ΚΟΣΜΟΣ

Κωνσταντινούπολη: Προβληματική η διώρυγα

konstantinoypoli-provlimatiki-i-dioryga-561332689

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ. Αν οι επιπτώσεις της σχεδιαζόμενης από την τουρκική κυβέρνηση διώρυγας της Κωσταντινούπολης είχαν εξεταστεί με σοβαρότητα, το έργο θα είχε εγκαταλειφθεί χωρίς δεύτερη συζήτηση. Αυτό είναι το συμπέρασμα έκθεσης 500 σελίδων, που συνέταξαν ειδικοί για λογαριασμό του μητροπολιτικού δήμου της Κωνσταντινούπολης. Ο Τούρκος πρόεδρος Tαγίπ Ερντογάν έχει εξαγγείλει ότι η διώρυγα θα δημοπρατηθεί σύντομα και φιλοδοξεί να εγκαινιάσει τις πρώτες εργασίες εντός του καλοκαιριού. 

Στην έκθεση επισημαίνεται ότι η διώρυγα θα είναι άκρως προβληματική για τη ναυσιπλοΐα, λόγω του μικρού φάρδους και του μικρού βάθους της, που καθιστούν εξαιρετικά δυσχερή τη διάβαση μεγάλων πλοίων. Οι συντάκτες αναφέρουν ότι στην πρόχειρη μελέτη που συνοδεύει το έργο δεν υπάρχει καθόλου ναυτική ορολογία, πράγμα που σημαίνει ότι στη σύνταξή της δεν έλαβαν μέρος ειδικοί. «Δεν είναι πειστικό να υποστηρίζεται ότι η διώρυγα είναι μια απάντηση στους κινδύνους της ναυσιπλοΐας στον Βόσπορο. Στη διώρυγα οι κίνδυνοι θα είναι σοβαρότεροι», αναφέρει η έκθεση. «Κανένας σώφρων, υπεύθυνος και ικανός καπετάνιος δεν θα θελήσει να αναλάβει τον κίνδυνο διέλευσης από τη διώρυγα όταν υπάρχει η εναλλακτική της πιο ασφαλούς διέλευσης από τον Βόσπορο».

Επιπλέον, η έκθεση του δήμου Κωνσταντινούπολης επισημαίνει ότι τα συνοδά έργα της διώρυγας (οι δύο μεγάλες γέφυρες για τον αυτοκινητόδρομο, η σιδηροδρομική σήραγγα, οι αγωγοί υδάτων και αποχέτευσης) δεν έχουν συνυπολογιστεί ούτε στο κόστος ούτε στην εκτίμηση του σεισμικού κινδύνου. Ιδίως ως προς τον σεισμικό κίνδυνο, επισημαίνεται ότι τα εδάφη στο νότιο κομμάτι της διώρυγας είναι προσχωσιγενή, με μεγάλη πιθανότητα υγροποίησης σε περίπτωση σεισμού 7 Ρίχτερ, όπως αυτός που αναμένεται τις προσεχείς δεκαετίες στην Κωνσταντινούπολη. Πέρα από τη σεισμική απειλή για τη διώρυγα, υπάρχει κίνδυνος να υποστούν βλάβες τα υλικά σφράγισής της και να εισρεύσει θαλασσινό νερό στον πολύτιμο υδροφόρο ορίζοντα της Κωνσταντινούπολης. 

Τέλος, τα μπάζα από τη διάνοιξη της διώρυγας θα νεκρώσουν τον βυθό στις δύο άκρες της για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ θα επηρεαστεί αρνητικά η κυκλοφορία των υδάτων ανάμεσα στη Μαύρη Θάλασσα και στη θάλασσα του Μαρμαρά. Ενώ στον Βόσπορο τα νερά ρέουν αμφίδρομα, στη διώρυγα θα ρέουν μόνο από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη θάλασσα του Μαρμαρά και το Αιγαίο, διαταράσσοντας την ισορροπία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.