ΓΑΛΛΙΑ

Η «Τζοκόντα» χαμογελάει σε άδεια αίθουσα

Η «Τζοκόντα» χαμογελάει σε άδεια αίθουσα

Παρά την απουσία επισκεπτών, μετά την αναστολή λειτουργίας των γαλλικών μουσείων εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, εντατικές εργασίες συντήρησης διαταράσσουν την ησυχία του Μουσείου του Λούβρου. Κρουστικά τρυπάνια δουλεύουν πάνω από την αίθουσα της Μεγάλης Σφίγγας, ενώ μουσική ακούγεται από την πτέρυγα Σιλί, όπου εργάτες τοποθετούν το νέο ξύλινο δάπεδο. Στα πάλαι ποτέ διαμερίσματα του Λουδοβίκου ΙΔ΄ συντηρητές με χειρουργικές μάσκες σκαρφαλώνουν σε σκαλωσιές, ανανεώνοντας την επιχρύσωση των διακοσμητικών στοιχείων της οροφής.

Το Μουσείο του Λούβρου, που κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ επισκεψιμότητας, με 10 εκατ. επισκέπτες το 2019 –κυρίως ξένους τουρίστες–, επιχειρεί να εκμεταλλευθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την επιβεβλημένη και μακρύτερη διακοπή λειτουργίας του μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, προβαίνοντας σε αναγκαία έργα συντήρησης. Οι λάτρεις του μουσείου αναγκάστηκαν να καταφύγουν σε ψηφιακές ξεναγήσεις που προσφέρονται από αυτό, ενώ εκατομμύρια τηλεθεατές είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν τις άδειες αίθουσες και την Πυραμίδα του αρχιτέκτονα Ι. Μ. Πέι, χάρη στη σειρά δράσης και μυστηρίου «Lupin», εμπνευσμένη από τις περιπέτειες του «διαρρήκτη τζέντλεμαν» Αρσέν Λιπέν, με πρωταγωνιστή τον Ομάρ Σι.

Η εικονική πραγματικότητα δεν μπορεί, όμως, να συγκριθεί με τη φυσική παρουσία, ενώ η διοίκηση του μουσείου πιέζει την κυβέρνηση για την επανάληψη των πολιτιστικών δραστηριοτήτων, εφόσον το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα.

Στο μεταξύ, μικρός στρατός 250 τεχνιτών, συντηρητών και μελετητών εργάζεται πυρετωδώς πέντε ημέρες την εβδομάδα –αντί της μιας ημέρας (Τρίτη) που το Λούβρο παρέμενε κλειστό– για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων συντήρησης, με ορίζοντα ολοκλήρωσής τους τα τέλη Φεβρουαρίου. Ορισμένες εργασίες είναι σχετικά απλές, όπως το ξεσκόνισμα των περίπου 4.500 κορνιζών των έργων τέχνης. Αλλες μπορούν να χαρακτηριστούν τιτάνιες, όπως η ανακαίνιση της μνημειώδους αίθουσας αιγυπτιακών αρχαιοτήτων και της πτέρυγας Σιλί.

Πριν ακόμη ξεσπάσει η πανδημία, το Λούβρο είχε μελετήσει τρόπους περιορισμού του συνωστισμού στις αίθουσες. Το μουσείο σχεδιάζει, μετά την άρση του lockdown στο Παρίσι, να επιτρέψει την είσοδο μόνο σε εφοδιασμένους με εισιτήρια επισκέπτες, υπακούοντας στους υγειονομικούς κανόνες. Νέες δραστηριότητες έχουν προγραμματισθεί, όπως ημίωρες τάξεις γιόγκα δίπλα σε αριστουργήματα του Ζακ-Λουί Νταβίντ ή του Ρούμπενς και μονόπρακτα όπου ηθοποιοί θα παίζουν σκηνές εμπνευσμένες από εικαστικά έργα.

Η πανδημία οδήγησε επίσης στην ακύρωση προγραμματισμένων εδώ και χρόνια εκθέσεων και δανείων έργων σε μουσεία του εξωτερικού. Το Λούβρο δανείζει περίπου 400 έργα τέχνης ετησίως σε άλλα μουσεία, παραλαμβάνοντας ταυτόχρονα ξένα έργα για τη διοργάνωση μεγάλων εκθέσεων. Καθώς, όμως, οι κυβερνήσεις παγκοσμίως επιβάλλουν νέους περιορισμούς στις μετακινήσεις, οι εκθέσεις αναβάλλονται και οι συμφωνίες ανταλλαγής ακυρώνονται.