ΚΟΣΜΟΣ

Η «άνοιξη» των μηνυμάτων

Με την τεράστια διάδοση που έχουν τα smartphone σε όλο τον κόσμο, εκατομμύρια άνθρωποι έχουν στραφεί σε διαδικτυακές πλατφόρμες επικοινωνίας, είτε για να ανταλλάσσουν γραπτά μηνύματα και άλλα αρχεία, είτε για να συνομιλούν μέσω φωνής και εικόνας. Απόδειξη το γεγονός ότι, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Informa, μόνο έξι από αυτές τις πλατφόρμες (WhatsApp, BlackBerry Messenger, Viber, Nimbuzz, KakaoTalk και iMessage της Apple) έχουν 586 εκατομμύρια χρήστες και πέρυσι διακίνησαν για πρώτη φορά περισσότερα μηνύματα από το σύνολο των SMS που εστάλησαν μέσω των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.

Αυτό το ορόσημο εξηγεί γιατί νέες πλατφόρμες κάνουν συνεχώς την εμφάνισή τους και κυρίως γιατί οι δημοφιλέστερες από τις ήδη υπάρχουσες εμπλουτίζονται με καινούργιες λειτουργίες, ώστε να πάρουν τα πρωτεία στην επικοινωνία μέσω web. Βέβαια, αν και ο αριθμός των μηνυμάτων έφτασε τα 19 δισεκατομμύρια και των SMS στα 17,6 δισ. για το 2012, η Informa δεν προβλέπει τον «θάνατο των SMS», καθώς εκτιμά ότι μέχρι το 2014 θα ανέλθουν στα 21 δισ.

Παρ’ όλα αυτά, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας είναι αποφασισμένες να μη μείνουν πίσω από τις εξελίξεις, αφού μέσω της παγκόσμιας ένωσής τους GSMA έχουν αναπτύξει τη διαδικτυακή υπηρεσία Joyn για την ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω κινητών. Μάλιστα, τον Απρίλιο οι δύο μεγαλύτεροι πάροχοι από τη Γερμανία, οι Deutsche Telekom και Vodafone, ξεκίνησαν να υποστηρίζουν το Joyn μέσα από τα δίκτυά τους. Η GSMA υποστηρίζει πως σύντομα η υπηρεσία θα προσφέρει και κλήσεις, ενώ σύντομα αναμένονται κινητά από τις Samsung, HTC, Sony, Nokia και LG με προεγκατεστημένο το απαραίτητο λογισμικό.

Τον ίδιο μήνα έκανε επίσης την εμφάνισή του και το Asha 210 της Nokia, το πρώτο κινητό με ειδικό κουμπί για το WhatsApp, ενδεικτικό γεγονός για την απήχηση της υπηρεσίας messaging, η οποία έχει 200 εκατ. μηνιαίους χρήστες – περισσότερους δηλαδή από το Twitter. Το WhatsApp αποτελεί ίσως τη μοναδική πλατφόρμα που δεν προσφέρεται δωρεάν και από τις ελάχιστες ανταλλαγής μηνυμάτων που δεν σχεδιάζει να επεκταθεί και στις τηλεφωνικές κλήσεις.

Κάτι που έχει ήδη κάνει το Facebook Messenger για τους κατόχους κινητών Android σε 24 χώρες, όπως και για τους κατόχους iPhone μόνο στον Καναδά. Αντίθετα, τον περασμένο Ιανουάριο η καναδική Blackberry πρόσθεσε τη λειτουργία ιντερνετικών βιντεοκλήσεων στο BlackBerry Messenger (ΒΒΜ), διαθέτοντάς την στους χρήστες smartphone με λειτουργικό BlackBerry 10 σε όλο τον κόσμο.

Ακόμη κι όταν το ΒΒΜ επέτρεπε μόνο τη λήψη και την αποστολή μηνυμάτων, αποτελούσε ένα συγκριτικό πλεονέκτημα των κινητών της καναδικής εταιρείας, καθώς ήταν διάσημο για την αξιοπιστία και την ασφάλειά του. Ετσι, πολλοί αναλυτές ξαφνιάστηκαν πριν από λίγες ημέρες, όταν η BlackBerry ανακοίνωσε πως το καλοκαίρι θα διαθέσει την υπηρεσία και για κινητά με λειτουργικό Android και iOS – αρχικά μόνο για μηνύματα και σε λίγους μήνες και για την πραγματοποίηση βιντεοκλήσεων. Εξάλλου, σύμφωνα με αρκετούς ειδικούς, όλο και περισσότεροι χρήστες προτιμούν τις πλατφόρμες που προσφέρουν και τους δύο τρόπους επικοινωνίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρόλο που το Viber καθιερώθηκε αρχικά περισσότερο σαν μια υπηρεσία «ιντερνετικής τηλεφωνίας», προοδευτικά ξεκίνησε να χρησιμοποιείται και για γραπτά μηνύματα – ο μηνιαίος αριθμός των οποίων αγγίζει πλέον τα 12 δισεκατομμύρια.

Αν και οι περισσότερες υπηρεσίες προσφέρονται αποκλειστικά για smartphone και tablet PC, ορισμένες «μεταναστεύουν» και στα PC για να προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία. Πρόσφατο παράδειγμα το Viber, το οποίο στις αρχές Μαΐου ανακοίνωσε παράλληλα ότι λανσάρει και τα βιντεοσκοπημένα μηνύματα.

Με αυτό τον τρόπο, το Viber επιδιώκει να ανταγωνισθεί επί ίσοις όροις το Skype της Microsoft, τη διασημότερη πλατφόρμα που, ακολουθώντας αντίστροφη πορεία, σήμερα διατίθεται για κάθε συσκευή με σύνδεση στο Ιντερνετ.

Τα ηνία του Skype έρχεται όμως να αμφισβητήσει και η Google, η οποία πριν από λίγες ημέρες παρουσίασε το νέο σύστημα επικοινωνίας Hagnouts. Κι αυτό γιατί, παρόλο που προς το παρόν το Hagnouts δεν διατίθεται για smartphone με Windows Phone και BlackBerry, είναι συμβατό με άλλα δημοφιλή προϊόντα της Google, όπως τα Gmail, Google+ και τον Chrome.

Απειλή για το FΒ

Αν για τις μεγαλύτερες ηλικίες χρηστών το δέλεαρ των υπηρεσιών ιντερνετικής επικοινωνίας είναι κυρίως ότι τους δίνουν τη δυνατότητα να μειώσουν τον μηνιαίο λογαριασμό του κινητού τους, για τους έφηβους προσφέρουν την ευκαιρία να μένουν διαρκώς σε επαφή με τους «φίλους» τους, ανταλλάσσοντας μηνύματα, φωτογραφίες και βίντεο. Αυτός είναι ο λόγος που το Reuters και αρκετά σάιτ τεχνολογίας όπως το Techcrunch υποστηρίζουν πως οι εν λόγω πλατφόρμες ενδεχομένως να αποδειχθούν απειλή και για το Facebook, πέρα από το να φρενάρουν τα έσοδα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας. Αλλωστε, αν και είναι δύσκολο να «μεταναστεύσει» κανείς σε ένα «συμβατικό» κοινωνικό δίκτυο, μεταφέροντας τους «φίλους» του από το Facebook, στις περισσότερες περιπτώσεις μια τέτοια υπηρεσία «διαβάζει» τον τηλεφωνικό κατάλογο στο τηλέφωνο και εμφανίζει αυτόματα όσες επαφές τη χρησιμοποιούν ήδη.

Η απειλή για το Facebook δεν είναι τόσο ότι θα αρχίσουν να το εγκαταλείπουν μαζικά τα μέλη του, αλλά πως θα το χρησιμοποιούν ολοένα και αραιότερα και για λιγότερο χρόνο, κάτι που θα έχει συνέπεια στα έσοδα από τις διαφημίσεις. Για να αποτρέψει μια τέτοια εξέλιξη, το Facebook κυκλοφόρησε αρχικά το Facebook Messenger και πριν από λίγες εβδομάδες το Facebook Home – ένα λογισμικό για smartphone με λειτουργικό Android που, μεταξύ άλλων, επιτρέπει στον χρήστη να δέχεται και να λαμβάνει μηνύματα από τους «φίλους» του, ακόμη κι όταν «τρέχει» άλλες εφαρμογές στο κινητό. Ωστόσο, «μάλλον το κοινωνικό δίκτυο άργησε να αντιδράσει», σημειώνει το Techcrunch, υποστηρίζοντας ότι αυτή η καθυστέρηση είναι ο λόγος που το Facebook Home δεν έχει την επιτυχία που αναμενόταν.