ΗΠΑ

Σχέδιο κατά φυλετικών ανισοτήτων

schedio-kata-fyletikon-anisotiton

Το σχέδιο του προέδρου Μπάιντεν για εκσυγχρονισμό των γερασμένων μεταφορικών υποδομών των ΗΠΑ, κόστους 2 τρισ. δολαρίων, διαθέτει μια ιδιαιτερότητα: τη δέσμευση εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αποκατάσταση των φυλετικών ανισοτήτων στην επιλογή, στον σχεδιασμό και στην κατασκευή των έργων υποδομής. Το ποσό των 20 δισ. πρόκειται να «γεφυρώσει» τις κοινότητες Αφροαμερικανών με τις οικονομικές ευκαιρίες που τους στέρησε το πρόγραμμα κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων τη δεκαετία του 1960. Το σχέδιο του Μπάιντεν, που παρουσιάστηκε στο Πίτσμπουργκ την Τετάρτη, αποτελεί το πρώτο βήμα ευρύτερης στρατηγικής για την ανάταξη της αμερικανικής οικονομίας.

Εκτός από τα κεφάλαια που θα διοχετευθούν στην επανασύνδεση υποβαθμισμένων συνοικιών, οι προτάσεις του προέδρου αφορούν επίσης την αντικατάσταση σωλήνων μολύβδου για την ύδρευση αμερικανικών πόλεων και συνοικιών με πλειοψηφία μαύρων, ενώ άμεσης προτεραιότητας χαρακτηρίζεται και η απορρύπανση συνοικιών ισπανόφωνων και καταυλισμών αυτοχθόνων.

Στην επόμενη φάση του προγράμματος, η κρατική μηχανή θα προχωρήσει στη χρηματοδότηση και στον εκσυγχρονισμό σχολικών μονάδων. Τα σχέδια αυτά μπορεί, όμως, να συναντήσουν αντιδράσεις από τη νομοθετική εξουσία, καθώς ο πρόεδρος θα προσπαθεί να εξασφαλίσει την έγκρισή τους από το Κογκρέσο. Δεδομένης της μικρής πλειοψηφίας που απολαμβάνουν οι Δημοκρατικοί σε Βουλή και Γερουσία, ο Μπάιντεν ενδέχεται να βρεθεί ενώπιον σκληρής κοινοβουλευτικής μάχης χωρίς εγγυήσεις επιτυχίας.

Οι Ρεπουμπλικανοί διαφώνησαν ήδη με την αύξηση της εταιρικής φορολογίας, κατηγορώντας τον πρόεδρο ότι με την πρόφαση του εκσυγχρονισμού των υποδομών σχεδιάζει τη χρηματοδότηση «προοδευτικών» σχεδίων, όπως χαρακτηρίζουν τα κίνητρα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας στις υποβαθμισμένες κοινότητες μειονοτήτων. 

Φιλελεύθεροι οικονομολόγοι υποστηρίζουν, όμως, ότι η αύξηση των δαπανών στις μεταφορές και στην κοινωνική στέγη είναι ικανή να προωθήσει τη φυλετική ισότητα, εφόσον γίνει με ορθολογικό τρόπο. «Πρόκειται για πολλά υποσχόμενη αρχή», λέει ο Τρέβον Λόγκαν του Πανεπιστημίου του Οχάιο. Σημαντικό κονδύλι, ύψους 400 δισ. δολαρίων, στοχεύει στη χρηματοδότηση της κατ’ οίκον φροντίδας για ηλικιωμένους και αναπήρους που ανήκουν σε μειονότητες. Το κονδύλι αυτό θα ενισχύσει τους μισθούς των εργαζομένων αυτών, που είναι στην πλειονότητά τους χαμηλόμισθες Αφροαμερικανές, ισπανόφωνες και Ασιάτισσες γυναίκες. «Είναι το πρώτο πρόγραμμα απασχόλησης που εστιάζει σε γυναίκες-μέλη μειονοτήτων. Θα μεταμορφώσει τις ζωές μαύρων, Λατίνων και Ασιατών και τις κοινότητές τους», λέει η επικεφαλής του συνδικάτου εργαζομένων στον τομέα των υπηρεσιών, Μέρι Κέι Χένρι.

Σε ανακοίνωσή της, η Εθνική Επιτροπή του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος καταγγέλλει ότι το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου δεν αφορά τον εκσυγχρονισμό μεταφορικών υποδομών: «Το σχέδιο Μπάιντεν χρηματοδοτεί αριστερά προγράμματα και προτεραιότητες πολιτειών που ψήφισαν υπέρ του. Αυτό έγινε φανερό με τα 400 δισ. για την κατ’ οίκον φροντίδα, τα οποία είχε απαιτήσει συγκεκριμένο συνδικάτο».