Στροφή στον άνεμο για την κίνηση των πλοίων

Στροφή στον άνεμο για την κίνηση των πλοίων

1' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αν τα εμπορικά πλοία στον κόσμο ήταν κράτος, θα ήταν η έκτη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στην προσπάθεια περιορισμού των εκπομπών αυτών και εξοικονόμησης καυσίμων, οι ναυπηγοί εμπορικών πλοίων στρέφονται τώρα στην αρχαιότερη πηγή ενέργειας: τον άνεμο.

Τα νέα πλοία, πολλά από τα οποία βρίσκονται στο στάδιο του πρωτοτύπου, δεν θυμίζουν σε τίποτα τις κομψές σκούνες του παρελθόντος ή τις γαλέρες του 17ου αιώνα. Ολες τις σχεδιαστικές καινοτομίες αξιοποιεί το πλοίο Β9, μήκους 120 μέτρων και εκτοπίσματος 3.000 τόνων, που σχεδίασε εταιρεία ναυπηγών στη Βόρεια Ιρλανδία.

Το Β9 διαθέτει τρία κατάρτια με ύψος 60 μέτρων, όσο και μια πολυκατοικία 14 ορόφων. Το πλοίο κινείται χάρη στον συνδυασμό της ώθησης που εξασφαλίζει από τα γιγάντια ιστία του και του πρωτοποριακού κινητήρα βιοκαυσίμου Rolls-Royce.

Μοντέλο του Β9 δοκίμασε τον περασμένο μήνα το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον της Αγγλίας. «Οι δοκιμαστικοί πλόες αποδείχθηκαν πολλά υποσχόμενοι. Επιβεβαίωσαν την οικονομική αξία του Β9 για ορισμένες ρότες», είπε η Νταϊάν Γκίλπιν, συνιδρύτρια της ναυπηγικής Β9.

Κόστος 45 εκατ. δολ.

Το επόμενο βήμα, λέει η κ. Γκίλπιν, είναι η εξεύρεση χρηματοδότησης για την κατασκευή πρωτότυπου πλοίου, στο πλήρες μέγεθός του, που θα αποδείκνυε την τεχνολογική του αρτιότητα. Η κατασκευή του Β9 θα απαιτήσει τρία χρόνια και θα κοστίσει 45 εκατ. δολάρια.

Πολλοί νέοι παράγοντες ωθούν τις ναυτιλιακές εταιρείες σε τέτοιες λύσεις. Από τις αρχές του μήνα, το αμερικανικό ναυτικό δίκαιο απαιτεί από τα πλοία που εισέρχονται στα ύδατα της χώρας να χρησιμοποιούν πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, η τιμή του οποίου είναι κατά 60% υψηλότερη από εκείνη του συμβατικού, ενώ ο ΟΗΕ μελετά την επιβολή περιορισμών στις εκπομπές καυσαερίων εμπορικών πλοίων.

Την ίδια ώρα, οι ναυπηγοί δεν φιλοδοξούν να υποκαταστήσουν τους κινητήρες με ιστία, αλλά απλά να τους υποβοηθήσουν. Ο άνεμος δεν είναι επίσης κατάλληλος για μεγάλα εμπορικά πλοία, όπως τα container ships.

Τα ιστία, όμως, είναι κατάλληλα για μικρότερα πλοία, με μεταφορική ικανότητα 3.000 με 10.000 τόνων, ποσοστό 20% του συνόλου των σημερινών εμπορικών πλοίων. Παρά τις πρώτες φιλόδοξες ενδείξεις, η αιολική ενέργεια θα αργήσει ακόμη πολύ να επικρατήσει στα εμπορικά πλοία.

Εκτός από τον άνεμο, οι ναυπηγοί εξετάζουν κι άλλες πρωτότυπες μεθόδους περιορισμού του κόστους. Μεταξύ τους ξεχωρίζουν η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου για καύσιμο, η τροποποίηση του σχεδιασμού των πλοίων ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η τριβή τους στο νερό ή απλά η μείωση της ταχύτητας πλεύσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή