις.

Ωστόσο, η Ρ. Καβακούμπο ήλθε πρόσφατα στο Μανχάταν με διαφορετική αποστολή: να διαλέξει πού θα ανοίξει το παράρτημα Νέας Υόρκης των Dover Street Market (DSM) – των πολυκαταστημάτων που ανήκουν στη φίρμα Comme des Garcons (CDG) και που έχουν ήδη εγκατασταθεί στο Λονδίνο και, από τον περασμένο Μάρτιο, στην Γκίνζα του Τόκιο.

«Το DSM της Νέας Υόρκης θα εγκατασταθεί σε συνοικία όπου δεν υπάρχουν άλλα καταστήματα μόδας, έτσι ώστε να μπορέσει να δώσει μια νέα ταυτότητα και να μεταμορφώσει την περιοχή – όπως έγινε στο Σόχο και στο Τσέλσι», είπε ο Αντριαν Τζόφε, ο σύζυγος και συνεργάτης της σχεδιάστριας, μιλώντας μας από το Παρίσι. Αναφερόταν στο κατάστημα του CDG που άνοιξε στο Σόχο το 1983, όταν η γειτονιά αυτή είχε μόνο γκαλερί τέχνης και μποέμ στούντιο. Το κατάστημα μετανάστευσε το 1999 στο Τσέλσι: χωρίς βιτρίνες, κρυμμένο πίσω από τους γεμάτους γκραφίτι τοίχους ενός παλιού εργοστασίου, έγινε δημοφιλής προορισμός για shopping.

Εκτός από εξαιρετικά δημιουργική σχεδιάστρια, η κ. Καβακούμπο διαθέτει και ένα μαγικό εμπορικό ένστικτο που έχει να κάνει με την αίσθηση του χώρου.

Η πρώτη γόνιμη σπορά καταστήματος CDG έγινε στην περιοχή Αογιάμα του Τόκιο το 1981, όταν η Ρέι Καβακούμπο, έχοντας συλλάβει το ανατρεπτικό πνεύμα της νέας γενιάς στην Ιαπωνία, κατάφερε να μετατρέψει μια ασήμαντη περιοχή σε επίκεντρο του «κουλ». Το κατάστημα Dover Street Market της Νέας Υόρκης θα είναι κι αυτό μια βολή στο σκοτάδι – κάτι που μια άλλη φίρμα μπορεί να χαρακτήριζε εμπορική αυτοκτονία.

«Είναι περισσότερο ένστικτο – ποτέ δεν έκανα έλεγχο των δεδομένων ούτε αναλύσεις για τις περιοχές», είπε η σχεδιάστρια. «Αποφασίζω για τις τοποθεσίες με βάση το αν μ’ αρέσει η αίσθηση του δρόμου, η ατμόσφαιρα. Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη Νέα Υόρκη».

Ο Αν. Τζόφε εξήγησε ότι το αρχικό κατάστημα στο Λονδίνο επιλέχθηκε να εγκατασταθεί στην Dover Street, από την οποία πήρε και το όνομά του, επειδή ο δρόμος ήταν παράλληλος με την Bond Street αλλά με πολύ φθηνότερα ενοίκια. Ηταν μια τολμηρή απόφαση που όμως τελικά απέδωσε.

Το νέο μαγαζί στην Γκίνζα, όπως λέει ο Αν. Τζόφε, το είδαν σαν πρόκληση: «Πώς να σπάσεις τον συντηρητισμό και τη βαρετή ατμόσφαιρα που επικρατούσε εκεί». Το πολυκατάστημα διαθέτει μεγάλες βιτρίνες, και το στοιχείο της έκπληξης σε όσα επιδεικνύονται σ’ αυτές είναι συνεχές και εντυπωσιακό. Στη διάρκεια των χρόνων, υπήρξε πλήθος καλλιτεχνικές συνεργασίες: δέκα μόνο στο νέο κατάστημα της Γκίνζα, ανάμεσά τους και μια παρέμβαση του Ιάπωνα καλλιτέχνη Κοχέι Νάουα, ο οποίος τοποθέτησε περιστρεφόμενους λευκούς κίονες γύρω από τις κυλιόμενες σκάλες. Και κάποια άλλη στιγμή, η Ρέι Καβακούμπο εγκατέστησε αναποδογυρισμένα ποδήλατα εμπνευσμένα από έργο του ανατρεπτικού Κινέζου καλλιτέχνη Αϊ Γουέι Γουέι.

Αυτή η ταχυδακτυλουργική ανάμειξη μόδας, τέχνης και εμπορίου υπήρξε η αφετηρία για ένα νέο είδος καταστήματος «εννοιολογικής μόδας». Ακολούθησαν κι άλλοι, ελάχιστοι όμως πλησίασαν τους περίπλοκους συνδυασμούς που έχουν επινοήσει οι εμπνευστές του Comme des Garcons.

«Ενα μαγαζί μπορεί να εγκατασταθεί οπουδήποτε, γιατί το πιο σημαντικό είναι ο χώρος όπου βρίσκονται τα ρούχα», είπε η Ρέι Καβακούμπο. «Και ο σχεδιασμένος χώρος βασίζεται στις ίδιες αξίες και το ίδιο δημιουργικό πνεύμα όπως τα ρούχα».