ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Το «Έτος Μπετόβεν» μετατίθεται στο δεύτερο ήμισυ του 2021

to-etos-mpetoven-metatithetai-sto-deytero-imisy-toy-2021-561180952

ΒΟΝΝΗ. Σε απρόσμενη αναβολή των εορτασμών για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν οδήγησε η πανδημία του κορωνοϊού. Οι εκδηλώσεις στη Βόννη επρόκειτο να διαρκέσουν όλο τον χρόνο και θα έκλειναν με πανηγυρική συναυλία υπό τον μαέστρο Ντάνιελ Μπαρενμπόιμ στην όπερα της πόλης στις 17 Δεκεμβρίου. Οι συναυλίες και οι τελετές θα πραγματοποιηθούν τελικά στο δεύτερο μισό του 2021.

«Είναι πολύ δυσάρεστο να χρειάζεται να ακυρώνουμε εκδηλώσεις και να κλείνουμε τις πόρτες μας στο κοινό. Επιλέξαμε δημιουργικές και ασφαλείς λύσεις, μέχρι να αρθούν οι υγειονομικοί περιορισμοί. Θα μιμηθούμε την Ιταλία, όπου πραγματοποιήθηκαν συναυλίες σε ταράτσες και ανεβάσαμε σειρά συναυλιών στο Διαδίκτυο», είπε στην εφημερίδα Daily Telegraph ο επικεφαλής των εορτασμών στη Βόννη, Μάλτε Μπέκερ.

«Ο Μπετόβεν ήταν ένας άνθρωπος που άλλαξε πολλές φορές μουσική κατεύθυνση. Δημιούργησε τόσο σημαντική μουσική, παρότι ήταν σχεδόν κωφός. Γνώριζε καλά από ατυχίες και απρόοπτα», λέει ο Μπέκερ.

to-etos-mpetoven-metatithetai-sto-deytero-imisy-toy-20210Παρότι η φήμη του Μπετόβεν είναι εδραιωμένη στο παγκόσμιο πάνθεον της μουσικής, τα πράγματα ήταν πιο δυσχερή κατά τη διάρκεια της ζωής του. Η πρεμιέρα της Ηρωικής Συμφωνίας (Ερόικα) το 1805 δίχασε το κοινό. Κάποιοι μίλησαν για αριστούργημα, ενώ άλλοι της άσκησαν σκληρή κριτική, χαρακτηρίζοντας τον δημιουργό της «διψασμένο για προσοχή και ανούσια καινοτομία».
Η άποψη που ήθελε τη μουσική του Μπετόβεν να είναι «δύσκολη», ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια της ζωής του, όταν –με εξαίρεση την «Ενάτη Συμφωνία»– τα έργα του έπαψαν να είναι δημοφιλή στο κοινό. Για τους γνώστες και πολλούς μουσικούς, όμως, τα ώριμα έργα του Μπετόβεν, όπως οι τελευταίες πέντε σονάτες για πιάνο και τα τελευταία πέντε κουαρτέτα εγχόρδων κατέχουν ιδιαίτερη θέση ως αριστουργήματα της μουσικής και του ανθρώπινου πνεύματος.

Παρότι οι επέτειοι προς τιμήν μεγάλων συνθετών δίνουν την αφορμή για νέες εκτελέσεις, η «αγορά» του Μπετόβεν θεωρείται κορεσμένη. Ο Αυστραλός συνθέτης Ιαν Ουίτνεϊ επεσήμανε το 2016 ότι έργα του Μπετόβεν αποτελούσαν ποσοστό 11% του ρεπερτορίου συνόλων κλασικής μουσικής στην Αυστραλία, με το φαινόμενο να παρατηρείται σε όλο τον δυτικό κόσμο. Το 2014-15 στο Σαν Φρανσίσκο, δύο φορές περισσότερα έργα του Μπετόβεν βρέθηκαν στο πρόγραμμα της ορχήστρας της πόλης από ό,τι αυτά των δύο επόμενων συνθετών, των Στραβίνσκι και Μότσαρτ. Η κριτικός μουσικής της εφημερίδας Chicago Tribune, Αντρεα Μορ, κάλεσε το 2019 σε «μορατόριουμ» διάρκειας ενός έτους στα έργα του Μπετόβεν, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπισθεί ο «κορεσμός».
Παρά την πάροδο 250 ετών από τη γέννησή του, όμως, ο Μπετόβεν παραμένει αναγκαίος σταθμός για κάθε συνθέτη συμφωνικής μουσικής. Από το μουσικά ανατρεπτικό έργο του εμπνεύσθηκαν οι κορυφαίοι συνθέτες της ρομαντικής περιόδου, Βάγκνερ, Μπερλιόζ και Σοπέν, που βρίσκονταν μεταξύ των θεατών στις συναυλίες με έργα Μπετόβεν από την ορχήστρα του Κονσερβατουάρ στο Παρίσι το 1828, ένα χρόνο μετά τον θάνατο του συνθέτη.