ΚΟΣΜΟΣ

Σε δημοπρασία ελαιογραφία του Μποτιτσέλι

se-dimoprasia-elaiografia-toy-mpotitseli-561092275

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Ενα από τα τελευταία έργα του Μποτιτσέλι σε ιδιωτική συλλογή πρόκειται να βγει σε δημοπρασία από τον οίκο Sotheby’s, με την ελαιογραφία να αναμένεται να εξασφαλίσει προσφορές άνω των 80 εκατ. δολαρίων.

Την προσωπογραφία με τίτλο «Νέος άνδρας που κρατά εικόνα» φιλοτέχνησε ο Φλωρεντινός ζωγράφος πριν από 550 χρόνια. Ο Μποτιτσέλι ζωγράφισε ελάχιστα πορτρέτα, με τα πιο διάσημα να είναι αυτό του Κόζιμο των Μεδίκων, που βρίσκεται στο μουσείο Ουφίτσι της Φλωρεντίας, και του Τζουλιάνο των Μεδίκων, στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον.

Το έργο, που θα εκπλειστηριασθεί τον ερχόμενο Ιανουάριο στη Νέα Υόρκη, ανήκε στη συλλογή του Ουαλλού ευγενούς, λόρδου Νιούμπορο, ο οποίος πέθανε τη δεκαετία του 1930. Το πορτρέτο είχε αγοράσει πρόγονός του κατά τη διάρκεια ταξιδιού του στη Φλωρεντία. Το σπάνιο έργο παρέμεινε ξεχασμένο σε προθάλαμο της οικογενειακής κατοικίας των Νιούμπορο. Το 1982, η ελαιογραφία αγοράσθηκε από τον σημερινό της ιδιοκτήτη, έναντι 810.000 στερλινών. Εκτοτε, ο ιδιοκτήτης του το δάνεισε για εκθέσεις έργων του Μποτιτσέλι, στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης και σε άλλα ιδρύματα.

Ο αριθμός έργων του Μποτιτσέλι θα ήταν μεγαλύτερος εάν ο ψυχικά διαταραγμένος ζωγράφος δεν είχε βρεθεί υπό την επιρροή του φανατικού Δομινικανού μοναχού Τζιρόλαμο Σαβοναρόλα, ο οποίος τον έπεισε να κάψει μεγάλο αριθμό έργων του, χαρακτηρίζοντάς τα άσεμνα και βλάσφημα. Ο Σαβοναρόλα οργάνωνε τελετές, τις οποίες ονόμαζε «πυρά της ματαιοδοξίας», με τους πιστούς να καλούνται να κάψουν αγαπημένα τους αντικείμενα ή δημιουργήματα.

Η ταυτότητα του νεαρού άνδρα στο πορτρέτο έχει γίνει αντικείμενο διαφωνιών, με μερίδα ειδικών να υποστηρίζει ότι πρόκειται για τον Τζοβάνι των Μεδίκων, αδελφό του Λαυρέντιου, που υπήρξε ένας από τους πλέον γενναιόδωρους υποστηρικτές του Μποτιτσέλι. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η χριστιανική εικόνα που κρατάει στα χέρια του ο νέος άνδρας στο πορτρέτο. Ειδικοί εκτιμούν ότι πρόκειται για πραγματική εικόνα-μινιατούρα, την οποία φιλοτέχνησε τον 14ο αιώνα ο ζωγράφος από τη Σιένα Μπαρτολομέο Μπουλγκαρίνι, με τον Μποτιτσέλι να επιλέγει να την ενσωματώσει στον καμβά του.