ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Το παγοθραυστικό «Σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο» ξεκίνησε το ταξίδι του

Το «Σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο» είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να ταξιδεύει σε πάγο πάχους ενός μέτρου με ταχύτητα 3 κόμβων (φωτ. Α.Ρ.).

ΛΙΒΕΡΠΟΥΛ. To ηχογραφημένο μήνυμα με τη φωνή του γνωστού παρουσιαστή εκπομπών για τη φύση, σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο, ακούστηκε από τα μεγάφωνα. «Ολοι οι επισκέπτες παρακαλούνται να εξέλθουν, το σκάφος αναχωρεί». Ο απόπλους, για πρώτη φορά χθες, του νέου παγοθραυστικού της Βρετανίας, που ονομάστηκε «Σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο», από το λιμάνι του Λίβερπουλ αποτελεί σταθμό για τη βρετανική έρευνα στην Ανταρκτική. 

Πρόκειται για το μεγαλύτερο σκάφος που έχει κατασκευαστεί σε βρετανικό ναυπηγείο την τελευταία τριακονταετία. Εχει μήκος 129 μέτρων και εκτόπισμα 15.000 τόνων, ενώ το κόστος κατασκευής του προσέγγισε τα 200 εκατομμύρια στερλίνες. Το σκάφος θα βρεθεί επί μία εβδομάδα στη θάλασσα της Ιρλανδίας και εν συνεχεία θα ελλιμενιστεί στην Ουαλλία, όταν λήξει το τοπικό lockdown που κρατάει κλειστά τα ουαλλικά λιμάνια. Κατά τη δοκιμαστική αυτή φάση, γίνονται οι ρυθμίσεις στα όργανά του και το πλήρωμα εξοικειώνεται με τη λειτουργία του. «Το σκάφος που θα εξερευνήσει την Ανταρκτική έμεινε στο λιμάνι επειδή είχε αεράκι», έγραψε ειρωνικά η εφημερίδα Sun, καθώς οι αρμόδιοι περίμεναν καλύτερες καιρικές συνθήκες για την πρώτη επαφή του σκάφους με τη θάλασσα. 

Το RSS «Sir David Attenborough» είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να ταξιδεύει σε πάγο πάχους ενός μέτρου με ταχύτητα 3 κόμβων, ενώ είναι εξοπλισμένο με επιστημονικά όργανα και βαθυσκάφη για τη μελέτη του περιβάλλοντος της Ανταρκτικής. Λόγω του μεγέθους του, μπορεί να παίρνει δείγματα πάγου («καρότα») μήκους άνω των 40 μέτρων από τα παγόβουνα και το παγοκάλυμμα κοντά στις ακτές της Ανταρκτικής. Στις αρχές του 2021, η Βρετανική Ερευνητική Υπηρεσία Ανταρκτικής (BAS), που διαχειρίζεται το πλοίο, θα το στείλει για δοκιμές στον Αρκτικό ωκεανό, ενώ σε ένα χρόνο από τώρα προβλέπεται να ξεκινήσει την πρώτη του αποστολή στην Ανταρκτική. 
Στον δημόσιο διαγωνισμό για την ονοματοδοσία του πλοίου είχε επικρατήσει το χιουμοριστικό όνομα «Boaty McBoatface», αλλά οι υπεύθυνοι αποφάσισαν να κρατήσουν το όνομα αυτό για ένα από τα βαθυσκάφη του πλοίου. 

«Ολοι έχουμε ακούσει για το πόσο γρήγορα λιώνουν οι πάγοι στην Αρκτική, αλλά αυτά που επίσης λιώνουν είναι τα μεγάλα παγοκαλύμματα όπως της Ανταρκτικής. Το “Σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο” θα μας επιτρέψει να φθάσουμε έως την άκρη του παγοκαλύμματος και να μελετήσουμε, με τη βοήθεια των νέων τεχνολογικών εργαλείων του, τι πραγματικά συμβαίνει», είπε η διευθύντρια της BAS, Τζέιν Φράνσις. Το σκάφος διαθέτει ελικοδρόμιο καθώς και μια περίκλειστη δεξαμενή που ονομάζεται «σεληνιακή δεξαμενή». «Αυτή είναι βασικά μια τρύπα στο σκάφος που φθάνει έως την επιφάνεια της θάλασσας, μέσω της οποίας μπορούμε να περάσουμε διάφορα όργανα, π.χ. ένα βιολογικό δίχτυ ή εργαλεία δειγματοληψίας για τα νερά του ωκεανού», είπε η γεωφυσικός θαλάσσης της BAS, Κέλι Χόγκαν.