Πιερ Καρντέν: Ο οραματιστής της μόδας

Πιερ Καρντέν: Ο οραματιστής της μόδας

2' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΠΑΡΙΣΙ. Σε ηλικία 98 ετών πέθανε, χθες, στο αμερικανικό νοσοκομείο του Νεγί ο Γάλλος σχεδιαστής μόδας Πιερ Καρντέν, που έπαιξε κεντρικό ρόλο –μαζί με τον Αντρέ Κουρέζ και τον Πάκο Ραμπάν– στην αναγέννηση της γαλλικής μόδας κατά τη μεταπολεμική περίοδο, όπως αναφέρει στη νεκρολογία της η εφημερίδα Le Monde. «Είχα πάντα τα μάτια στραμμένα στο μέλλον. Πάντα δημιουργούσα για τους νέους», έλεγε ο Καρντέν, γιος Ιταλών μεταναστών στη Γαλλία, που εμπνεύσθηκε από τα διαστημικά ταξίδια και την ουτοπία της δεκαετίας του 1960. 

Γεννημένος το 1922 στην επαρχία του Βένετο, η οικογένειά του μετακομίζει στη Γαλλία μετά την άνοδο του Μουσολίνι στην εξουσία, ενώ ο πατέρας του αντιμετωπίζει, όπως και οι περισσότεροι Ιταλοί μετανάστες, την καχυποψία και τον ρατσισμό της γαλλικής κοινωνίας. Ο Καρντέν, που υπήρξε πάντα υπερήφανος για την καταγωγή του, έλεγε: «Είμαι παιδί του δρόμου, γιος αγροτών και έγινα ο Πιερ Καρντέν». Το 1944 μεταβαίνει από το Σεντ Ετιέν στο Παρίσι, όπου προσλαμβάνεται ως ράφτης στον διάσημο οίκο μόδας Πακέν και σχεδιάζει τις μάσκες για ταινία του ποιητή Ζαν Κοκτό.  Η μετακίνησή του στον οίκο της Ελσα Σιαπαρέλι τον φέρνει σε επαφή με την «παρέα» της, απαρτιζόμενη, μεταξύ άλλων, από τον Σαλβαντόρ Νταλί και τον Αλμπέρτο Τζακομέτι. Το 1947 γίνεται ο πρώτος εργαζόμενος στον οίκο του Κριστιάν Ντιόρ. Τρία χρόνια αργότερα ιδρύει τον δικό του οίκο μόδας, εισάγοντας επαναστατική γραμμή στην υψηλή ραπτική, αξιοποιώντας πρώτος νέα συνθετικά υφάσματα και υλικά και σχεδιάζοντας φορέματα διαστημικής έμπνευσης. Ο Καρντέν προκαλεί σάλο όταν γίνεται ο πρώτος μόδιστρος που υιοθετεί τη συνθετική γούνα και τα μοτίβα της ποπ-αρτ στα ρούχα του.

Η στυλιστική τόλμη του Καρντέν –αλλά και του Κουρέζ– υιοθετείται αμέσως από τη νέα μεταπολεμική γενιά, τη διψασμένη για καινοτομία. Σε αντίθεση με τον φίλο και συνάδελφό του Κουρέζ, όμως, ο Καρντέν επιλέγει τον «εκδημοκρατισμό» της συλλογής του, για να γίνει ο πρώτος που προσφέρει φόρεμά του προς πώληση στο παρισινό πολυκατάστημα «Le Printemps», το 1962. Το διοικητικό συμβούλιο της ένωσης σχεδιαστών υψηλής ραπτικής, στο οποίο ανήκει ο Καρντέν, του ζητεί να παραιτηθεί. Τρία χρόνια αργότερα, το 1965, το συμβούλιο τον εκλέγει πρόεδρο, έχοντας συνειδητοποιήσει την αξία των σχεδιαστικών και επιχειρηματικών καινοτομιών του.

Το αστείρευτο χιούμορ και η βαθιά εικαστική παιδεία του τον αναδεικνύουν σε αγαπημένο μόδιστρο του διεθνούς τζετ-σετ. Θα σχεδιάσει κουστούμια για τον Σαλβαντόρ Νταλί και φορέματα για την Μπεγκούμ Αγά Χαν, τη Ρίτα Χέιγουορθ, την τραγουδίστρια Μιστενγκέτ και αργότερα τη Σαρλότ Ράμπλινγκ. Ο Καρντέν έζησε μια θυελλώδη ερωτική σχέση με την ηθοποιό Ζαν Μορό, που έγινε η μούσα του.

Πηγή: REUTERS

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή