Πολωνοί μελετητές απέκρυψαν σκόπιμα την ομοφυλοφιλία του Σοπέν

Πολωνοί μελετητές απέκρυψαν σκόπιμα την ομοφυλοφιλία του Σοπέν

2' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΑΡΣΟΒΙΑ. Σκόπιμα αγνόησαν την αγάπη του συνθέτη Φρεντερίκ Σοπέν για τους άνδρες οι υπεύθυνοι των αρχείων και οι βιογράφοι του Πολωνού μουσικού, αποκρύπτοντας την ύπαρξη ερωτικών επιστολών του Σοπέν με ομοφυλοφιλικό περιεχόμενο. Ο Πολωνός συνθέτης και βιρτουόζος πιανίστας γεννήθηκε το 1810 και πέθανε σε ηλικία 39 ετών, ενώ εδραίωσε την παγκόσμια φήμη του χάρη στα έργα του για σόλο πιάνο, όπως τα «Νυχτερινά». Σε ραδιοφωνική εκπομπή του ελβετικού δικτύου SRF, ιστορικοί της κλασικής μουσικής και δημοσιογράφοι εξήγησαν πως οι μελέτες για το έργο του συνθέτη απέκρυψαν αποδείξεις της ομοφυλοφιλίας του. «Εντόπισα πραγματικό χείμαρρο ερωτικών επιστολών του Σοπέν με αποδέκτες άνδρες. Πολλές από αυτές είχαν ερωτικό περιεχόμενο», είπε στο μικρόφωνο του δικτύου ο δημοσιογράφος Μόριτς Βέμπερ. Η έρευνα έδειξε ότι η αλληλογραφία του Σοπέν μεταφράστηκε ελλιπώς, σε μία προσπάθεια απόκρυψης της σεξουαλικότητας του Σοπέν. Την ίδια ώρα, οι ερωτικές σχέσεις του Σοπέν με γυναίκες διογκώθηκαν από τους Πολωνούς μεταφραστές και ερευνητές, ενώ η αγάπη του Σοπέν για πρόσκαιρες ομοφυλοφιλικές συνευρέσεις σε δημόσιες τουαλέτες αγνοήθηκε εντελώς.

Σε μία από τις 22 επίμαχες επιστολές, ο Σοπέν γράφει στον παιδικό του φίλο και ακτιβιστή υπέρ της ανεξαρτησίας της Πολωνίας, Τίτους Βοϊτσιεκόφσκι: «Δεν σου αρέσουν τα φιλιά. Επίτρεψέ μου, όμως, να το κάνω σήμερα. Πρέπει να πληρώσεις για το ερωτικό όνειρο που είδα τη νύχτα και στο οποίο πρωταγωνιστούσες». Οι επιστολές του Σοπέν προς τον Βοϊτσιεκόφσκι κλείνουν πάντα με τη φράση: «Δώσε μου ένα φιλί, αγαπημένε μου εραστή».

Εκπρόσωπος του ιδρύματος Φρεντερίκ Σοπέν παρενέβη στην εκπομπή για να τονίσει ότι ο ερωτικός τόνος των επιστολών του συνθέτη ήταν απλά προϊόν του κοινωνικού περίγυρου, της επικράτησης του Ρομαντισμού και της εποχής του συνθέτη. «Αν τις διαβάσει κάποιος στα πολωνικά, όπως γράφτηκαν, θα διαπιστώσει ότι ακούγονται λιγότερο ερωτικές», ανέφερε ο εκπρόσωπος του ινστιτούτου, ο οποίος παραδέχθηκε ότι στην αλληλογραφία του συνθέτη δεν υπάρχουν ερωτικές επιστολές με αποδέκτες γυναίκες, παρά τους ισχυρισμούς Πολωνών μελετητών ότι ο Σοπέν γοήτευε και γοητευόταν από γυναίκες. Οι εικασίες για τη σεξουαλικότητα του Σοπέν ενισχύονται επίσης από τις πρώτες εντυπώσεις του για τη συγγραφέα Γεωργία Σάνδη, την οποία γνωρίζει ο συνθέτης σε φιλολογικό σαλόνι στο Παρίσι το 1836: «Αυτή η Σάνδη είναι αντιπαθητική. Είναι άραγε γυναίκα; Κάποιες φορές αμφιβάλλω». Την ίδια απορία εκφράζει από τη μεριά της και η Σάνδη: «Αυτός ο κ. Σοπέν, είναι άραγε νεαρό κορίτσι;».

Η προοδευτική λογοτέχνις και ο Πολωνός συνθέτης συνάπτουν τελικά ερωτική σχέση, με τη Σάνδη να εκφράζει την απογοήτευσή της για τη σεξουαλική ανικανότητα του Σοπέν και τις υποχόνδριες τάσεις του. Το ζευγάρι –και τα παιδιά της διαζευγμένης Σάνδη– συγκατοικεί εννέα χρόνια στο Παρίσι. «Εδώ και επτά χρόνια ζω μαζί του σαν παρθένα», γράφει η Σάνδη σε φίλη της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή